علائم خرابی آفتامات دینام لیفتراک

نشانه های خرابی آفتامات دینام لیفتراک

همه سیستم های شارژ وسایل نقلیه باید ابزاری برای تنظیم ولتاژ خروجی دینام داشته باشند. برای این کار از یک تنظیم کننده الکترونیکی یا آفتامات دینام استفاده می کنند. مانند هر بخشی از لیفتراک، آفتامات دینام در نهایت ممکن است از کار بیفتد. چندین علائم خرابی آفتامات دینام لیفتراک وجود دارد که می توانید تشخیص دهید ایراد از این قطعه است.

همانطور که می دانیم، دینام باتری را شارژ می کند (هر زمان که موتور روشن است) در حالی که برق را به قطعات الکتریکی نیز می رساند. دینام این وظایف را از طریق القای الکترومغناطیسی انجام می دهد – پدیده ای که جریان الکتریکی را از یک میدان مغناطیسی تولید می کند.

اجزای اصلی موجود در دینام روتور، استاتور و پل یکسو کننده هستند.

روتور، که بخش چرخان دینام است، از سیم پیچ های سیم (معروف به سیم پیچ میدان) در پشت قطب های مغناطیسی مخالف تشکیل شده است.
استاتور از سه مجموعه سیم پیچ ثابت و یک هسته چند لایه تشکیل شده است. پل یکسو کننده شامل دیودهایی است که به عنوان شیرهای برق یک طرفه عمل می کنند.

اما یک قطعه دیگر در پازل وجود دارد. برای اینکه سیستم شارژ به درستی کار کند، دینام باید ولتاژ کافی برای شارژ باتری تولید کند، اما نه آنقدر که به قطعات الکترونیکی آسیب وارد شود. به همین دلیل است که سیستم شارژ دارای یک تنظیم کننده ولتاژ است. آفتامات دینام لیفتراک مقدار جریانی را که از سیم پیچ میدان روتور می گذرد را کنترل می کند تا ولتاژ خروجی دینام را تنظیم کند.

نشانه های خرابی آفتامات دینام لیفتراک

اگر لیفتراک تان یک یا چند مورد از علائم زیر را نشان می دهد، ممکن است ایراد از آفتامات دینام باشد.

توجه: از آنجایی که سایر مشکلات می توانند علائم مشابهی با یک آفتامات دینام معیوب داشته باشند، باید قبل از تعویض هر یک از قطعات برقی لیفتراک، مطمئن باشید.

مشکلات باتری

یک آفتامات دینام معیوب می تواند منجر به شارژ کم یا بیش از حد شارژ باتری شود. شارژ کم می تواند منجر به تخلیه باتری شود، در حالی که شارژ بیش از حد می تواند باعث آسیب باتری داخلی شود.

روشن شدن چراغ های هشدار

در صورت از کار افتادن آفتامات دینام، چراغ هشدار سیستم شارژ روی داشبورد احتمالاً روشن می شود. یک آفتامات دینام معیوب همچنین می تواند چراغ چک موتور و بسیاری از هشدارهای دیگر داشبورد را به دلیل شارژ بیش از حد یا شارژ کم سیستم فعال کند.

مشکلات مربوط به روشنایی

اگر آفتامات دینام باعث کاهش خروجی سیستم شارژ شود، ممکن است چراغ‌ های جلو و سایر نورها، کم‌نور شوند. از سوی دیگر، اگر آفتامات دینام باعث خروجی بالاتر از حد معمولی شود، ممکن است متوجه خرابی زودرس چراغ لیفتراک شوید. نور لیفتراک نیز ممکن است روشن تر از حد معمول به نظر برسد.

سایر موارد عجیب و غریب الکتریکی

لیفتراک دارای مجموعه ای از قطعات الکترونیکی است که همه آنها به ولتاژ سیستم شارژ متکی هستند. به این ترتیب، یک آفتامات دینام معیوب می‌تواند باعث مشکلات الکتریکی بی‌شماری شود. شرایط شارژ بیش از حد نیز می تواند باعث منفجر شدن فیوزها و در نتیجه عدم کارکرد مدارها شود.

