نحوه عملکرد لیفتراک چگونه است؟

نحوه عملکرد لیفتراک

لیفتراک‌ ها که در اوایل قرن بیستم اختراع شدند، تأثیر زیادی بر صنعت ذخیره‌ سازی و حمل و نقل داشتند. در حالی که طراحی و کاربرد لیفتراک ها از آن زمان تغییر کرده است، اما امروزه هنوز نقش مهمی در محیط های کاری صنعتی ایفا می کنند و استفاده از آن در محیط‌ های صنعتی احتمالاً برای سال‌ های آینده رو به رشد خواهد بود. در اینجا پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک راهنمای نحوه عملکرد لیفتراک، تنظیماتی که باید داشته باشند و انواع مختلف لیفتراک آورده است.

کاربرد لیفتراک

شما می توانید لیفتراک ها را در محیط های مختلف صنعتی مانند سایت های ساخت و ساز، تاسیسات ذخیره سازی، کارخانه های بازیافت و غیره پیدا کنید. در زیر نگاهی عمیق تر به مکان و نحوه استفاده از آنها در این تنظیمات وجود دارد.

تجهیزات ذخیره سازی

از آنجایی که لیفتراک ها برای بارگیری و تخلیه کالا هستند، معمولاً در انبارها استفاده می شوند. انواع مختلف لیفتراک در داخل انبارها بسته به وزن کالای در حال حمل و تنظیم استفاده می شود.

سایت های ساختمانی

در یک سایت ساختمانی معمولی، لیفتراک ها مواد سنگین را در فواصل طولانی و کوتاه حمل می کنند. مواد حمل شده توسط لیفتراک از پالت های آجری تا تیرچه های فولادی متغیر است. لیفتراک ها دارایی بزرگی برای هر سایت ساختمانی هستند زیرا آنها عملکرد یک ابزار بالابر و تحرک یک وسیله نقلیه را با هم ترکیب می کنند.

اسکله ها

در اسکله ها، لیفتراک ها اغلب محموله های کالایی مانند فولاد و پشم را حمل می کنند. لیفتراک هایی که در اسکله ها یافت می شوند معمولاً سنگین هستند. آنها کانتینرهای محموله بزرگ را از کامیون های تحویل گرفته و به مناطق ذخیره سازی و سپس کشتی ها منتقل می کنند.

تسهیلات بازیافت

لیفتراک ها کاربردهای مختلفی در تاسیسات بازیافت دارند، مانند تخلیه ظروف پر از مواد قابل بازیافت قبل از رسیدن به محل های دسته بندی. همچنین می توانید لیفتراک های بارگیری و تخلیه آسانسور، تریلرهای تراکتور، کامیون های مستقیم و واگن های راه آهن را پیدا کنید.

برف روب

آب و هوای نامساعد – مانند برف – می تواند بر محیط کار در فضای باز تأثیر بگذارد. به جای تماس با یک شرکت شخم زن محلی، می توانید یک پیوست قابل خرید به لیفتراک اضافه کنید تا به عنوان برف روب خدمت کند. برای بازگرداندن لیفتراک به عملکرد اصلی خود، به سادگی پیوست را جدا کنید.

اجزای کلیدی لیفتراک

یک لیفتراک معمولی از قطعات کلیدی تشکیل شده است که به آن امکان بلند کردن و حمل کالا و مواد را می دهد. این قطعات عبارتند از: قاب، وزنه تعادل، منبع تغذیه، کالسکه و دکل. در اینجا به تفکیک هر جزء آورده شده است.

قاب

چارچوب یک لیفتراک به عنوان پایه دستگاه عمل می کند که تمام اجزای کلیدی زیر به آن متصل می شوند. به همین دلیل، قاب مهمترین قطعه است.

وزنه تعادل

وزنه تعادل به قسمت عقب قاب لیفتراک متصل می شود. وظیفه این قطعه حفظ تعادل بار برداشته شده است.

منبع انرژی

یک لیفتراک معمولی از یک موتور احتراق داخلی استفاده می کند که سوخت آن با LPG، CNG، دیزل یا گاز طبیعی تامین می شود. برای لیفتراک برقی، نیرو از پیل سوختی یا باتری سرب اسیدی تامین می شود.

حمل کننده

حمل کننده بالا و پایین می رود و به ریل های دکل می چسبد. این جزء به عنوان پایه لیفتراک عمل می کند.

دکل

دکل از ریل های به هم پیوسته تشکیل شده است که به آن کنترل افقی می دهد. این یک قطعه عمودی است که بارها را بلند کرده و به پایین هل می دهد.

لیفتراک چگونه کار می کند؟

اکنون که اجزای کلیدی تشکیل دهنده یک لیفتراک و محل استفاده از آنها را فهمیدید، زمان آن فرا رسیده است که نحوه کار آنها را یاد بگیرید. لیفتراک ها از ترکیبی از سیستم های هیدرولیک و سیستم های قرقره ای برای حمل بارهای سنگین استفاده می کنند. هر سیستم در زیر بیشتر تجزیه می شود.

هیدرولیک

برای بلند کردن و کاهش بارها، سیستم هیدرولیک لیفتراک از یک سری سیلندر، پیستون و سیال استفاده می کند. برای راه اندازی سیستم هیدرولیک، اپراتور از دسته بالابر برای پایین آوردن یا بالا بردن بار استفاده می کند. دسته بالابر به پمپ متصل می شود که سیال را از طریق لوله ای که به سیلندرهای هیدرولیک منتهی می شود رانده می شود.

در داخل سیلندرهای هیدرولیک، سیال به دام می افتد و با ورود سیال بیشتر فشار ایجاد می کند. این یک نیروی رو به بالا ایجاد می کند و پیستون را به سمت بالا حرکت می دهد. نتیجه تعادل فیزیکی است – زمانی که نیروی سیال برابر با نیروی رو به پایین بار باشد.

قرقره

دوشاخه ای که بار را حمل می کند با یک جفت قرقره زنجیره غلتکی به یک قاب متصل می شود. در بالای دکل، می توانید تکیه گاه قرقره را پیدا کنید. پیستون های هیدرولیک دکل ها را به سمت بالا فشار می دهند، سپس چرخ دنده های روی دکل به زنجیره های غلتکی فشار می آورند. سپس دکل به سمت بالا حرکت می کند و چنگال را به سمت بالا می کشد.

نحوه کنترل لیفتراک

دو کنترل اصلی لیفتراک برای فرمان و بلند کردن است. در ظاهر، این کنترل ها ساده به نظر می رسند، اما دلیلی وجود دارد که باید قبل از استفاده از آنها گواهینامه دریافت کنید. در اینجا به تفکیک هر کنترل آمده است.

فرمان

مانند یک ماشین معمولی یا گاری گلف، لیفتراک از کنترل های فرمان مانند گاز، ترمز، فرمان، جلو و عقب استفاده می کند. لیفتراک ها در استفاده از دیفرانسیل عقب متفاوت هستند: فرمان چرخ های عقب لیفتراک را کنترل می کند. این امر به اپراتورها کنترل و دقت بهتری در هنگام حمل بار می دهد.

بلند کردن

کنترل های بالابر از دو اهرم تشکیل شده است: یکی برای بالا و پایین بردن بار و دیگری برای کج کردن بار به جلو و عقب. هنگامی که اهرم بالابر را به جلو فشار می دهید، بار به سمت بالا حرکت می کند. هنگام حرکت به سمت عقب، بار به سمت پایین حرکت می کند. عملکردهای شیب کمی پیچیده تر از اهرم های بالابر هستند.

برای کج کردن بار به جلو، هوا به داخل محفظه سیلندر پمپ می شود و فشار روی سر پیستون را افزایش می دهد. در نتیجه، دکل از قاب خارج می شود.

برای کج کردن آن به عقب، هوا به طور پیوسته از محفظه خارج می شود در حالی که هوا به داخل سیلندرهای واقع در سیستم هیدرولیک پمپ می شود. هنگامی که پیستون ها جفت سیلندر را به جلو فشار می دهند، باعث می شود دکل ها به سمت خودرو متمایل شوند.

انواع لیفتراک

لیفتراک ها به هفت کلاس مجزا تقسیم می شوند. هر کلاس قبل از استفاده به یک اپراتور تایید شده نیاز دارد. طبقه بندی لیفتراک به عوامل مختلفی مانند سوخت، ویژگی ها و کاربردهای آن بستگی دارد. در اینجا هفت کلاس لیفتراک آورده شده است.

کلاس 1: لیفتراک موتور سوار برقی

شما می توانید این دسته از لیفتراک ها را در اسکله های بارگیری، انبارها و سایر مناطق داخلی پیدا کنید.

کلاس 2: لیفتراک های راهرو باریک موتور الکتریکی

مشابه کلاس فوق، این کامیون ها عمدتاً در داخل خانه هستند که راهروها و گذرگاه ها باریک هستند.

کلاس 3: لیفتراک های دستی یا سواری با موتور الکتریکی

این دسته از لیفتراک ها اغلب به جک پالت اطلاق می شود و توسط عقب کنترل می شود.

کلاس 4: لیفتراک های موتور احتراق داخلی (ICE) با لاستیک‌ های بالشتکی

لیفتراک‌های کلاس 4 معمولاً در محیط‌های خشک و داخلی هستند و مجهز به لاستیک‌هایی هستند که آنها را برای تنظیمات با فاصله کم مناسب می‌کند.

کلاس 5: لیفتراک های موتور احتراق داخلی با لاستیک های پنوماتیک

از نظر نام مشابه کلاس فوق، این نوع لیفتراک در محیط های داخلی و خارجی استفاده می شود.

کلاس 6: لیفتراک های الکتریکی و موتور احتراق داخلی

لیفتراک های کلاس 6 که گاهی اوقات به عنوان تراکتور یدک کش یا یدک کش نیز شناخته می شوند، در تنظیمات مختلفی عرضه می شوند. منبع انرژی آن را می توان بین موتور احتراقی و باتری سوئیچ کرد.

کلاس 7: لیفتراک های زمین ناهموار

همانطور که از نام آن پیداست، این کلاس لیفتراک مجهز به لاستیک های بزرگ است که به آن اجازه می دهد به راحتی در زمین های ناهموار حرکت کند.