تفاوت ریچتراک و لیفتراک در چیست؟

تفاوت ریچتراک و لیفتراک

ماشین ها به دلیل نیاز به ایمنی، راحتی و کارایی ساخته شدند. در این عصر مدرن، ماشین‌ ها و انسان همچنان دست در دست هم در تمام جنبه‌ های تجارت و زندگی کار می‌ کنند. از جمله این ابزارهای نوآورانه می توان به ریچتراک و لیفتراک اشاره کرد.

هر دو برای بلند کردن سنگین تجاری مورد استفاده قرار می گیرند، برای استفاده از آن نیاز به آموزش و دانش دقیق دارد. شما نمی توانید فقط کلید را بگیرید و بلافاصله آن را برانید. خیلی از مردم حتی 2 وسیله را با هم اشتباه می گیرند. با این حال، ریچتراک یکی از انواع فرعی لیفتراک است. لیفتراک مورد اشاره در این مقاله قطعات لیفتراک ، نوع تعادلی است. برای یک راهنمای جامع سریع در مورد تفاوت ریچتراک و لیفتراک، ادامه مطلب را بخوانید.

فرق ریچتراک و لیفتراک

ریچتراک و لیفتراک ها برای جابجایی و بلند کردن مواد در یک انبار ایده آل هستند. در حالی که لیفتراک‌ ها برای جابجایی اجسام سنگین‌ تر در حداقل ارتفاع مناسب‌ تر هستند، ریچتراک های بلند برای بلند کردن مواد سبک‌تر به ارتفاعات بهینه هستند. قبل از سرمایه گذاری در هر یک از آنها، باید تفاوت های بین این دو را بدانید و بدانید که هر کدام چگونه می توانند برای برنامه شما مفید باشند.

در حالی که برخی از عملکردهای آنها می تواند همپوشانی داشته باشد، ریچتراک ها و لیفتراک ها دارای ویژگی های متمایزی هستند که آنها را برای کارهای خاص کارآمدتر می کند.

مروری بر لیفتراک

یک لیفتراک دارای قطعات فلزی موازی به جلوی آن است که می تواند به صورت عمودی تنظیم شود. رایج ترین مدل موجود در بازار لیفتراک تعادلی است. از این رو در این مقاله از آن به عنوان لیفتراک یاد می کنیم.

با چنگال های بیرون زده غول پیکر متصل به جلوی کابین و لاستیک های کوچکش به راحتی می توانید آن را تشخیص دهید. اصطلاح تعادل به وزنه هایی گفته می شود که در قسمت عقب کابین قرار می گیرند تا باری را که می خواهید حمل کنید متعادل کنید. از واژگونی بر روی حوادث جلوگیری می کند زیرا محموله به ارتفاعات مختلف بالا می رود.

برای چنین وسیله نقلیه کوچکی، به طور قابل توجهی می تواند تقریباً 2300 کیلوگرم وزن را تحمل کند. طراحی فشرده و پایدار، قد کوچک آن به آن اجازه می دهد مرکز ثقل پایین تری داشته باشد و توانایی آن را در تعادل و بالا بردن یا کاهش بارها افزایش دهد. معمولاً می توانید آنها را در بنادر، کارخانه ها و انبارهایی که پالت ها را از گوشه ای به گوشه دیگر تحویل می دهند، مشاهده کنید.

طبقه بندی لیفتراک

همانطور که قبلا ذکر شد، محبوب ترین مدل لیفتراک تعادلی است. با این حال، کلاس های دیگری با مزایای فنی متفاوت و طراحی شده برای انجام چندین کار وجود دارد. OSHA لیفتراک‌ ها را با استفاده از 2 روش طبقه‌ بندی می‌ کند – بر اساس میزان باری که می‌توانند حمل کنند یا تخصص آن. در اینجا خلاصه ای از انواع مختلف لیفتراک آورده شده است:

بر اساس تخصص

این لیفتراک ها که برای انجام وظایف خاص ساخته شده اند، می توانند خود را با طیف گسترده ای از موقعیت های صنعتی وفق دهند. در زیر انواع لیفتراک برای مشاغل تخصصی ذکر شده است:

جک پالت

این ابتدایی ترین شکل لیفتراک است. جک پالت یا کامیون های پمپاژ کوچکتر از یک لیفتراک تعادل متوسط هستند. این ویژگی باعث می‌شود که توانایی کمتری در حمل بارهای سنگین داشته باشند، اما به آنها اجازه می‌دهد در مسیرهای باریک و فضاهای فشرده حرکت کنند.

