علائم خرابی واتر پمپ لیفتراک

علت خرابی واتر پمپ لیفتراک

موتور در حین کار گرمای زیادی ایجاد می کند. این وظیفه سیستم خنک کننده است که گرما را از موتور دور کند و آن را در جو پخش کند. یکی از اجزای کلیدی در سیستم خنک کننده پمپ آب است، که وظیفه اش گردش مایع خنک کننده است. این قطعه گرما را از اجزای فلزی جذب می کند تا به وسیله رادیاتور به هوای بیرون منتقل شود. پمپ‌ آب یکی از قطعات خنک کننده لیفتراک است که مستعد خرابی است و در صورت بروز مشکل، موتور لیفتراک را در معرض یک مشکل جدی یا خرابی کامل قرار می‌دهد. به عنوان مثال، اگر واشر سرسیلندر به دلیل گرمای بیش از حد خراب شود، هزینه بالایی را به دنبال داشته باشد. خوشبختانه، علائم خرابی واتر پمپ لیفتراک زودتر از موعد خود را نشان می دهد.  در اینجا نشانه هایی از خرابی پمپ آب ذکز شده است که باید مراقب آنها باشید.

علائم خرابی واترپمپ لیفتراک

واتر پمپ لیفتراک قلب سیستم خنک کننده موتور است. این قطعه یک پمپ گریز از مرکز است که توسط یک تسمه متصل به میل لنگ موتور به حرکت در می آید. ویژگی اصلی پمپ آب فشار دادن مایع خنک کننده با بلوک موتور سازنده، رادیاتور و همچنین لوله ها برای خنک نگه داشتن سیستم موتور است. پس از گرم شدن، مایع خنک‌کننده دوباره به رادیاتور منتقل می‌شود تا خنک شود قبل از اینکه دوباره با سیستم به بیرون فرستاده شود.

دلایل اصلی خرابی پمپ آب لیفتراک عبارتند از:

  • نشت مایع خنک‌کننده
  • فرسودگی
  • صدای جیغ
  • گرم شدن بیش از حد
  • کاهش مایع خنک کننده
  • پمپ معیوب یا نصب نامناسب

نشتی مایع خنک کننده

نشت مایع خنک‌کننده می‌تواند نشان‌دهنده خرابی‌های زیادی باشد، اما اگر مایع خنک‌کننده در جلوی موتور باشد، اغلب نشتی واتر پمپ است. این امکان وجود دارد که واشر پمپ آب در جایی که روی موتور نصب می شود نشتی داشته باشد، اما همچنین می تواند مهر و موم محور پمپ آب باشد. صرف نظر از این، نشت مایع خنک‌کننده روی موتور که به زمین می‌چکد، نشانگر جدی است. تعویض پمپ آب و واشر آن باید در برنامه باشد.

برای نشتی‌های جزئی، متوجه یک رد سفید از باقیمانده‌ها می‌شوید که در قسمت جلوی موتور، با رنگ مایع خنک‌کننده شما می‌چکد. ممکن است نشت هرگز به زمین نرسد زیرا گرمای موتور باعث خشک شدن مایع خنک کننده روی سطوح فلزی می شود. برای تعویض پمپ آب ممکن است نیاز به تعویض تسمه تایم، قرقره پمپ آب، تسمه سرپانتین یا سایر مهر و موم و واشر موتور باشد.

فرسودگی

مانند همه اجزای متحرک و چرخان، برس ها فرسوده و سیم پیچ کوتاه می شوند. شایع ترین علت خرابی پمپ آب صرفاً به دلیل افزایش سن و فرسودگی موتور الکتریکی آن است. با گذشت زمان، بیشتر قطعات، شامل پمپ های کمکی، به دلیل سایش و پارگی مداوم شروع به خراب شدن می کنند.

گرم شدن بیش از حد

اگر موتور شما بیش از حد گرم می شود، نشانه آن است که گرمای حاصل از احتراق به رادیاتور لیفتراک منتقل نمی شود تا خنک شود. این می تواند به دلایل مختلفی باشد مانند:

  • یک محفظه هوا یا قفل هوا در سیستم خنک کننده که از گردش مایع خنک کننده به طور بالقوه به دلیل نشت پمپ آب جلوگیری می کند.
  • باله های روی پروانه پمپ آب در اثر ریزش یا یخ زدگی بریده شده اند.
  • شفت به دلیل خوردگی یا خرابی بلبرینگ گرفته شده است.

گرمای بیش از حد یک وضعیت جدی است، و اگر می‌بینید که دماسنج افزایش می‌یابد یا پیام هشداری روی دسته ابزار خود دارید، لیفتراک خود را در اسرع وقت متوقف کنید و موتور را خاموش کنید تا خنک شود. گرم کردن مکرر موتور یک راه مطمئن برای ایجاد آسیب های پایدار مانند واشر سرسیلندر لیفتراک، تاب برداشتن سر سیلندر یا حتی گرفتن موتور است.

صدای جیغ

صدای جیغ از جلوی موتور نیز می تواند نشانه ای از خرابی پمپ آب باشد. مقاومت اضافی پمپ آب می تواند باعث لغزش تسمه در امتداد قرقره شود، معمولاً با آهنگ ریتمیک که نسبت به دور موتور است.

باز هم، علت معمولاً فرسوده شدن یاتاقان شفت است. در برخی موارد، پمپ آب می‌تواند این نوع عملکرد را برای هفته‌ ها یا ماه‌ ها یا حتی بیشتر حفظ کند، یا ممکن است بلافاصله پس از مسدود شدن از کار بیفتد. در حالی که این یکی از علائم اولیه یک پمپ آب معیوب است، باید آن را جدی گرفت، حتی اگر سر و صدا از بین برود.

صدای ناله

برای پمپ های آب در خودروها، قرقره تسمه محور یا زنجیر محور شفتی را می چرخاند که پروانه ای را در داخل پمپ می چرخاند. اگر علامت صدای ناله است که با دور موتور متفاوت است، ممکن است اصلاً یک مشکل داخلی نباشد. در عوض، یک ناله اغلب نشان می دهد که یا تسمه به اندازه کافی سفت نیست یا قرقره آسیب دیده است.

شاید تعجب آور باشد که بشنویم که یک قرقره می تواند علت آن باشد، اما ممکن است اتفاق بیفتد. قرقره می تواند بین سوراخ های پیچ ترک بخورد و در نتیجه درست عمل نمی کند. این معمولاً به دلیل زنگ زدگی روی قرقره ایجاد می شود.

کاهش مایع خنک کننده

مایع خنک کننده کم می تواند باعث خرابی پمپ شود. اگر مایع خنک کننده بسیار کمی در مدار گردش کند، فن دمنده گرمای کافی را از مایع خنک کننده خارج می کند و باعث سرد شدن هسته بخاری می شود. علاوه بر این، اگر سیال در سیستم خنک کننده به درستی نگهداری نشود یا با سیالات نامناسب مانند آب مخلوط شود، خوردگی در پروانه موتور لیفتراک رخ می دهد که باعث کاهش راندمان پمپ می شود. در قسمت بیرونی، خوردگی می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سر خوردن تسمه روی قرقره شود. و در برخی موارد، خوردگی قابل مشاهده یا تجمع بر روی خود پمپ آب می تواند نشان دهنده از کار افتادن آن بدون هیچ علائم دیگری باشد.

پمپ معیوب یا نصب نامناسب

پمپ کمکی معیوب یا نادرست نصب شده، در مراحل اولیه، علائم خرابی را که در بخش قبل ذکر شد، نشان می دهد. سرمایه گذاری بر روی یک برند با کیفیت و سازگار و همچنین توجه به تمام مشخصات فردی مونتاژ، عملکرد صحیح قطعات لیفتراک را تضمین می کند.

سوالات متداول

3 راه برای تشخیص معیوب بودن پمپ آب چیست؟

نشتی یا باقی مانده از جلوی موتور، گرم شدن بیش از حد، و صدای ناله یا جیغ از موتور می تواند نشان دهنده خرابی پمپ آب باشد.

چگونه بفهمم ترموستات یا پمپ آب لیفتراک خراب است؟

اگر دمای موتور شما بالاتر از حد طبیعی است، بخار از زیر کاپوت می بینید یا ضد یخ از موتور نشت می کند، ممکن است ایراد از پمپ آب و ترموستات باشند.

چگونه می توانید بفهمید که پمپ آب شما کار می کند؟

اگر وقتی موتور در حال کار است صدایی از ناحیه پمپ آب نمی شنوید، سطح مایع خنک کننده کافی است و دمای موتور نرمال است، احتمالاً پمپ آب خوب است.

هنگام تعویض واتر پمپ، چه چیز دیگری را باید تعویض کنید؟

این ایده خوبی است که هنگام تعویض پمپ آب، تسمه سرپانتین را تعویض کنید و مایع خنک کننده را بشویید. اگر پمپ آب توسط تسمه تایم هدایت می شود، اگر به فاصله زمانی تعویض نزدیک است، تسمه تایم و سرپانتین را تعویض کنید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *