تفاوت لیفتراک و تله هندلر در چیست؟

تفاوت لیفتراک و تله هندلر

لیفتراک و تله هندلر دو وسیله نقلیه صنعتی هستند که برای جابجایی و بلند کردن بارهای سنگین قابل استفاده هستند. در حالی که از بسیاری جهات مشابه هستند، اما ظرفیت های عملیاتی متفاوتی دارند و برای اهداف متفاوتی طراحی شده اند. در این پست پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک، تفاوت لیفتراک و تله هندلر را بررسی خواهیم کرد و نحوه استفاده از آنها در صنایع مختلف را توضیح خواهیم داد.

فرق لیفتراک و تله هندلر

لیفتراک چیست؟

لیفتراک نوعی وسیله نقلیه صنعتی است که دارای دو چرخ، صندلی راننده و مکانیزم بالابر برقی برای جابجایی پالت های بارگذاری شده است. این دستگاه از دو چنگال موازی برای بلند کردن و حمل کالا از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می کند. لیفتراک بیشتر در انبارها و کارخانجاتی استفاده می شود که حمل و نقل سنگین انجام می شود.

در حالی که لیفتراک ها به طور کلی برای بلند کردن بار استفاده می شوند، می توان از آنها برای تخلیه بار کامیون یا سایر وسایل نقلیه نیز استفاده کرد. علاوه بر این، آنها می توانند به عنوان جایگزینی برای وسایل نقلیه گران تر در هنگام بلند کردن وسایل سنگین در جای خود استفاده شوند.

تله هندلر چیست؟

تله هندلر که به عنوان لیفتراک تله لیفت یا لیفتراک تلسکوپی نیز شناخته می شود، یک قطعه تجهیزات ساختمانی بسیار همه کاره است که برای بلند کردن و جابجایی بار در هوا استفاده می شود. دارای یک بوم تلسکوپی است که می توان آن را بالا یا پایین آورد و به آن اجازه می دهد بارها را تا 12 متر بالاتر از سطح زمین بلند کند. بوم تله هندلر با استفاده از یک سیلندر عمودی به بدنه آن متصل می شود. این به اپراتور اجازه می دهد تا بارها را به راحتی بالا، پایین و جابجا کند.

تله هندلر همچنین دارای چهار چرخ است که می تواند در حین حمل بار روی آن حرکت کند. چرخ ها در پایه شاسی آن قرار گرفته اند و این دستگاه را در هنگام حرکت در زمین های ناهموار بسیار پایدار می کند. چهار چرخ آن معمولاً پنوماتیک هستند و برای زمین های ناهموار طراحی شده اند.

در ادامه با پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک تویوتا همراه باشید تا با چگونگی کارکرد لیفتراک و تله هندلر آشنا شوید.

تفاوت لیفتراک و تله هندلر

لیفتراک ها چگونه کار می کند؟

لیفتراک های ضد تعادل دارای چنگال هایی هستند که به یک دکل عمودی متصل شده اند که به آنها اجازه می دهد بارهای سنگین را بلند کرده و جابجا کنند. در برخی موارد، دکل می تواند کمی به جلو و عقب متمایل شود.

اصطلاح “ضد تعادل” به باتری سنگینی اطلاق می شود که لیفتراک و وزنه های تعادل اضافی در عقب را تامین می کند که در هنگام بلند کردن و حرکت؛ لیفتراک را در سطح نگه می دارد. سیستم تعلیق سه نقطه ای بالابر نیز به توزیع وزن کمک می کند.

تله هندلر چگونه کار می کند؟

یک لیفتراک تله هندلر از بوم خود برای بلند کردن و جابجایی اجسام سنگین استفاده می کند. تله هندلر می تواند به سمت بالا، پایین، چپ و راست حرکت کند، به جلو، عقب و پهلو به پهلو متمایل شود و معمولاً تا 9 متر (برخی مدل ها می توانند جلوتر بروند) و تا زاویه 70 درجه گسترش یابد.

لیفتراک های تلسکوپی هندلر گاهی اوقات به عنوان ترکیبی از جرثقیل و لیفتراک توصیف می شوند. با این حال، این تطبیق پذیری گسترده و دامنه حرکت هزینه دارد. طراحی مبتکرانه یک لیفتراک متعادل برای یک دسته تلسکوپی لیفتراک کافی نیست. حتی با وزنه های تعادل در عقب، حرکت چپ و راست بوم به تنهایی برای برهم زدن مرکز تعادل کافی است. در عوض، یک تله هندلر از سنسورها برای نظارت بر بار استفاده می کند، به اپراتور هشدار می دهد که وسیله نقلیه از قابلیت های بلند کردن خود فراتر رفته و برای کمک به جلوگیری از تصادف، کنترل ها را قطع می کند. برخی از تله هندلرها دارای پایه های تثبیت کننده جلویی هیدرولیک هستند که به عنوان پایه های بیرونی شناخته می شوند که از حرکت جلوگیری می کنند و تعادل بیشتری را ایجاد می کنند.