واکی استکر

دیدن این لیفتراک برای اولین بار ممکن است شما را غافلگیر کند. بدون حضور کابین، توسط اپراتور از طریق یک دسته متصل در دوشاخه هدایت می شود. این نوع لیفتراک به دلیل کمبود قدرت متحرک در سرعت، قدرت و حرکت برتری ندارد.

با این حال، آنچه را که از این نظر کم دارد، در دسترس و بلندی باز می گرداند. در مقایسه با مدل‌ های دیگر، استیکر واکی ها می‌ توانند چنگال‌ ها را در سطوح بالاتر تنظیم کنند و به اپراتورهای لیفتراک اجازه می‌ دهند تا محموله‌ ها را به نحو احسن روی هم قرار دهند.

لودر جانبی

این لیفتراک که در انبارهای فولادی رایج است، کاملاً برای حمل و نقل محموله های حجیم که به طور متفاوت روی هم چیده شده اند، سازگار است. در مقایسه با حرکت عمودی معمولی که دیگر لیفتراک ها ارائه می کنند، این مدل خاص برای حرکت بار افقی مناسب تر است.

آنها در راهروهای تنگ بهترین کار را دارند زیرا لوله ها و الوار را از یک پشته به پشته دیگر تحویل می دهند. این ویژگی تخلیه جانبی همچنین به آنها اجازه می دهد تا بدون رانندگی و چرخش پیچیده، بار را پایین بیاورند.

لیفتراک انبار

محبوب ترین مدل، لیفتراک تعادلی، نوعی از این طبقه بندی است. این کابین که از یک کابین به اندازه یک گاری گلف با دو چنگال متصل به جلو تشکیل شده است، واجد شرایط انجام متداول ترین وظایف تخلیه بار در انبار است. این لیفتراک با قابلیت حمل بارهای سنگین به دلیل وزن تعادلی که دارد، ترجیح داده شده ترین لیفتراک در زمینه های مختلف است.

بر اساس ظرفیت بار

روش دیگر برای طبقه بندی لیفتراک ها از طریق ظرفیت سوخت و بار آنها است. لیفتراک ها به 7 دسته بندی طبقه بندی می شوند. اینها موارد زیر است:

کلاس I: لیفتراک موتور سواری به جای سوخت با برق کار می کند. زمانی که تهویه و کیفیت هوا به دقت کنترل می شود، برای کارهای داخل ساختمان عالی است. به دلیل ماهیت الکتریکی آن، هیچ دود یا بویی تولید نمی کند و در فاصله نزدیک یک لیفتراک سازگار است.

کلاس II: مشابه کلاس I، این کامیون با راهرو باریک موتوری نیز با برق کار می کند. با این حال، این بستگی به باتری های قابل شارژ دارد که استفاده ثابت 24 ساعته را غیرقابل اجرا می کند. اندازه جمع و جور آن اجازه می دهد تا در فضاهای باریک قرار بگیرد.

کلاس III: ایده آل برای مسافت های کوتاه، این کامیون دستی موتوری نیز با باتری کار می کند. برای تحویل در مسافت های کوتاه مناسب است و به راحتی در پیچ و خم های انبار قابل حمل است. دارای سیستم بارگیری و تخلیه سریع و کارآمد می باشد. اما در مقایسه با مدل های دیگر قادر به حمل بارهای سنگین تر نیست.

کلاس IV: این لیفتراک احتراق داخلی با سوخت گاز یا گازوئیل می تواند محموله های سنگینی را با لاستیک های بالشتکی لاستیکی خود که فشار اضافی را جذب می کنند حمل کند. اگرچه حجیم ساخته شده است، اما ارتفاع کمتر آن به آن اجازه می دهد از فضاهایی با فضای خالی و سقف کم عبور کند.

کلاس V: مشابه کلاس IV، این لیفتراک همچنین دارای موتور احتراق داخلی است که با گاز یا دیزل کار می کند. با این حال، این کلاس دارای تایرهای بادی پر از هوا است که کاملاً برای تحویل در داخل و خارج از خانه که در آن تغییر ناگهانی در زمین مورد انتظار است، سازگار است. لاستیک های صنعتی آن می توانند از هر روسازی ناهموار عبور کنند.

کلاس VI: این لیفتراک ترکیبی ویژه بین یک موتور احتراق الکتریکی و داخلی است که به آن امکان افزایش قدرت و استفاده طولانی‌تر را می‌دهد. این لیفتراک که با گاز یا شارژ باتری کار می کند، برای بکسل و حمل محموله های نامنظم ساخته شده است.

کلاس VII: این نوع کامیون لیفتراک زمین ناهموار نیز شناخته می شود که با موتور گازی یا دیزلی کار می کند. این لیفتراک که معمولاً در کارگاه های ساختمانی با مناظر ناهموار و مسیرهای دشوار یافت می شود، برای حمل و نقل سنگین و کارهای انباشتگی بالا مناسب است. از نظر قدرت، مانورپذیری و بهره وری انرژی بیشترین مزیت را دارد.

مروری بر ریچتراک

برخی افراد اغلب لیفتراک ها را اشتباه می گیرند و به ریچتراک ها می رسند. بنابراین، ریچتراک چیست؟ برای شروع، آموزش رسیدن به کامیون کمی متفاوت از لیفتراک متوسط است. با وجود اینکه این یک نوع فرعی از لیفتراک است، اپراتور ریچتراک می‌داند که نسبت به مدل‌های دیگر، دسترسی طولانی‌تر و ظرفیت بار بیشتری دارد. علاوه بر این، به جای یک وزنه داخلی اضافه شده در عقب کابین، یک کامیون دستی از پایه های تثبیت کننده برای تعادل استفاده می کند.

دسترسی بیشتر به چنگال آنها همچنین به آنها اجازه می دهد تا به محموله ها در انتهای پایین شمع دسترسی داشته باشند و در نتیجه بارهای بیشتری در یک حمل و نقل حمل می شوند. فقدان تعادل به آنها در مورد سرعت و قدرت مانور (به ویژه در راهروهای باریک) برتری می دهد زیرا کابین آنقدرها سنگین نیست. اگر به دنبال لیفتراک هستید که بتواند بار را تا ارتفاع 10 متر برساند، یک کامیون با راهرو باریک برای شما مناسب است.

انواع ریچتراک

ریچ تراک ها به دو نوع طبقه بندی می شوند که به شرح زیر است:

ریچتراک های دکل متحرک

این کامیونت که توسط یک سیستم هیدرولیک نیرو می گیرد، عمدتاً روی ریل هایی ساخته شده است که به آن اجازه می دهد دکل خود را به جلو حرکت دهد. چرخ‌های بزرگ آن‌ها برای کارهای فاصله‌گذاری از زمین که با محیط‌ها و زمین‌های مختلف سازگار هستند، مناسب‌تر هستند. با این حال، ویژگی دکل دارای یک نقطه ضعف است زیرا اپراتورها نمی توانند از آنها برای قفسه بندی دو عمق استفاده کنند. برای انجام این کار، باید یک پسوند چنگال متصل داشته باشد.

ریچتراک های پانتوگراف

این کامیون که با طراحی چنگال قیچی خود منحصر به فرد است، می تواند به سیستم های پالت گسترده دسترسی پیدا کند و در نتیجه تنظیمات قفسه بندی بهتری ایجاد می کند. به دلیل عدم وجود میله در طراحی آن، باید به سمت پالت ها حرکت کند تا آنها را بارگیری کند.

