عیب یابی لیفتراک – راهنمای جامع و کاربردی

عیب یابی لیفتراک

وظیفه اصلی لیفتراک حمل و نقل سریع و مؤثر مواد و کالا در طیف وسیعی از بخش هاست. لیفتراک ها دستگاه هایی قوی و بادوام هستند، اما به دلیل قطعات متحرک متعدد و استفاده مداوم، در معرض خرابی قرار دارند. به همین دلیل تعمیر و نگهداری منظم لیفتراک برای جلوگیری از خرابی های گران قیمت، خرابی های غیر ضروری و افزایش عمر لیفتراک شما ضروری است.

با روال تعمیر و نگهداری مناسب، می‌ توانید مشکلات جزئی را قبل از اینکه تبدیل به موارد بزرگتر و گرانتر شوند، شناسایی کنید. با این حال خرابی و نقص ها غیرقابل اجتناب هستند. به همین دلیل در این مقاله راهنمای عیب یابی لیفتراک پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک را خواهید دید تا به راحتی بتوانید مشکل دستگاه خود را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

نکاتی برای تشخیص مشکلات لیفتراک

در این مقاله، نکاتی را در مورد چگونگی تشخیص برخی از معمولی ترین مشکلات لیفتراک ارائه خواهیم داد. در مواجهه با هر یک از خرابی های زیر، ممکن است لازم باشد کمی بیشتر عیب یابی کنید تا منبع مشکل را مشخص کنید، زیرا همه ما می دانیم که شرایط منحصر به فردی وجود دارد که ممکن است یک موضوع را پیچیده تر کند.

مشکلات باتری

رفع مشکلات راه اندازی لیفتراک اغلب ساده است. اقداماتی که انتخاب می‌ کنید تحت تأثیر منبع برق لیفتراک خواهد بود. برای تشخیص لیفتراک برقی، اقدامات زیر را انجام دهید:

اگر هنگام استارت به جای صدای موتور یک صدای کلیک ساده بشنوید، احتمالا ایراد از باتری است.

ابتدا تایید کنید که:

  • باتری شما شارژ شده و به درستی وصل شده است.
  • میزان شارژ باتری خود را تأیید کنید: باتری چند وقت اخیر شارژ شده است؟
  • دما: اگر هوای بیرون خیلی سرد است، ممکن است باتری شما کار نکند.
  • بررسی تمام ویژگی های کمکی: عملکرد چراغ ها، ترمزها و سایر سیستم های خود را بررسی کنید. اگر آنها کار نمی کنند، ممکن است لازم باشد باتری خود را کاملاً شارژ کنید. اگر باتری اخیراً شارژ شده است ولی هنوز کار نمی کند، پس زمان تعویض آن فرا رسیده است.

در مقاله دیگری نحوه شارژ باتری لیفتراک را به طور کامل بررسی کرده ایم.

سایر مسائل مربوط به راه اندازی لیفتراک

اگر لیفتراک شما با احتراق داخلی کار کند، مشکلات راه اندازی می تواند پیچیده تر شود. این دستورالعمل های عیب یابی را دنبال کنید:

  • سن سوخت را مشخص کنید: چقدر سوخت در باک شما بوده است؟ اگر سوخت قدیمی است، این ممکن است نشانه خوبی باشد که چرا لیفتراک شما راه اندازی مشکل است.
  • سطح روغن خود را بررسی کنید: برخی از مدل های لیفتراک تا زمانی که حجم مشخصی از روغن در باک وجود نداشته باشد، دریچه سوخت را باز نمی کنند.
  • تشخیص نشت سوخت: اگر بوی گاز بسیار قوی باشد، ممکن است نشتی وجود داشته باشد.
  • باتری را بررسی کنید: اگر هیچ یک از راه حل های بالا برای رفع مشکل شما کار نکرد، بررسی کنید که آیا باتری شما کاملاً شارژ شده است یا خیر.
  • بررسی مایع خنک کننده: سطح مایع خنک کننده خود را بررسی کنید تا ببینید آیا باتری شما شارژ کافی دارد یا خیر. لیفتراک ها گاهی اوقات ممکن است به دلیل گرمای بیش از حد شروع به کار نکنند که به دلیل مسدود شدن رادیاتور یا کمبود مایع خنک کننده ایجاد می شود. رادیاتور را تمیز کنید یا در صورت لزوم مقدار بیشتری اضافه کنید.
  • صندلی های وزن دار: یک ویژگی ایمنی رایج در لیفتراک ها از روشن شدن آنها جلوگیری می کند مگر اینکه وزنی در صندلی لیفتراک وجود داشته باشد. قبل از شروع به کار لیفتراک، مطمئن شوید که به طور ایمن و کاملاً روی صندلی نشسته اید.

موتور روشن نمی شود، اما صدا می دهد

اگر استارت لیفتراک چرخید اما موتور روشن نشد، ممکن است باتری کم باشد و نتواند سیستم احتراق را به درستی تامین کند.

آیا چراغ هشدار روشن است؟ آیا داشبورد به طور معمول روشن می شود؟ اگر چنین است، باتری یا برق شما به احتمال زیاد ربطی به مشکل ندارند.

اگر باتری کار می کند، ممکن است مشکلات مختلفی وجود داشته باشد که بهتر است یک مهندس باید آنها را بررسی کند.

برخی از این مسائل ممکن است:

شمع ها

شمع لیفتراک یکی از دلایلی است که بالابر روشن نمی شود. اگر دستگاه تست جرقه دارید، می توانید شدت جرقه را ارزیابی کنید. اگر جرقه ضعیف و زرد باشد، ممکن است نیاز به تعویض شمع باشد. یک جرقه قوی و آبی یک جرقه عالی است.

کندانسور، روتور و سیم سیم پیچ اجزای دیگری از سیستم جرقه زنی هستند که باید بررسی شوند. هر یک از این لوازم که خورده یا آسیب دیده اند نیاز به تعویض دارند.

سیستم سوخت رسانی

اگر سیستم جرقه زنی شما به درستی کار می کند، ممکن است مشکل از سیستم سوخت رسانی باشد. برخی از قطعاتی که ممکن است لازم باشد به آنها نگاه کنید عبارتند از فیلتر سوخت لیفتراک، شیر قفل، تنظیم کننده سوخت و کانکتور مخزن (LPG). اگر مکانیک در محل دارید، ممکن است بتواند با بازرسی و آزمایش بصری ساده، قسمت (یا قطعات) مشکل دار را شناسایی کند.

خاموش شدن اضطراری (سوئیچ کشتن)

دکمه توقف اضطراری روی لیفتراک وجود دارد. قبل از اینکه لیفتراک دوباره راه اندازی شود، اگر بار قبلی لیفتراک فعال شده باشد، باید غیرفعال شود.

مسائل مربوط به فرمان

رانندگی با لیفتراک به خصوص در فضاهای محدود ممکن است دشوار باشد. مهم است که اطمینان حاصل کنید که فرمان شما به درستی کار می کند زیرا مشکلات فرمان ممکن است منجر به تصادفاتی شود که به اپراتورها یا سایر افراد نزدیک آسیب برساند.

تشخیص مشکل در فرمان گاهی اوقات می تواند چالش برانگیز باشد. چند مورد که باید به دنبال آنها بود عبارتند از:

  • شنیدن صداهای عجیب و غریب در هنگام چرخاندن چرخ، به خصوص اگر در هنگام بارگیری لیفتراک رخ دهد. این می تواند نشان دهد که سیستم فرمان در حال زنگ زدن است یا مشکلی در هیدرولیک تنظیم کننده فشار فرمان وجود دارد.
  • سطح پایین مایع فرمان اگر اضافه کردن مایع بیشتر مشکل را حل نکرد، باید به بررسی احتمالات دیگر ادامه دهید.
  • قوام مایع فرمان را بررسی کنید، اگر غلیظ و گودی است، باید مایع را کاملاً تعویض کنید.
  • لاستیک های نامتعادل می توانند باعث خم شدن محور و همچنین ناپایداری عمومی شوند و لاستیک های فرسوده بیش از حد فشار بیشتری بر گیربکس لیفتراک شما وارد می کند که می تواند باعث خرابی و/یا کاهش عمر لیفتراک شود.
  • شیرهای فشاری که زنگ زده، شل یا فرسوده شده اند باید به متخصص تعمیر لیفتراک واجد شرایط سپرده شود.
  • دنده های زنگ زده یا فرسوده باید به متخصص تعمیر لیفتراک واجد شرایط سپرده شود.

عیب یابی لیفتراک

لاستیک و سیستم تعلیق فرسوده

لیفتراک ممکن است مسافت زیادی را طی نکند، اما به طور مکرر مورد استفاده قرار می گیرد و قادر به حمل بارهای سنگین است که به لاستیک ها فشار وارد می کند و در نهایت آنها را فرسوده می کند. برای حفظ کشش و پایداری عملکرد لیفتراک، بهتر است تایرهای فرسوده را تعویض کنید. در مورد سیستم‌ های تعلیق که به بار واکنش نشان می‌ دهند و پایداری ایجاد می‌ کنند، همین‌ طور است.

دمای دکل

دکل که بلند کردن، پایین آمدن و کج شدن لیفتراک را کنترل می کند، اغلب باعث ایجاد مشکل می شود. کالسکه که توسط پیستون لیفتراک هیدرولیکی که در وسط دکل قرار دارد به حرکت در می آید و شاخک ها که بارها را تحمل می کنند به دکل بسته می شوند. نیروی هیدرولیک این پیستون توسط دکل برای بلند کردن بارها استفاده می شود، در حالی که گرانش برای فرود بارها استفاده می شود. لیفتراک ها اغلب بارها را در فازها افزایش می دهند که ممکن است منجر به مشکلات متعددی شود. مشکلات معمول مربوط به دکل شامل بلند کردن یا پایین آوردن نامناسب، بلند کردن خیلی آهسته و بلند کردن و پایین آوردن ناگهانی است.

دماهای سرد

لیفتراک هایی که با گاز پروپان مایع (LPG) و لیفتراک های الکتریکی کار می کنند، پس از رها شدن در بیرون به ویژه در سرما ممکن است دچار مشکل شوند. دماهای پایین این پتانسیل را دارند که با ضخیم شدن الکترولیت باعث خرابی باتری شوند. باتری ضعیف همچنین می تواند بر سوخت LPG تأثیر بگذارد و در هوای بسیار سرد، تنظیم کننده های سوخت نیز می توانند یخ بزنند.

لیفتراک‌ های گازوئیلی به دلیل استارت‌های سخت، در هوای سردتر سوخت بیشتری مصرف می‌ کنند. بعلاوه، اگر مخزن کم یا خالی باشد، میعان ممکن است جمع شود و باعث لکنت و اختلال در کار موتور هنگام راه اندازی شود.

از این کار اجتناب کنید:

  • موتور لیفتراک را حداقل 10 دقیقه روشن کنید تا موتور قبل از شروع کار گرم شود.
  • نگهداری لیفتراک در داخل یا خارج در زیر پناهگاه.
  • اطمینان از سوخت رسانی مناسب لیفتراک ها

مشکلات مربوط به ترمز

خرابی قطعات ترمز لیفتراک می تواند منجر به حوادث مرگبار در محل کار شود و لیفتراک شما را برای همیشه از کار انداخت.

اگر متوجه شدید که ترمزهای لیفتراک شما نیاز به تعمیر یا نگهداری مکرر دارند، ممکن است نتیجه برخی از اشتباهات معمولی باشد، مانند:

  • اپراتورهایی که ترمز دستی را زمانی که درگیر هستند، ترک کرده اند.
  • سعی کرده اید خیلی سریع ترمز کنید بدون اینکه به لیفتراک خود زمان کافی برای کاهش سرعت بدهید.
  • رانندگی با پای خود به طور دائم روی پدال ترمز، و فقط تا حدی ترمز را فشار دهید.
  • رانندگی خیلی سریع و نیاز به ترمز بیشتر هر بار که می خواهید توقف کنید.
  • افزودن روغن ترمز به سیستم فقط روغن هیدرولیک.
  • کارکردن لیفتراک حتی با کفشک لنت ترمز نیاز به تعویض یا تعمیر دارد.

ساده ترین روش برای جلوگیری از این مسائل، به حداقل رساندن تعمیرات گران قیمت و جلوگیری از حوادث پرهزینه این است که اطمینان حاصل شود که اپراتورهای شما به درستی در مورد بهترین شیوه های رانندگی آموزش دیده اند و از لیفتراک شما به خوبی نگهداری می شود. به عنوان مثال، چک کردن ترمزها هر روز به شما کمک می کند تا ترمزهای نرم یا نشتی را زود تشخیص دهید، و تعویض روتورها و لنت های ترمز فرسوده می تواند به شما کمک کند از آسیب های پرهزینه تری جلوگیری کنید.

شاخک های شکسته

شاخک های لیفتراک در نهایت فرسوده، ترک، خم یا شکسته می شوند و نیاز به تعمیرات گران قیمت دارند. مقابله با خطرات ناشی از خرابی انواع شاخک لیفتراک در محل کار و جایگزینی محصولاتی که در صورت از کار افتادن شاخک ها از بین می روند یا آسیب می بینند، می تواند بسیار گران تر باشد. شیوه های تعمیر و نگهداری لیفتراک شامل بازرسی روزانه چنگال، تعویض سریع شاخک ها و قطعات ضعیف یا ترک خورده، و رعایت استانداردهای صنعتی برای تعویض شاخک های نازک برای کمک به توقف شکستگی (و اثرات آن) قبل از وقوع است.

بسیار مهم است که مشکلات ساییدگی را شناسایی کرده و شاخک ها را قبل از شکستن تعویض کنید. در زیر برخی از علائمی وجود دارد که هر راننده لیفتراک باید از آنها آگاه باشد:

  • فلز شاخک در نهایت خراب می شود. فرسودگی فلز فشار بیشتری به شاخک ها وارد می کند و می تواند ظرفیت بار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. از آنجایی که تشخیص سایش دشوار است، ایده خوبی است که از کولیس های لیفتراک برای اندازه گیری شفت برای ایجاد خط پایه استفاده کنید. سپس ضخامت تیغه چنگال، پاشنه و قلاب را با اندازه گیری پایه خود مقایسه کنید.
  • اگر ساق یا تیغه آن بیش از 93 درجه خم شده است، شاخک را تعویض کنید. خم کردن شاخک به جای خود یک راه حل خطرناک است.
  • قلاب های شاخک که خم یا فرسوده شده اند باید با استفاده از کولیس اندازه گیری شوند تا از نظر سایش و صافی بررسی شوند. اگر لبه قلاب به پشت کولیس برخورد کرد، شاخک(ها) باید تعویض شوند.
  • ارتفاع تیغه ناهموار – هر دو نوک تیغه لیفتراک باید در یک ارتفاع (تقریبا) باشند. در صورت عدم تطابق طول تیغه، زمان تعویض شاخک ها فرا رسیده است.
  • ترک های سطحی در ناحیه پاشنه و نزدیک جوش ها رایج است.

نشتی

گیره ها، شیلنگ ها و اورینگ ها اغلب توسط لیفتراک ها در سیستم های خنک کننده، پیشرانه و سیستم های هیدرولیک خود استفاده می شوند و رایج ترین منبع نشت روغن لیفتراک هستند.

با تعمیر و نگهداری لیفتراک از نشت جلوگیری می شود. به طور منظم سایش شیلنگ ها را بررسی کنید تا مشخص شود که نشتی در کجا بیشتر است. در مرحله بعد، مراقب هرگونه گیره و اتصالات شل قبل از ایجاد مشکل باشید.

شیلنگ های آسیب دیده

شیلنگ های آسیب دیده یا ترک خورده می تواند لیفتراک را برای مدت طولانی از کار خارج کند و هزینه زیادی را به همراه داشته باشد، به خصوص اگر خرابی باعث آسیب بیشتر به لیفتراک شود.

با تعمیر و نگهداری پیشگیرانه لیفتراک می توان از شیلنگ های آسیب دیده جلوگیری کرد. شیلنگ هایی که در حال ضعیف شدن هستند را می توان قبل از خرابی پیدا کرد و جایگزین کرد و احتمال بروز مشکلات را تا حد زیادی کاهش می دهد.

