علت داغ شدن گیربکس لیفتراک و راه حل

دلایل داغ شدن گیربکس لیفتراک

گیربکس های لیفتراک تحت شرایط سختی از جمله فشار زیاد و گرمای شدید قرار دارند. این ماشین ها طوری طراحی شده اند که تحت فشار کار کنند. با این حال، کار در دمایی حتی چند درجه بیش از حد می تواند آسیب قابل توجهی به تجهیزات شما وارد کند. به دلیل اصطکاک داخلی بالاتر، مقدار زیادی گرما تولید می شود. اگر تولید گرما کنترل نشود، می تواند منجر به شکست کامل قطعات گیربکس لیفتراک شود. در این پست به علت داغ شدن گیربکس لیفتراک و اقداماتی که می توانید برای جلوگیری از این مشکل انجام دهید، می پردازیم.

دلایل داغ شدن گیربکس لیفتراک

عوامل رایج زیادی وجود دارد که باعث گرم شدن بیش از حد در گیربکس لیفتراک می شود. این موارد عبارتند از دمای کار، دمای محیط، شاخص ویسکوزیته، شرایط بار، سطوح آلودگی، نیازهای روغن کاری، رطوبت، سرعت و دمای هوا. شما باید هر یک از این عوامل را بررسی کنید تا دمای پایه را تعیین کنید و علت گرمای بیش از حد را پیدا کنید. به یاد داشته باشید، بسیاری از این موارد خارج از کنترل شما هستند. بنابراین، تشخیص “حداکثر” دمای سطح گیربکس شما دشوار است.

  • دمای عملیاتی
  • دمای محیط
  • الزامات روانکار مشخص شده توسط OEM از جمله درجه ویسکوزیته (با توجه به اینکه گیربکس مطابق با توصیه های OEM کار می کند)
  • شاخص ویسکوزیته روان کننده مورد استفاده (هم برای روغن های معدنی و هم برای روغن های مصنوعی)
  • شرایط بار روی گیربکس و حداکثر/حداقل سرعت و غیره.
  • تعداد ذرات یا سطوح آلودگی (هر نتیجه آزمایشی که نشان دهنده ذرات وارد شده یا زباله های سایش باشد)

سطح پایین روغن گیربکس

سطح پایین سیال می تواند منجر به افزایش اصطکاک به دلیل روانکاری ناکافی شود که گرمای بیشتری تولید می کند. همچنین راندمان قطعات خنک کننده لیفتراک را کاهش می دهد زیرا مقدار کمتر سیال به معنای ظرفیت کمتر برای جذب گرما است. اگر شرایط سیال کم وجود داشته باشد، منبع نشتی باید شناسایی و اصلاح شود.

با این حال، در این شرایط خاص باید چند نکته را در نظر گرفت. اولین مورد این است که روغن مورد استفاده از نوع صحیح و دارای ویسکوزیته مناسب باشد. اگر گرمای بیش از حد اتفاق می افتد، یکی از دلایل واضح می تواند اصطکاک تماسی ناشی از کمبود ویسکوزیته و روانکاری روان کننده باشد. به عنوان مثال، پلی آلکیلن گلیکول ها (PAGs)، به دلیل روان بودن، در چرخ دنده های حلزونی عملکرد بهتری دارند.

خرابی و نامناسب بودن روغن گیربکس

مورد بعدی که باید مشخص شود این است که آیا روان کننده در حال شکستن و اکسید شدن است یا خیر. آیا روغن بو می دهد یا بوی بدی دارد؟ تجزیه و تحلیل روغن باید انجام شود تا مشخص شود که آیا روان کننده می تواند اکسید کننده باشد و توانایی های مورد نیاز آن را مختل کند. اگر چنین است، بررسی کنید که چرا روان کننده در حال اکسید شدن است. این ممکن است به دلیل شرایط عملیاتی، شرایط محیطی، انتخاب روانکار یا ترکیبی از این عوامل باشد.

روان کننده های مصنوعی به دلیل شاخص ویسکوزیته بالاتر، مقاومت حرارتی و اکسیداسیون بهتری دارند و رفتار ویسکوزیته-دما بهتری دارند. بنابراین، این واقعیت که مشکل گرمای بیش از حد با روغن معدنی بدتر است جای تعجب نیست. در حالی که عوامل متعددی می توانند باعث افزایش گرمای بیش از حد گیربکس شوند، هیچ یک از این عوامل دلیل اصلی نیستند، زیرا این مشکل صرف نظر از نوع روغن مورد استفاده وجود دارد.

