همه چیز درباره بالابر بوم لیفت

بالابر بوم لیفت

هر نوع بالابر بوم لیفت دارای کیفیت منحصر به فردی است که آنها را به آسانسورهای هوایی بسیار همه کاره تبدیل می کند که می توانند در نیازهای مختلف چندین کار مفید باشند. همه انواع بالابرهای بوم دارای چند قسمت اولیه هستند که شامل پایه، سکو، بازوی متحرک یا اتصال ضروری روی بازو می شود.

با این حال، انتخاب یک بالابر بوم مناسب زمانی که همه گزینه های مختلفی را دریافت می کنند، می تواند گیج کننده باشد. و برای سهولت تصمیم گیری، پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک، لیستی از بالابرهای مختلف را معرفی می کند که برای هر کسب و کاری با مانور بهتر کارآمد هستند و امکان رسیدن به ارتفاعات را فراهم می کنند.

بوم لیفت چیست؟

یک نوع بالابر هوایی که امکان دسترسی افقی و عمودی را فراهم می کند. آنها یک قطعه تجهیزات مفید برای مشاغل در فضای باز، کارهای صنعتی و پروژه های ساختمانی هستند. بالابرهای بوم دسترسی بالاتری نسبت به بالابرهای قیچی دارند اما معمولاً دارای یک پلت فرم کار کوچکتر هستند.

بوم لیفت چه کاری انجام می دهد؟

بالابرهای بوم رسیدن به مکان ها و ارتفاعات دشوار را آسان تر از همیشه می کنند. فراهم کردن فضای کار ایمن تر در ارتفاعات بالا نسبت به نردبان استاندارد یا بالابر مرد، راهی مطمئن برای انجام کار در هر ارتفاعی فراهم می کند.

اجزای بالابر بوم لیفت

اجزای اصلی بالابر بوم یک سکو یا سطل با بازوی بلند است که به یک پایه زمین متصل شده است. بازو توسط یک سیستم بالابر هیدرولیک کنترل می شود که به آن اجازه می دهد تا به سمت بیرون و بالا کشیده شود تا افراد یا مواد را به ارتفاعات جدید حمل کند.

دو نوع اصلی بالابر بوم وجود دارد: بالابر مفصلی و بالابر تلسکوپی. بالابرهای بوم مفصلی دارای بازوهایی هستند که خم می شوند در حالی که بالابرهای بوم تلسکوپی دارای بازوهای مستقیم هستند. بالابرهای بوم تلسکوپی دارای ظرفیت وزنی بالاتری هستند در حالی که توانایی خمشی بالابر بوم مفصلی حرکت سطل را در اطراف اجسام آسان تر می کند.

تفاوت بین بالابر بوم و قیچی چیست؟

نوع دیگری از بالابر، بالابر قیچی است. تفاوت بین این دو این است که بالابر قیچی به شدت بالا و پایین حرکت می کند در حالی که بوم امکان دستیابی به جلو را فراهم می کند و – بسته به نوع بازو – می تواند حرکت انعطاف پذیرتری را در ارتفاع ارائه دهد.

کاربردهای رایج بالابر بوم لیفت

هر زمان که پروژه ای نیاز به کار در ارتفاعات بالا داشته باشد، پیمانکاران یک بالابر بوم را انتخاب می کنند. افزایش پایداری، جابه‌جایی آسان و قابلیت بالاتر ایمنی را برای کارگرانی که در ارتفاع کار می‌کنند افزایش می‌دهد و می‌تواند به ایمن‌تر و کارآمدتر کردن پروژه کمک کند.

بالابرهای بوم می توانند ابزار مفیدی در هنگام انجام پروژه ها در هوا باشند. این پروژه ها شامل اما محدود به موارد زیر نیست:

  • نصب داربست
  • چیدن میوه در مزارع
  • نقاشی دیوار و سقف
  • کار نورپردازی
  • تابلوهای آویزان

انواع بالابر بوم لیفت

بوم به قطعه بازو مانندی اطلاق می شود که از سکو به پایه زمین متصل می شود. این یک بازوی جرثقیل مانند قابل توسعه است که از هیدرولیک برای انقباض و انقباض برای رسیدن به ارتفاع مورد نظر استفاده می کند. چهار نوع متمایز بوم وجود دارد که یک بالابر بوم می تواند داشته باشد: بوم برقی، بوم قابل یدک کشی، بوم تلسکوپی و بوم مفصلی. در ادامه با پاور پارت فروشگاه لوازم یدکی لیفتراک همراه باشید تا با انواع بالابر بوم لیفت آشنا شوید.

بالابر بوم برقی:

بالابر بوم لیفت برقی بهترین گزینه ایده آل برای هر پروژه داخلی هستند زیرا بوم بالابرهای برقی هیچ بخاری منتشر نمی کنند. یا از برق استفاده می کند یا آن را با باتری ترکیب می کند تا کار کند. و از آنجایی که بالابرهای بوم الکتریکی برای هر منطقه محدود در نظر گرفته شده اند، آنها در اندازه های جمع و جور هستند که توانایی رسیدن به ارتفاع بین 9 تا 30 متر را دارند. ارتفاع همه آسانسورهای برقی به مدل بستگی دارد.

بالابر بوم قابل یدک کشی:

همانطور که از نام آن کاملا مشخص است، یک بالابر بوم یدک کش را می توان توسط یک وسیله نقلیه سنگین مانند کامیون به محل کار کشیده یا یدک کشید. به طور کلی تا 18 متر می رسد و برای تمام پروژه هایی که قابلیت حمل و نقل در آنها اولویت دارد، در نظر گرفته شده است. یا با استفاده از برق یا گازوئیل تغذیه می شود. بالابرهای بوم بکسل شونده اغلب برای کارهای در فضای باز مناسب هستند و به جای گیلاس جمع کن (جرثقیل های هیدرولیک) بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا بالابرهای بوم بکسل شونده ویژگی ها و عملکردهای مشابهی دارند.

بالابر بوم تلسکوپی:

بالابر بوم لیفت تلسکوپی دارای یک پلت فرم کار جمع و جور است، به ویژه بهترین انتخاب برای کار یک نفره، مانند اصلاح درختان یا هر گونه تعمیرات برقی. دسترسی عمودی بالاتری دارد و آنها را بهترین گزینه مناسب برای مشاغلی با آن نیاز می کند. و از آنجایی که این بالابرها دارای بازویی هستند که فقط در یک جهت حرکت می کند، این بالابرها به عنوان بوم چوبی مناسب هستند. اینها با ظرفیت رسیدن به ارتفاع 56 متر آسان تر هستند و عموماً در ساخت و سازهای صنعتی استفاده می شوند.

بالابر بوم مفصلی:

بالابر بوم لیفت مفصلی رایج ترین نوع بالابر بوم است. بالابر بوم مفصلی همیشه به اپراتور این امکان را می دهد که برای موقعیت یابی کامل ممکن از موانع عبور کند. و به دلیل شکل بازویی که دارد از آن به عنوان بالابر بند انگشتی نیز یاد می شود. بازوهای آن چندین مفصل دارد که به آن اجازه می‌دهد در زوایای مختلف خم شود و کارگران را قادر می‌سازد تا به منطقه صعب العبوری برسند که ارتفاع آن تا 38 متر می‌رسد.

انتخاب بهترین بالابر برای شغل شما

بالابر بوم لیفت ها زمانی بهترین استفاده را دارند که به چیزی بالاتر از لیفتراک نیاز باشد. آنها می توانند با لاستیک ها، آج ها یا مسیرها نصب شوند و دارای دو چرخ یا چهار چرخ متحرک باشند. آنها همچنین می توانند در خارج یا داخل مورد استفاده قرار گیرند و سوخت آنها توسط گازوئیل، گاز، برق یا ترکیبی از قدرت هیبریدی تامین شود.

بالابرهای بوم نیز در اندازه های مختلف، ارتفاع پلت فرم و قابلیت های بوم وجود دارند. بالابرهای بوم مستقیم و مفصلی در دامنه وسیعی از ارتفاعات پلت فرم وجود دارد. بسیاری از بالابرها دارای قابلیت خود تراز شدن هستند تا اپراتورها بتوانند آنها را راه اندازی کرده و در مدت زمان کوتاهی شروع به استفاده از آنها کنند.