لیفتراک بهتر است یا ریچتراک؟

اکنون که همه چیز را در مورد طبقه بندی های مختلف لیفتراک ها و ریچتراک ها می دانید، وقت آن است که شباهت ها و تفاوت های آنها را بیاموزید. برای جلوگیری از هر گونه تصادف لیفتراک در حین کار باید آنها را از قبل بشناسید. بنابراین، تفاوت بین ریچتراک و لیفتراک چیست؟ این ویژگی ها به 4 عامل طبقه بندی می شوند:

دید: وقتی صحبت از دید اپراتور به میان می آید، لیفتراک ها به دلیل طراحی رو به جلو، دید جاده ای بالاتری دارند. از طرف دیگر کامیون‌های ریچ می‌توانند رو به پهلو باشند و به دلیل عدم وجود فضای کافی، جابجایی آن‌ها را دشوارتر می‌کند. اما این را می توان از طریق دکل های ارتقا یافته بهبود بخشید.

ظرفیت بار: با مقایسه ظرفیت بار، لیفتراک‌ها 4 برابر بیشتر از کامیون‌های دستی قابلیت حمل محموله‌های سنگین‌تری دارند. لیفتراک‌هایی که می‌توانند تقریباً 8700 کیلوگرم وزن را حمل کنند، برای بلند کردن سنگین‌های صنعتی مناسب‌تر هستند.

شعاع چرخش و مانورپذیری: برای شعاع چرخش و مانورپذیری، ریچ تراک ها 35 درصد شعاع گردش کمتری نسبت به لیفتراک دارند. این به آنها این مزیت را می دهد که در مسیرها و فضاهای تنگ تر کار کنند.

رسیدن و فورک: در مورد ارتفاع و دوشاخه، شاخک های یک ریچتراک می تواند دو برابر یک لیفتراک معمولی باشد. در مورد بهره وری انرژی، هر دو مدل های مختلفی دارند که با گازوئیل یا برق کار می کنند که در آن انتخاب ها به شدت به محیطی که در آن کار می کنید بستگی دارد.

منابع برق: بسیاری از مدل‌های ریچتراک های دستی معمولاً با باتری 36 ولتی کار می‌کنند، در حالی که لیفتراک‌ها می‌توانند از منابع انرژی مختلفی مانند بنزین، دیزل یا باتری الکتریکی استفاده کنند.

چه موقع باید استفاده کرد؟

ریچ تراک ها برای فضاهای داخلی با راهروهای باریک هستند.

با آگاهی از قطعات لیفتراک و نحوه عملکرد آنها می توان از حوادث ایمنی لیفتراک جلوگیری کرد. ستون فقرات برای کامیون های دسترسی نمونه ای از این است که چگونه یک قطعه ساده می تواند ایمنی کامیون را افزایش دهد. دانستن اینکه از چه نوع کامیونی استفاده کنید نیز برای کارایی و جلوگیری از حوادث محل کار مفید است. در اینجا یک راهنمای سریع برای تعیین زمان مناسب برای استفاده از هر نوع کامیون آورده شده است:

لیفتراک ها برای مشاغل بیرونی و داخلی بسیار عالی هستند. با این حال، اگر روی زمین ناهموار کار می کنید، این گزینه بهتر است. ظرفیت بار بالاتر آن برای محموله های سنگین در بنادر بارگیری و سایت های ساختمانی مناسب است.

با دسترسی بیشتر به دوشاخه و ساختار کوچک‌تر، کنترل‌های ریچ تراک در داخل محیط مناسب‌تر هستند. با توجه به ماهیت الکتریکی آن، اکثر مدل ها آلاینده های کمتری در هوا منتشر می کنند، که آن را برای فضاهای بسته مناسب تر می کند. برای چیدن انبار و قفسه عالی است.
با وظایف سنگینی که ساخت و ساز و لجستیک نیاز دارند، جای تعجب نیست که انواع لیفتراک ها اختراع شدند و زمینه کار و صنعت را برای همیشه تغییر دادند. طراحی ارگونومیک نزدیک به آن‌ها را به همراهی کامل برای خدمات در فضای باز و داخلی تبدیل می‌کند.

به اندازه کافی کوچک برای حرکت در امتداد فضاهای باریک، و به اندازه کافی قوی برای انتقال بار کارآمد، کامیون‌ها و لیفتراک‌ها از وسایل ضروری برای هر انبار و کارخانه هستند. بنابراین، اگر قصد رانندگی یا خرید آنها را دارید، حتما آموزش و تحقیق مناسب داشته باشید.