بهترین راه برای یافتن راه‌حل، انجام آنالیز روغن به منظور تعیین کیفیت روان‌کننده و همچنین وجود هرگونه زباله یا آلودگی است. همچنین دفترچه راهنمای OEM گیربکس را از نظر شرایط کارکرد مناسب و مشخصات روانکار بررسی کنید و سپس مطمئن شوید که با شرایط واقعی مطابقت دارند. این نتایج باید سرنخ هایی را برای کمک به شما در تشخیص مشکل گرمای بیش از حد ارائه دهد.

همچنین بخوانید: علت داغ شدن موتور لیفتراک چیست؟

نامناسب بودن روغن گیربکس

بار بیش از حد

بار بیش از حد می تواند باعث گرمای بیش از حد شود، زمانی که گیربکس سطوح بار را بیش از آنچه که برای تحمل آن طراحی شده است تحمل کند. بار اضافی از طریق انتقال حرارت بیشتری نسبت به ظرفیت سیستم خنک کننده تولید می کند. بنابراین، گرمای بیش از حد ممکن است رخ دهد. زمین همچنین می تواند بر تولید گرما تأثیر بگذارد، زمانی که وسیله نقلیه به طور مکرر با درجه های شیب دار مواجه می شود. برای کاربردهایی که در اصل شامل خنک کننده سیال نیستند، می توان برای کمک به بازگرداندن دمای عملیات به محدوده ایده آل، آن را نصب کرد.

موارد خاص برای خودکار

گیربکس های اتوماتیک ممکن است علائم اضافی گرمای بیش از حد را مشاهده کنند. در یک گیربکس اتوماتیک، پمپی که فشار کلاچ را برای انتقال گشتاور فراهم می کند، وظایف روانکاری و جریان خنک کننده را نیز انجام می دهد. خرابی پمپ می تواند به دلیل کاهش فشار کاری باعث لغزش صفحه کلاچ لیفتراک شود. لغزش اضافی گرما را حتی بیشتر افزایش می دهد و با کاهش ظرفیت سیستم خنک کننده، واحد می تواند به سرعت به دمای بحرانی عملیاتی برسد.

مبدل گشتاور در گیربکس اتوماتیک نیز مقدار قابل توجهی گرما را عمدتاً در هنگام توقف تولید می کند. برعکس، در حین رانندگی، یک کلاچ قفل معیوب می تواند به مبدل گشتاور اجازه دهد به لغزش ادامه دهد و باعث تولید گرمای بیش از حد شود.

راه حل کاهش حرارت گیربکس لیفتراک

روغن های مصنوعی در رسیدگی به مسائل حرارتی و اکسیداسیون بهتر هستند. اگر از روان کننده های معدنی استفاده می کنید، ممکن است علت گرمای بیش از حد باشد. اگر به یک روان کننده مصنوعی ارتقا دهید، مشکل گرمای بیش از حد قابل حل است.

حداکثر دمای سطح واقعی وجود ندارد، بنابراین باید با استفاده از محلول های مختلف روان کننده ها، نوسانات دما را تنظیم کرده و با آن مقابله کنید. به عنوان مثال، اگر دمای کار شما کمتر است، می توانید از روغن معدنی استفاده کنید. اما اگر آنها تمایل به افزایش دارند، برای جلوگیری از اکسید شدن باید به یک مصنوعی تغییر دهید. اگر با روغن معدنی می مانید، باید روان کننده را به دفعات بیشتری تعویض کنید، که می تواند هزینه و زمان بیشتری نیز داشته باشد.

آیا گیربکس لیفتراک شما بیش از حد گرم می شود؟

کنترل گرما یک عامل حیاتی در به دست آوردن بهترین طول عمر از گیربکس است. سرویس و نگهداری مناسب نیز برای اطمینان از اینکه قطعات لیفتراک از جمله گیربکس می تواند تولید گرما را با ظرفیت کامل به درستی کنترل کند، مهم است. پاور پارت اطلاعاتی را برای تشخیص صحیح و سرویس انواع مختلف گیربکس و علت داغ شدن گیربکس لیفتراک فراهم می کند و به تکنسین ها کمک می کند تا سیستم انتقال را برای عملکرد بهینه در طول عمر آن حفظ کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *