بررسی ابعاد و انواع شاخک لیفتراک

انواع شاخک لیفتراک

ابعاد شاخک لیفتراک بر اساس عرض، ضخامت و طول چنگال های فولادی ضد زنگ تعیین می شود. ابعاد مهم هستند زیرا بر ظرفیت بار یا مقداری که لیفتراک می تواند نگه دارد تأثیر می گذارد. در این مقاله پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک، نحوه اندازه گیری ابعاد چنگال و همچنین انواع شاخک لیفتراک و نحوه و زمان استفاده از آنها را بررسی خواهیم کرد.

ابعاد شاخک لیفتراک

شاخک های لیفتراک که تیغه ها یا تاین ها نیز نامیده می شوند، با عرض، طول و ضخامت شاخک اندازه گیری می شوند. برای اندازه گیری دقیق، ممکن است بخواهید از ابزاری مانند کولیس چنگال استفاده کنید. در اینجا نحوه اندازه گیری هر یک از این سه بعد کلیدی آمده است:

  • عرض چنگال: چنگال را از یک طرف به سمت دیگر اندازه بگیرید.
  • طول چنگال: چنگال را از جلوی چنگال تا انتهای نوک اندازه بگیرید.
  • ضخامت چنگال: چنگال را از قسمت پشت به سمت ساقه اندازه گیری کنید. استفاده از قسمت پشتی چنگال به جای قسمت پایینی آن بسیار مهم است، زیرا با استفاده از ضخامت پایین چنگال از ضخامت اولیه خود کاسته می شود.

به طور کلی، هرچه عرض و طول شاخک بیشتر باشد، ظرفیت بلند کردن بیشتر است. گاهی اوقات، ضخامت چنگال می تواند در بین شاخک ها با ظرفیت های مختلف یکسان باشد.

به خاطر داشته باشید که قسمت های مختلف لیفتراک – از جمله شاخک ها، دکل، حامل یا کالسکه و ملحقات – ظرفیت های خاص خود را دارند. این قطعات همگی به بار کلی و ظرفیت های بالابری دستگاه کمک می کنند. شناخت ظرفیت‌ های جداگانه قطعات به شما کمک می‌ کند قابلیت‌ ها و محدودیت‌ های لیفتراک خود را بشناسید.

به عنوان مثال، شاخک ها ممکن است ظرفیت بالاتری نسبت به لیفتراک داشته باشند. اگر اینطور است، به جای ظرفیت دوشاخه، از ظرفیت لیفتراک استفاده کنید. اپراتور لیفتراک شما باید مرکز بار وسیله نقلیه را نیز در نظر بگیرد زیرا بر تخصیص ظرفیت آن تأثیر می گذارد.

نمونه هایی از ابعاد چنگال لیفتراک

ابعاد چنگال لیفتراک می تواند به طور چشمگیری متفاوت باشد، هم بین و هم در کلاس های مختلف لیفتراک. در اینجا نمونه‌ هایی از اندازه‌گیری‌ هایی برای ضخامت، عرض و طول وجود دارد که ممکن است در هر کلاس پیدا کنید.

این لیست کامل نیست. ابعاد و ظرفیت های وزنی مختلفی در هر کلاس وجود دارد. به خاطر داشته باشید که ظرفیت شاخک ممکن است از ظرفیت حمل بیشتر شود. با پاور پارت قطعات لیفتراک سپاهان همراه باشید.

کلاس ضخامت عرض طول ظرفیت شاخک
II 3.17 سانتی متر 10.16 سانتی متر 76.2 سانتی متر 1678.29 کیلوگرم
II 3.81 سانتی متر 10.16 سانتی متر 152.4 سانتی متر 2494.756 کیلوگرم
II 4.45 سانتی متر 10.16 سانتی متر 182.88 سانتی متر 3084.426 کیلوگرم
III 4.45 سانتی متر 12.7 سانتی متر 121.92 سانتی متر 3719.454 کیلوگرم
III 4.45 سانتی متر 12.7 سانتی متر 243.84 سانتی متر 3719.454 کیلوگرم
III 5 سانتی متر 15.24 سانتی متر 304.8 سانتی متر 5715.259 کیلوگرم
IV 5 سانتی متر 15.24 سانتی متر 106.68 سانتی متر 5715.259 کیلوگرم
IV 5 سانتی متر 15.24 سانتی متر 213.36 سانتی متر 5715.259 کیلوگرم
IV 6.35 سانتی متر 15.24 سانتی متر 243.84 سانتی متر 9706.869 کیلوگرم

چنگال ها به کالسکه متصل می شوند. ارتفاع کالسکه کلاس چنگال های شما را تعیین می کند. هر نوع کالسکه ظرفیت بار مشخصی دارد.

برای پیدا کردن کلاس کالسکه لیفتراک خود، فاصله بین میله های کالسکه بالا و پایین را اندازه بگیرید و اندازه گیری را با نمودار زیر مقایسه کنید. چنگال های نوع قلاب ITA استاندارد صنعتی هستند و کلاس ITA 2، 3 و 4 رایج ترین کلاس های کالسکه هستند.

  • کلاس II
    ارتفاع: 40 سانتی متر
    ظرفیت حمل: 1000 تا 2494 کیلوگرم
  • کلاس III
    ارتفاع: 50 سانتی متر
    ظرفیت حمل: 2494 تا 4988 کیلوگرم
  • کلاس IV
    ارتفاع: 63 سانتی متر
    ظرفیت حمل: 4989 تا 7983 کیلوگرم

برای تأیید بیشتر، پلاک روی لیفتراک شما ظرفیت دستگاه را نشان می دهد.

مناسب ترین اندازه شاخک برای لیفتراک

ظرفیت بالابر لیفتراک شما تعیین می کند که شاخک چه اندازه ای نیاز دارید و کدامیک قابل تعویض است. علاوه بر وزن، باید ابعاد دیگر بارهایی را که بلند می‌ کنید، مانند طول و عرض را در نظر بگیرید تا بتوانید طول و کشش مناسب را در شاخک‌ های خود انتخاب کنید. به طور خاص، شما باید چنگال هایی را انتخاب کنید که حداقل ⅔ طول طولانی ترین بار باشد.

بسته به دستگاه خود، می توانید از ضمیمه ها نیز برای افزایش ظرفیت لیفتراک خود و قرار دادن بارهای بزرگتر و طولانی تر استفاده کنید.

قطعات یک شاخک

یک شاخک لیفتراک از قطعات زیادی تشکیل شده است، از جمله پین قفل، ساق، قلاب، پاشنه، تیغه، مخروطی و نوک. در این مقاله پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک کوماتسو برخی از قسمت های اصلی و کارهایی که انجام می دهند آورده شده است:

  • پین های قفلی، شاخک ها را به کالسکه محکم می کند. آنها معمولاً در بالای ساقه روی قلاب متصل می شوند.
  • ساقه قسمت عمودی شاخک است که قلاب های نگهدارنده در آن ثابت می شوند.
  • قلاب های چنگال برای پشتیبانی از چنگال و ثابت نگه داشتن آن بر روی کالسکه به ساقه متصل می شوند. آنها می توانند قلاب های جدا شونده یا قلاب های یکپارچه ای باشند که در ساقه تعبیه شده اند.
  • پاشنه قسمت گرد چنگال است که تیغه را به ساقه متصل می کند.
  • تیغه چنگال قسمت افقی چنگال است که بار، لغزش یا پالت را در آن قرار می دهید.

بسته به دستگاه خود، می توانید از پسوندهای چنگال نیز برای افزایش ظرفیت لیفتراک خود و قرار دادن بارهای بزرگتر و طولانی تر استفاده کنید.

انواع نکات چنگال

بسته به نوع باری که باید بلند کنید، گزینه های مختلفی برای نوک چنگال وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. سبک های مختلف ظرفیت های متفاوتی دارند و برای انواع خاصی از بارها بهتر عمل می کنند.

سبک های نوک چنگال لیفتراک:

  • شماره 1: این سبک استاندارد در چنگال هایی تا عرض هفت اینچ است. جلوی چنگال صاف با لبه کمی گرد است.
  • شماره 2: این سبک استاندارد چنگال های بلوک هندلینگ است. این چنگال تیزتر بدون قسمت جلویی صاف است.
  • شماره 3: این سبک در چنگال های هفت اینچ و بیشتر استاندارد است. تقریباً در عرض نوک کاملاً صاف است.

سبک های مخروطی لیفتراک:

  • مخروطی استاندارد
  • مخروطی کامل
  • مخروطی و براق کننده تمام بالا
  • مخروطی و براق کننده ته کامل
  • مخروطی و پولیش دو مرحله ای

نکات ایمنی لیفتراک

هنگام کار با لیفتراک یا هر نوع ماشین آلات سنگین، رعایت احتیاطات ایمنی برای جلوگیری از آسیب یا حتی مرگ مهم است. در اینجا نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • قبل از استفاده یک بازرسی چنگال انجام دهید. قبل از استفاده از لیفتراک، مطمئن شوید که چنگال ها و دستگاه به طور کلی در حال تعمیر هستند و به طور ایمن وصل شده اند.
  • از چنگال هایی که آسیب دیده اند استفاده نکنید. شاخک های آسیب دیده چه فرسوده، خم شده، ترک خورده، محکم نشده باشند، یا با چنگال دیگر همسطح نباشند، می تواند باعث خرابی لیفتراک شما شود.
  • اگر قفل موقعیت یابی کار نمی کند یا برداشته شده است از لیفتراک استفاده نکنید. قفل موقعیت چیزی است که چنگال ها را در حین استفاده از دستگاه در جای خود نگه می دارد. تلاش برای کارکردن دستگاه بدون مکانیزم موقعیت یابی چنگال ممکن است باعث شود که چنگال ها از جای خود خارج شوند یا بار شما بیفتد.

ابعاد انواع شاخک لیفتراک ممکن است جزییات کوچکی به نظر برسد، اما تأثیر واقعی بر عملکرد خوب تجهیزات شما دارد. دانستن ابعاد خود می تواند به شما کمک کند تا ماشین آلات مورد نیاز برای انجام کار را پیدا کنید.