لیفتراک های ضد تعادل کجا کار می کنند؟

بیشتر لیفتراک‌ هاجمع و جور هستند و برای حرکت در پیچ‌ های تنگ و راهروهای باریک انبارهای مدرن طراحی شده‌ اند. همچنین سیستم تعلیق سه نقطه‌ ای، فرمان چرخ‌ های عقب و لاستیک‌ های بالشتک برای سطوح صاف و هموار اسکله‌ ها و کف انبارها در نظر گرفته شده‌ اند. سطوح ناهموار و زمین های ناهموار مناسب این وسایل نقلیه نیستند. به این ترتیب، بیشتر لیفتراک های متعادل برای جابجایی بار به داخل و خارج از 18 چرخ و قفسه های ذخیره سازی استفاده می شود.

لیفتراک های ضد تعادل فوق العاده همه کاره هستند. آنها را می توان با اتصالات مختلف (برای حمل بشکه، چوب و غیره) و با خیال راحت هزاران کیلوگرم بلند کرد (همیشه برای تأیید حداکثر ظرفیت حمل وسیله نقلیه، صفحه اطلاعات لیفتراک را بررسی کنید).

تله هندلرها کجا کار می کنند؟

بیشتر تله هندلرها برای محدوده انبار بسیار بزرگ هستند و در محیط های کشاورزی و سایت های ساخت و ساز در فضای باز به بهترین وجه عمل می کنند). تله هندلرها بدنه پهن و چرخ های بزرگی دارند که برای زمین های ناهموار طراحی شده اند. اکثر ماشین ها همچنین دارای سه گزینه فرمان هستند که به آنها کمک می کند تا در سطوح دشوار حرکت کنند:

  • دیفرانسیل جلو: فقط چرخ های جلو خودرو را هدایت می کنند.
  • فرمان دایره ای: چرخ های جلو و عقب در جهت مخالف حرکت می کنند (برای شعاع چرخش تنگ).
  • فرمان خرچنگ: همه چرخ ها در یک جهت می چرخند و خودرو را قادر می سازد به صورت مورب حرکت کند.

بوم تله هندلر به دستگاه اجازه می دهد تا محموله را در مناطقی قرار دهد که اکثر لیفتراک ها نمی توانند به آنها دسترسی پیدا کنند، مانند بالای سقف ها (مثل همیشه، اپراتورها باید محتاط باشند زیرا حداکثر ظرفیت حمل با افزایش دسترسی کاهش می یابد). علاوه بر جابجایی محموله با چنگال های پالت، ضمیمه های بوم وجود دارد که به یک تله هندلر امکان انجام کارهای مختلف از جمله:

  • سطل هایی برای جمع کردن خاک و سایر مواد.
  • شخم زدن برای از بین بردن برف و سایر زباله ها.
  • قفس هایی برای بالا بردن کارگران به ارتفاعات بالاتر.

در نهایت، اینکه آیا لیفتراک متعادل لازم دارید یا تله هندلر؛ به این بستگی دارد که چرا به دستگاه نیاز دارد و کجا می خواهید از آن استفاده کنید.

در ادامه با پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک کوماتسو همراه باشید تا با تفاوت لیفتراک و تله هندلر آشنا شوید.

تفاوت های لیفتراک و تله هندلر

در ادامه چند نمونه از تفاوت های اصلی بین این دو وسیله آورده شده است:

ضمیمه ها

همانطور که از بالا می بینید، لیفتراک و تله هندلر دو نوع تجهیزات بالابری هستند که می توانند در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گیرند. هر دو از موتورهای الکتریکی برای بلند کردن و کاهش بارها استفاده می کنند، اما در نحوه حرکت آنها با هم تفاوت دارند. لیفتراک ها دارای یک یا چند بازو هستند که به بار متصل می شوند، به این معنی که می توانند بار را بالا و پایین ببرند اما نه به جلو و عقب.

تله هندلرها دارای بوم هایی هستند که می توانند از چندین ضمیمه مانند سطل، بیل، جرثقیل و ابزارهای دیگر استفاده کنند. به این ترتیب، بار را می توان در طیف وسیعی از جهات حرکت داد، در حالی که پایه تله هندلر ثابت باقی می ماند.

مکان استفاده (محیط داخلی یا فضای باز)

لیفتراک ها بیشتر در انبارها و کارخانه ها برای جابجایی مواد، محصولات و جعبه ها یافت می شوند. در حالی که آنها را می توان در فضای باز نیز استفاده کرد، امابرای فضاهای بسته مناسب هستند. در همین حال، تله هندلرها برای جابجایی تجهیزات بین سایت ها مناسب تر هستند. تله هندلرها اغلب در پروژه های ساختمانی استفاده می شوند، زیرا حمل و نقل آنها آسان است و مانند جرثقیل ها به فضای زیاد نیاز ندارند.

توانایی ها

شاید بزرگترین تفاوت بین تله هندلرها و لیفتراک ها در نوع بارهایی است که می توانند تحمل کنند. تله هندلرها نسبت به لیفتراک ها انعطاف پذیرتر هستند زیرا روی سطوح لغزنده و ناهموار به خوبی کار می کنند. آنها همچنین قدرت بیشتری نسبت به لیفتراک دارند، که آنها را برای استفاده در سایت های ساختمانی که در آن انواع مختلفی از محصولات در حال جابجایی هستند ایده آل می کند. با این حال، لیفتراک‌ ها معمولاً کنترل بهتری نسبت به تله‌ هندلرها دارند، زیرا سیستم‌ های فرمان قابل اعتمادتری دارند و عملکرد بهتری دارند.

در این مقاله در مورد تفاوت لیفتراک و تله هندلر صحبت کردیم! در صورتی که سوالی برایتان باقی مانده است یا تجربه ای در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.