نحوه تست آفتامات دینام

از آنجایی که سایر مشکلات می‌توانند شبیه به یک آفتامات دینام معیوب باشند، باید قبل از انجام هر گونه تعمیر، کارهای تشخیصی را انجام دهید.

بنابراین، چگونه می توان یک آفتامات دینام را عیب یابی کرد؟ متخصصان اغلب از یک تحلیلگر دیجیتالی دستی برای تشخیص مشکلات سیستم شارژ استفاده می کنند. اما از آنجایی که اکثرا به چنین ابزاری دسترسی ندارند، بهترین روش استفاده از مولتی متر دیجیتال (DMM) برای آزمایش خروجی سیستم شارژ است.

برای بررسی خروجی، با وصل کردن سرب کنتور مشکی به پایانه باتری منفی و سرب کنتور قرمز به پایانه مثبت باتری شروع کنید. با خاموش بودن موتور، باتری باید حداقل 12.2 ولت را نشان دهد. در غیر این صورت، تست سیستم شارژ دقیق نخواهد بود.

هنگامی که متوجه شدید که باتری شارژ مناسبی دارد، لیفتراک را روشن کنید و دور موتور را به حدود 1500-2000 RPM افزایش دهید. اگر دینام لیفتراک در حال شارژ است و آفتامات دینام به درستی کار می کند، به طور کلی، عدد روی کنتور باید حدود 13.5 تا 15.0 ولت باشد و تمام چراغ ها و لوازم جانبی خاموش باشند.

اگر ولتاژ خروجی سیستم شارژ خیلی کم است، ممکن است با یک آفتامات دینام معیوب، دینام معیوب، شل بودن تسمه درایو، یا شل شدن یا خوردگی کابل های باتری مواجه باشید. ولتاژ خروجی خیلی زیاد اغلب به یک آفتامات دینام معیوب اشاره می کند، اگرچه ممکن است با مشکل دیگری مانند مشکل در مدار کنترل آفتامات دینام نیز دست و پنجه نرم کنید.

هزینه تعویض آفتامات دینام چقدر است؟

این روزها اکثر آفتامات دینام ها در داخل دینام قرار می گیرند یا روی آن نصب می شوند. به این ترتیب، هنگام سرویس کل دینام تعویض می شود. هزینه دقیق به عوامل مختلفی مانند سال، ساخت و مدل لیفتراک شما بستگی دارد.

اگر ابزار و دانش لازم را دارید، می توانید با تعویض آفتامات دینام، در هزینه خود صرفه جویی کنید. در powerpartco.com طیف گسترده ای از آفتامات دینام برای مدل های مختلف لیفتراک موجود است.

سوالات متداول آفتامات دینام

علت خرابی رگولاتور ولتاژ چیست؟

در بیشتر موارد، آفتامات دینام ها به سادگی با گذشت زمان فرسوده می شوند. با این حال، مواردی وجود دارد که مشکلات سیستم شارژ، مانند باتری ضعیف یا دینام معیوب، می تواند طول عمر آن را کاهش دهد.

آیا می توانید با آفتامات دینام معیوب رانندگی کنید؟

ممکن است بتوانید با یک آفتامات دینام معیوب رانندگی کنید – اما نه برای مدت طولانی. اگر تنظیم کننده باعث کاهش خروجی سیستم شارژ شود، باتری در نهایت تخلیه می شود و لیفتراک دیگر کار نمی کند.

زمانی که تنظیم کننده باعث شارژ بیش از حد می شود، ممکن است لیفتراک مشکلات عملکردی را نشان دهد که مانع از راندن آن می شود. علاوه بر این، خروجی بیشتر از سیستم شارژ معمولی می تواند به باتری و سایر قطعات لیفتراک آسیب برساند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *