خطرات لیفتراک و راه های جلوگیری از آن

خطرات لیفتراک

کار با لیفتراک سخت است و همه نمی توانند آن را انجام دهند. برای استفاده از لیفتراک، اپراتور باید گواهینامه داشته باشد و درک بالایی از ایمنی، آموزش و خطرات لیفتراک OSHA داشته باشد. پشت فرمان بدون آموزش مناسب می تواند منجر به تصادف، جراحت و فجایع محل کار شود. در این پست پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک 12 خطر لیفتراک وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید:

  • استفاده نادرست
  • نقاط کور
  • بارهای ناامن
  • نگهداری نادرست
  • اسکله و رمپ
  • سوخت رسانی
  • سرعت
  • عابرین پیاده
  • خطرات پیوست
  • انسدادهای بالای سر
  • کمربند ایمنی و بند
  • شرایط کف

اگر در صنعتی هستید که برای جابجایی مواد سنگین به لیفتراک نیاز دارید، باید خطرات و خطرات شغل خود را بدانید. کارفرمایان باید همیشه یک ارزیابی خطر لیفتراک را قبل از اجازه استفاده از ماشین در یک منطقه جدید تکمیل کنند. ایمنی عملیات لیفتراک برای رفاه همه افراد درگیر ضروری است.

خطرات کار با لیفتراک

اگر با یک لیفتراک کار می‌کنید یا به دیگران برای کار با ماشین‌ آلات آموزش می‌ دهید، باید همه خطرات را درک کنید و به آنها نیز کمک کنید تا آنها را درک کنند. هر چه بیشتر بدانید و آگاه باشید، بیشتر می توانید خطرات را محدود و راه حل های محکمی پیدا کنید. شما باید به تیم خود مانور لیفتراک، نحوه رانندگی لیفتراک از سطح شیب دار، رانندگی با لیفتراک با دید مسدود و ایمنی سطح شیب دار لیفتراک را آموزش دهید. وقتی یک تیم را اداره می کنید این مسئولیت شماست.

1. استفاده نادرست از لیفتراک

یک برنامه آموزشی رسمی OSHA وجود دارد که هر فردی باید آن را دنبال کند. با این حال، افراد خاصی همچنان از لیفتراک سوء استفاده می کنند. برخی از افراد ممکن است سعی کنند مسابقه دهند، پیچ های تند بزنند یا از لیفتراک به روش های مخرب استفاده کنند. سرعت بالا می تواند منجر به صدمات شدید شود و بسیاری از نقاط کور لیفتراک می تواند برای شخص دیگری خطر ایجاد کند.

راه حل

از آموزش مناسب با استانداردهای OSHA اطمینان حاصل کنید. هر شخصی که در حال کار است باید گواهی داشته باشد. این قانون است و شما باید از آن پیروی کنید.

2. نقاط کور لیفتراک

هنگام استفاده از لیفتراک، نقاط کور لیفتراک می تواند خطرناک باشد زیرا برخورد غیرمنتظره می تواند منجر به صدمات قابل توجهی شود. در صورت عدم رعایت احتیاط اپراتور عابران پیاده ممکن است آسیب ببینند. هنگامی که سیستم به طور کامل بارگذاری می شود، دید اپراتور مختل می شود و قادر به دیدن مستقیم جلوی خود نباشند. در این موارد اپراتور باید لیفتراک را به صورت معکوس هدایت کند. اپراتورهای لیفتراک نیز ممکن است به دلیل نور ضعیف یا شرایط آب و هوایی نامطلوب مانند باران در دید مشکل داشته باشند.

راه حل

اطمینان حاصل کنید که عابران پیاده می دانند که نقاط کور لیفتراک کجاست و ترافیک را در حین استفاده از لیفتراک محدود کنید. همچنین باید مطمئن شوید که شخصی که ماشین را اداره می‌ کند، راحت رانندگی می‌ کند.

3. اتصالات لیفتراک

اکثر لیفتراک ها را می توان به انواع لوازم جانبی مجهز کرد. اتصالات لیفتراک منبع خطر رایجی هستند که تأثیر مستقیمی بر فاصله های عملیاتی بالابر و ظرفیت بالابری ایمن دارند. نگهداری نادرست اتصالات می توانند خطرناک باشند. لاستیک های فرسوده، زنجیر کشیده یا سایر قطعات اتصال معیوب نیز می توانند اپراتور را در معرض خطر قرار دهند.

3. بارهای ناامن

هر لیفتراک دارای محدودیت وزن و اتصالات جداگانه است. گیره ها و تکیه گاه ها وجود خواهد داشت. هیچ چیز روی بار نباید شل یا لرزان باشد. هر چیز غیر ایمن ممکن است سقوط کند و به کسی آسیب جدی برساند.

راه حل

اطمینان حاصل کنید که همه اعضای تیم می دانند که در صورت لزوم چگونه بار را با تسمه محکم کنند. همچنین حتما به تیم خود آموزش دهید که یک لیفتراک چقدر وزن را می تواند تحمل کند.

4. نگهداری نادرست

لیفتراک مانند هر ماشین یا تجهیزات دیگری نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد. احتمال وقوع حوادث لیفتراک در صورت عدم انجام صحیح تعمیر و نگهداری زیاد است. مرکز ایمنی و خطرات شغلی کانادا توصیه می کند هر 200 ساعت یکبار بازرسی انجام شود. هنگام کار با این تجهیزات، چنگال‌های فرسوده، چراغ‌های معیوب، آلارم‌های معیوب یا زنجیر خراب می‌توانند تهدید قابل‌توجهی باشند.

راه حل

پس از چند بار استفاده، همیشه باید لیفتراک خود را بازرسی کنید. قبل از اینکه کسی از تجهیزات استفاده کند، مجموعه ای از آزمایش ها و ارزیابی ها باید انجام شود تا بفهمیم که آیا به طور مناسب نگهداری شده است یا خیر. اگر متوجه مشکلی شدید، تا زمانی که مشکل برطرف نشود، هیچ کس نباید از آن استفاده کند.

5. اسکله و رمپ

ممکن است به نظر برسد که عملکرد لیفتراک در یک سطح شیب دار یا شیب ساده اغلب می تواند منجر به سرنگونی لیفتراک شود. اسکله های خالی، یا اسکله هایی که باز هستند اما تریلر کامیون باری روی آنها پارک نشده است، یک خطر جدی ایمنی هستند. هنگامی که لیفتراک وزنی را حمل می کند که تا حدی دید راننده را پنهان می کند، سرگردانی در یک قطره چهار فوتی می تواند به ویژه خطرناک باشد. اسکله ها، رمپ ها و آسانسورها باید به درستی نگهداری و با موانع ایمنی نصب شوند. همه اپراتورها باید سلامت و ایمنی لیفتراک را بدانند. آنها همچنین باید در مورد ایمنی کامیون بالابر بدانند. رمپ ها و بالابر روی کامیون ها نیاز به کار دارند و اگر اسکله ها یا رمپ ها به درستی تنظیم نشده باشند، می تواند خطرناک باشد.

راه حل

هر اپراتور ماشینی که از لیفتراک استفاده می کند باید از نحوه استفاده از اسکله ها، رمپ ها و بالابرهای کامیون آگاه باشد. اگر اپراتور لیفتراک نمی داند چگونه این کار را انجام دهد، آنها را با کسی که با رمپ های دیگر راحت است جفت کنید. آموزش و تدریس بسیار مهم است.

6. سوخت رسانی

محل شارژ مجدد به دلیل گاز یا سایر مواد شیمیایی موجود در شارژ مجدد لیفتراک می تواند بسیار خطرناک باشد. گاز یا سایر مواد شیمیایی درگیر در سوخت گیری یا شارژ مجدد لیفتراک مشکلات احتمالی ایمنی را نشان می دهد. گازوئیل و پروپان هر دو بسیار قابل احتراق هستند و در صورت عدم استفاده صحیح می توانند آتش سوزی یا انفجار ایجاد کنند. شارژ مجدد باتری ها می تواند به دلیل دودهای تولید شده، خطر آتش سوزی را به همراه داشته باشد، همچنین در صورت خیس بودن یا قرار گرفتن سیم ها، خطر برق گرفتگی را به همراه دارد. همچنین منابع احتراق احتمالی مانند سیگار یا وسایلی وجود دارد که جرقه می زنند، که به عنوان یک اقدام احتیاطی ایمنی لیفتراک باید از محل های سوخت گیری دور نگه داشته شوند.

راه حل

مطمئن شوید که کل کارکنان می دانند که هرگز در نزدیکی ایستگاه شارژ سیگار نکشند. با این حال، شما همچنین باید از جایی که بیشتر اعضای تیم سیگار می کشند یا جایی که هر چیزی روشن است، آگاه باشید و ایستگاه شارژ خود را دور از آن مناطق تعیین کنید. همه چیز در مورد داشتن یک طراحی مناسب است!

7. سرعت

لیفتراک‌ها فوق‌العاده سنگین هستند و حتی با سرعت کم، می‌توانند به اندازه خودرویی که با سرعت 15 مایل در ساعت حرکت می‌کند، خسارت وارد کنند. سرعت و وزن لیفتراک به طور بالقوه می تواند برای هر کسی که در اطراف راه می رود خطرناک باشد.

راه حل

هنگامی که لیفتراک در حال حرکت است، اپراتور باید از محیط اطراف آگاه باشد. تعیین یک فرد مراقب را در نظر بگیرید. افرادی که در اطراف قدم می زنند نیز باید درک کنند که برای جلوگیری از حوادث از منطقه لیفتراک دور بمانند. در صورت نیاز می توانید یک منطقه فقط برای عابر پیاده ایجاد کنید.

8. عابرین پیاده

عابران پیاده موضوعی رایج در این مقاله هستند، و این به این دلیل است که هر کسی که از منطقه ای که در آن قرار دارد بی اطلاع باشد، می تواند به طور بالقوه باعث ایجاد یک موقعیت خطرناک شود. عابران پیاده ممکن است باعث تصادف شوند، یا لیفتراک ممکن است سعی کند در اطراف آنها مانور دهد و به جایی برود که قرار نیست.

راه حل

همیشه علامت نوار ایمنی را در جایی که کارمندان غیر ضروری می توانند و نمی توانند راه بروند نگه دارید. مشخص کنید که لیفتراک کجا می تواند برود و کجا نمی تواند برود. استفاده از علائم مستقیم برای افرادی که در اطراف راه می روند می تواند از وقوع بسیاری از تصادفات جلوگیری کند.

9. خطرات اتصالات

اکثر لیفتراک ها دارای انواع مختلفی از اتصالات هستند که می توان از آنها استفاده کرد. با این حال، مانند کل دستگاه، اگر این دستگاه ها به درستی نصب یا نگهداری نشوند، می توانند باعث آسیب های جدی در محل کار شوند.

راه حل

اطمینان حاصل کنید که اپراتور نحوه افزودن ایمن پیوست ها را برای بهترین نتایج می داند. قبل از استفاده از هر ضمیمه، مطمئن شوید که قبل از استفاده به خوبی نگهداری و بازرسی شده باشد.

10. موانع بالای سر

اگر هر گونه سقف کم یا اشیایی از موارد بالا آویزان شده باشد، می تواند باعث ایجاد وضعیت وخیم شود. ممکن است با هر چیزی که لیفتراک حمل می کند برخورد کند یا ممکن است لیفتراک مناسب نباشد و مشکلات دیگری ایجاد کند.

راه حل

همیشه جایی که لیفتراک می تواند و نمی تواند برود را علامت بزنید. اگر سقف های پایین تری وجود دارد، ارتفاع آنها را برای اپراتور مشخص کنید. لیفتراک های با اندازه های مختلف می دانند که اندازه دستگاهشان چقدر است.

11. کمربند ایمنی و بند

کمربندهای ایمنی یا اتصالاتی که در اطراف شخصی که لیفتراک را اداره می کند باید همیشه به خوبی نگهداری شوند. اگر فرسوده شده باشند یا خیلی شل باشند، ممکن است جان اپراتور را تهدید کند.

راه حل

اطمینان حاصل کنید که کمربندهای ایمنی به اندازه کافی محکم هستند تا اپراتور همیشه در بسته باشد. این ممکن است برای راننده آزاردهنده به نظر برسد، اما به دلایل ایمنی است.

12. شرایط کف

زباله‌ ها، گودال‌ ها، زمین ناهموار و سایر موانع کف، همگی می‌ توانند در شرایط بدی که کف محل کار لیفتراک در وضعیت نامناسبی قرار دارد، خطرناک باشند. لیفتراک می تواند روی سطوح مرطوب و لغزنده لغزش کند، در حالی که شکاف ها و چاله های روی زمین ممکن است باعث واژگونی دستگاه شوند.

کف های ناهموار یا مکان های دیگری که به درستی سنگ فرش نشده اند همچنین می توانند به لیفتراک آسیب برساند. سطوحی که خیس، لغزنده یا پر از زباله هستند می توانند برای لیفتراک مشکل ایجاد کنند.