قبل از اجاره آسانسور بوم چه سوالاتی باید بپرسید؟

پرسیدن سوالات مختلف می تواند به شما در یافتن بهترین بالابر بوم لیفت برای کار کمک کند. چند نمونه از سوالات مطرح شده و مواردی که باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • به چه نوع حرکتی نیاز دارید؟
  • چه مسافتی باید طی کنید؟
  • چند نفر و چقدر مواد برای جابجایی نیاز دارید؟
  • شرایط محل کار چیست؟
  • چه نوع قابلیت منبع تغذیه در سایت دارید؟
  • محدودیت های فضایی محل کار و محل کار چیست؟

پاسخ به این سوالات به ارتفاع پلت فرم، نوع بوم و اینکه آیا باید با دو یا چهار چرخ متحرک ردیابی شود یا چرخ شود، اشاره خواهد کرد. این به پیمانکاران کمک می کند تا تعیین کنند که آیا بالابر بوم یا قیچی گزینه بهتری برای اجاره است.

خطرات بالقوه و پروتکل های ایمنی

یک بالابر بوم لیفت اپراتور و کارگر را از سطح زمین بلند می کند. سقوط یکی از چهار حادثه مرگبار است که توسط OSAH در ساخت و ساز به رسمیت شناخته شده است. کار در ارتفاع باید جدی گرفته شود و کارگر هرگز نباید از روی زمین خیلی راحت باشد.

دستگاه بوم خود موقعیت های خطرناک بالقوه ای را ایجاد می کند و مانند هر نوع تجهیزات سنگین باید با احتیاط رفتار کرد. اگر بالابر بوم ایمن نیست، هرگز کار نکنید و همیشه از تسمه ایمنی استفاده کنید.

چند خطر متداول وجود دارد که با بالابر بوم لیفت به غیر از سقوط همراه است: آنها واژگون شدن، سنجاق کردن، افتادن اجسام و برق هستند.

خطرات واژگونی بالابر بوم

به محض اینکه یک ماشین مواد – یا در این مورد افراد – را به هوا بلند می کند، مرکز ثقل به بیرون پرتاب می شود. بالابرهای بوم برای دراز کردن و بلند کردن مواد و افراد ساخته شده‌اند و ماشین‌هایی فوق‌العاده پایدار هستند. با این حال، این بدان معنا نیست که آنها از انعام مصون هستند.

برای جلوگیری از واژگونی بالابر بوم لیفت، همیشه قبل از شروع کار محل کار را بررسی کنید و برای اطمینان از محکم بودن زمین، به خصوص پس از باران یا طوفان، آزمایش کنید. چرخ ها ممکن است گیر کرده یا غرق شوند که خطر واژگونی دستگاه یا ضربه زدن به اپراتور را به همراه دارد. هرگز از حداکثر وزن و برد بالابر بوم تجاوز نکنید و همیشه از تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) استفاده کنید.

خطرات سنجاق یا له شدن در بالابر بوم

بالابرهای بوم ساخته شده اند تا اپراتورها را به ارتفاعات جدید ببرند، اما انواع جدیدی از موانع وجود دارد که در رافت ها زندگی می کنند. تیرهای بالای سر، حرکت در مقابل دیوارها و کار در زیر سقف می تواند خطر گیر کردن را ایجاد کند.

برای جلوگیری از نیشگون گرفتن، دست ها و پاها را همیشه داخل نرده های ایمنی نگه دارید. سطل را به آرامی مانور دهید و هرگز کار نکنید.

خطرات اجسام افتاده در بالابر بوم

هنگام کار در ارتفاع، این وظیفه شماست که افراد زیر خود را نیز ایمن نگه دارید. انداختن چکش از بالا می تواند باعث آسیب جدی به افرادی شود که زیر سکوی بالابر بوم هستند.

برای جلوگیری از آسیب رساندن به افراد زیر، همیشه هنگام کار در ارتفاع، تجهیزات و مواد را ایمن کنید. از تمام ویژگی ها و ابزارهای ایمنی در دسترس استفاده کنید و از مراحل صرفه جویی در زمان خودداری کنید. همیشه ایمنی را در اولویت قرار دهید.