ایمنی

در صنعت تولید، انبارها هر سال در حال رشد هستند و لیفتراک ها از بین نمی روند. مهم است که تمام مشاغلی که از لیفتراک استفاده می کنند باید ایمنی را در اولویت قرار دهند.

متأسفانه، کار با هر قطعه ای از تجهیزات، حوادثی رخ می دهد. اگرچه پیش‌بینی چنین حوادثی غیرممکن است، اما با آموزش صحیح و نگهداری تجهیزات مناسب می‌توان از وقوع آن‌ها جلوگیری کرد. برخی از شایع ترین حوادث لیفتراک عبارتند از:

  • اپراتور/راننده ضعیف آموزش دیده است
  • اپراتور/راننده از مقررات پیروی نمی کند
  • اپراتور/راننده علائم مشکلات احتمالی را نادیده می گیرد
  • رانندگان با اعتماد به نفس بیش از حد تمایل به سرعت دارند
  • تجهیزات معیوب
  • برنامه های تعمیر و نگهداری نادیده گرفته می شوند
  • سواری با استفاده از دکل
  • بارگذاری امن نیست
  • علائم لیفتراک نادیده گرفته شد
  • بارهای سنگین تمایل به سرنگونی دارند

خرابی لوازم جانبی ایمنی

هر لیفتراک دارای لوازم جانبی ایمنی مانند بوق، آژیر و چراغ خواهد بود. با استفاده مکرر از این لوازم جانبی، این قطعات به مرور زمان خراب یا شکسته می شوند.

سیم‌ های شکسته، کنتاکت‌ ها یا پین‌ های کثیف، لامپ‌ های آسیب‌ دیده، مجموعه‌ های معیوب، یا سوختن فیوزها همگی می‌ توانند باعث توقف کارکرد لوازم جانبی شوند.

با تعمیر و نگهداری پیشگیرانه لیفتراک می توان از لوازم جانبی آسیب دیده جلوگیری کرد. تمیز کردن و روانکاری کنتاکت های الکتریکی روی لوازم جانبی، با استفاده از گریس دی الکتریک یا گریس تنظیم کننده، می تواند برای تمیز کردن و روغن کاری کنتاکت های الکتریکی روی لوازم جانبی برای کمک به کاهش سایش استفاده شود. هر چه زودتر لامپ ها را عوض کنید.

انطباق با OSHA

همیشه یک ایده خوب است که لیفتراک خود را به خوبی تعمیر کنید. تعمیر و نگهداری منظم لیفتراک بسیار مهم است زیرا OSHA آن را اجباری کرده است و برای جلوگیری از مشکلات مکانیکی و محل کار ایده خوبی است و همچنین رعایت مقررات ضروری است.

  • شما باید الزامات OSCHA را بررسی کنید تا مطمئن شوید که با دستورالعمل های آنها مطابقت دارید.
  • اگر مقررات OSHA را نادیده بگیرید، در معرض خطر نقض قرار می گیرید که می تواند منجر به جریمه های بسیار سنگین شود.

در عیب یابی لیفتراک چه زمانی باید با مکانیک تماس بگیرید

دانستن رایج ترین مشکلات لیفتراک و نحوه رفع آن ها به شما کمک می کند تا در رسیدگی به برخی از رایج ترین موقعیت ها آمادگی بیشتری داشته باشید. به یاد داشته باشید که اکثر تعمیرات، از جمله تعمیرات فنی و تعویض لوازم یدکی لیفتراک، همچنان باید به متخصصان آموزش دیده واگذار شود. برای صرفه جویی در هزینه، ممکن است وسوسه شوید که عیب یابی لیفتراک را خودتان انجام دهید، اما انجام این کار کارکنان و تجهیزات شما را در معرض خطر قرار می دهد. در واقع، برخی از پرهزینه‌ ترین تعمیرات لیفتراک زمانی اتفاق می‌ افتد که افراد غیرحرفه‌ ای تلاش می‌ کنند مشکلی را حل کنند اما در نهایت آن را بدتر می‌ کنند.