راه حل

قبل از اینکه اجازه دهید ماشین آلات متحرک در محل پرسه بزنند، باید از شفاف و تمیز بودن طبقات اطمینان حاصل کنید. نظافت محل برای حفظ ایمنی مناسب بسیار مهم است.

نکات ایمنی لیفتراک در محل کار

هنگام کار با لیفتراک در محل کار، ایمنی باید همیشه مورد توجه قرار گیرد. به دلیل خطرات و خطرات مختلفی که لیفتراک ها ایجاد می کنند، باید تمام اقدامات احتیاطی برای ایجاد شرایط کار ایمن انجام شود.

دریافت گواهینامه لیفتراک

از آنجایی که بیشتر حوادث ناگوار ناشی از فقدان آموزش است، تنها افرادی که مطابق با الزامات OSHA آموزش دیده اند و دارای مجوز هستند باید لیفتراک را کار کنند. کارفرمایان همچنین باید حداقل هر 3 سال یک بار عملکرد کارکنان خود را ارزیابی کنند و آموزش را با سخنرانی ها، فیلم ها، آموزش نرم افزارها و نمایش ها تقویت کنند.

روزانه تجهیزات را بررسی کنید

قبل از هر بار استفاده، ارزیابی خطر لیفتراک باید انجام شود تا هرگونه مشکل یا ایراد شناسایی و مستند شود. از جمله موارد دیگر، بررسی ترمزها، چراغ ها، بوق ها و فرمان و همچنین سطح مایعات مهم است. هر وسیله ای که نیاز به تعمیر دارد نباید استفاده شود.

دید واضح را حفظ کنید

برای ارائه یک دید رو به جلو واضح، چنگال ها را پایین نگه دارید. اگر بار دید شما را محدود می کند، دستگاه را به صورت معکوس کار کنید. هنگام تنظیم بار، مطمئن شوید که دید واضحی از قفسه دارید. تماس چشمی را با سایر کارگران و عابرین پیاده حفظ کنید. هنگام کار در شب، خارج از منزل، یا در شرایطی که به روشنایی اضافی نیاز است، از چراغ های جلو استفاده کنید.

یک سیستم علامت گذاری کف داشته باشید

استفاده از سیستم علامت گذاری کف و اجرای روش کار ایمنی لیفتراک می تواند تصادفات را تا حد زیادی کاهش دهد. خطرات فیزیکی، مانند مکان‌هایی که در معرض سقوط یا زمین خوردن هستند، باید با رنگ زرد مشخص شوند، در حالی که خطرات آتش‌سوزی، تجهیزات آتش‌سوزی و کلیدهای اضطراری باید با رنگ قرمز مشخص شوند. راهنماها و علائم باید در سرتاسر سایت قرار داده شوند تا عابران پیاده را از مسیر لیفتراک دور نگه دارند، لیفتراک ها را به مسیرهای ایمن هدایت کنند و جریان ترافیک را افزایش دهند.

با حداکثر ظرفیت کار کنید

ظرفیت لیفتراک خود و هر نوع ضمیمه را بشناسید. از حمل بارهای سنگین تر از وزنه تعادل لیفتراک خودداری کنید. بارگذاری بیش از حد لیفتراک می‌تواند باعث بلند شدن چرخ‌های عقب از زمین و واژگونی کل دستگاه، آسیب رساندن به کارکنان و آسیب رساندن به تجهیزات و مواد شود.

فاصله عملیاتی ایمن را حفظ کنید

همیشه از ماشین آلاتی که شما را در محل کار احاطه کرده اند آگاه باشید. در صورت امکان، از کارکردن لیفتراک در نزدیکی تجهیزات دیگر خودداری کنید. حفظ فاصله ایمن به شما این امکان را می دهد که با خیال راحت حرکت کنید و از ماشین های دیگری که ممکن است برای لیفتراک یا بار شما خطر ایجاد کنند اجتناب کنید.

از پایداری لیفتراک اطمینان حاصل کنید

هر لیفتراک دارای یک مرکز ثقل مشترک با محموله ای است که حمل می کند. نقطه ای که وزن به طور مساوی توزیع می شود. لیفتراک ها دارای یک سیستم تعلیق سه نقطه ای هستند که به عنوان “مثلث پایداری” شناخته می شود، که اپراتورها باید برای جلوگیری از واژگونی آن را حفظ کنند. هر چه وزن بزرگتر باشد، مرکز ثقل از مرکز بار دورتر است و ظرفیت بالابری لیفتراک شما کاهش می یابد.