خطرات کار با برق در بالابرهای بوم

کار در ارتفاع اغلب می تواند به معنای کار بر روی پروژه های برق یا نزدیک سیم ها باشد. برق بی صدا است و می تواند بسیار کشنده باشد. کارگران برق از خطرات آگاه هستند، اما کسانی که عادت به کار در نزدیکی برق ندارند، ممکن است خطرات را نادیده بگیرند یا کاملاً متوجه خطرات نباشند. برای تجزیه و تحلیل محل سیم های برق، از قبل به نقشه های سایت نگاه کنید. همیشه با سیم ها همانطور که هستند رفتار کنید

راه های دیگر برای ایمن ماندن در بالابر

نمونه هایی از اقدامات دیگر برای اطمینان از عملکرد ایمن بالابر بوم عبارتند از:

  • دانستن محل توقف اضطراری آسانسور و میزان پایین آوردن آن و نحوه استفاده از آن
  • هرگز آسانسور را به تنهایی کار نکنید
  • همیشه از تسمه های ایمنی و سایر PPE استفاده کنید
  • هنگام کار بر روی یک سکوی برجسته، همه ابزارها را ایمن کنید
  • هرگز با بالابر بوم با کارگر دیگری که زیر سکو ایستاده کار نکنید
  • فقط در صورتی از بالابر بوم استفاده کنید که پایه روی زمین صاف و پایدار باشد
  • منطقه ای را در هوا که اپراتور در آن کار می کند برای سیم های در معرض دید و سایر خطرات احتمالی بررسی کنید
  • آموزش مناسب را درخواست کنید و اگر نمی دانید چگونه این کار را انجام دهید، هرگز یک زندگی پررونق را اجرا نکنید

تاریخچه بوم لیفت

نردبان یا داربست در گذشته تنها راه رسیدن به ارتفاعات جدید بود. داربست به راحتی یا به سرعت ساخته نمی شود و همچنین گزینه خوبی برای یک پروژه سریع نیست. نردبان ها سکوی کاری یکسانی را ارائه نمی دهند و برای بالا رفتن از سطحی به سطح دیگر از حالت ایستاده و کار مناسب تر هستند. هیچ‌یک از این دو گزینه هرگز امن‌ترین یا کارآمدتر نبود.

اولین بالابر بوم توسط یک کارگر کانادایی باغ میوه اختراع شد که برای جمع آوری میوه از درختی به درخت دیگر حرکت می کرد. کارگران او به ابزاری نیاز داشتند که ایمن تر و سریعتر از نردبان باشد. والتر ای. “تد” تورنتون-ترامپ یک سطل را به انتهای بازوی هیدرولیک دو بوم وصل کرد و آن را روی یک سکوی چرخدار قرار داد. در سال 1951، “زرافه” تد متولد شد.

واژه چیدن گیلاس از این اختراع گرفته شده است. بوم جدید به یک تراکتور وصل شد و توسط دستگاه دیگر کشیده شد. پنج سال بعد بود که تد اولین زرافه را اختراع کرد. از این اختراع اصلی 14 مدل آسانسور دیگر به وجود آمد. تد همه آنها را با اهدافی خاص در ذهن اختراع کرد و برای اطفای حریق و باغداری در میان صنایع دیگر متخصص بودند.

مفهوم تد توسط جان ال. گروو ساخته شد که سپس شرکت JLG را در سال 1973 تأسیس کرد. جان به ثبت اختراع 60 طرح اضافی برای بالابرهای بوم پرداخت و بازار را به سمت ساخت و ساز و سایر صنایع کارگری گسترش داد. در سال 2015، JLG بزرگترین آسانسور جهان را معرفی کرد. بوم 185 فوتی که قادر به حمل تا 1000 پوند است، می تواند به ارتفاعات یک ساختمان 17 طبقه برسد.

از آن زمان، بالابر بوم لیفت ها رشد کرده اند تا به یک جزء اصلی در بسیاری از صنایع تبدیل شوند. یک ابزار چند منظوره که کارگران را به ارتفاعات جدیدی می رساند، آسانسور یک قطعه تجهیزات مفید برای پروژه های مختلف است.

سوالات متداول

بالابر بوم لیفت برای چه مواردی استفاده می شود؟

بالابر بوم برای بلند کردن افراد و مواد به هوا استفاده می شود. بسته به نوع بوم – مستقیم یا مفصلی – می توان از آن برای مانور موانع و اطراف گوشه ها نیز استفاده کرد. بالابر بوم عمدتا برای دراز کردن و بالا بردن استفاده می شود، برخلاف بالابر قیچی که عمدتاً برای بلند کردن استفاده می شود.

به چه اندازه بالابر بوم نیاز دارم؟

بالابر بوم لیفت ها بر اساس ارتفاع سکو و نوع بوم دسته بندی می شوند. “اندازه” بالابر بوم با توجه به اینکه یک سکو باید به چه ارتفاعی برسد و اینکه آیا یک بوم مستقیم یا مفصلی برای محل کار مناسب تر است تعیین می شود.