بهترین روش نگهداری لیفتراک

روش نگهداری لیفتراک

مهم نیست که لیفتراک شما چقدر خوب ساخته شده یا قابل اعتماد باشد، باز هم نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر پیشگیرانه دارد تا در درازمدت در بهترین حالت کار کند. نگه داشتن تمام تجهیزات جابجایی مواد با حداکثر کارایی، کلید تضمین بهره وری و بازگشت سرمایه خوب است. در این مقاله با پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک همراه با شید تا بهترین روش نگهداری لیفتراک را بررسی کنیم.

تعداد دفعات سرویس لیفتراک شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • توصیه های تولید کنندگان
  • تعداد ساعات کار
  • قدمت، وضعیت و ارزش لیفتراک
  • طبیعت محیط

مهمترین نکات نگهداری لیفتراک

یادگیری و دانستن نحوه نگهداری از لیفتراک برای عملکرد و طول عمر آن بسیار مهم است. هیچ چیز برای همیشه به طور کامل کار نمی کند، و اگر ماشین ها به درستی سرویس و نگهداری شوند، به خوبی کار می کنند. کارهای کوچک مانند تمیز کردن روغن و گرد و غبار از لیفتراک، برای حفظ وضعیت کارکرد و ظاهر خوب آن بسیار طول می کشد. وقتی از آن مراقبت نشود، لیفتراک به مرور خراب می شود و عملکرد آن نیز بدتر می شود. در صورت وجود هرگونه نقص در سیستم ها، فوراً آن را از سرویس خارج کنید و سرپرست خود را در مورد مشکلات آن مطلع کنید.

لیفتراک را تمیز نگه دارید

ساده ترین کاری که یک اپراتور می تواند برای نگهداری لیفتراک انجام دهد تمیز کردن روزانه آن است. در شروع شیفت پنج دقیقه بیشتر وقت بگذارید تا لیفتراک را از جلو به عقب و از بالا به پایین پاک کنید. انجام این کار روغن اضافی، کثیفی و زباله هایی را که می توانند وارد قسمت حیاتی کامیون شوند و عملکرد را تحت تاثیر قرار دهند، از بین می برد.

تمیز کردن لیفتراک شما را از نزدیک با آن آشنا می کند و چشمان شما را به روی مشکلات احتمالی باز می کند که در غیر این صورت ممکن است از دست بدهید. ممکن است سطحی به نظر برسد، اما یک کامیون خوش‌ نظر به خوبی کار می‌ کند و به اپراتور احساس خوبی می‌ دهد و آنها با احساس غرور بیشتری از آن استفاده می‌ کنند.

ترمزها را چک کنید

همانطور که با ماشینی با قدرت توقف کم یا بدون قدرت رانندگی نمی‌ کنید، نباید لیفتراک‌ هایی را که به این شکل عمل می‌ کند، برانید. اندازه، وزن و ظرفیت بار یک لیفتراک به این معنی است که بسیار سنگین است و به ترمزهای استثنایی نیاز دارد. ترمزها هر روز نیاز به بررسی دارند تا مطمئن شوید در مواقع اضطراری می‌ توانید توقف کنید. هر گونه مشکل در ترمز یک مشکل جدی است. اگر واقعاً مشکلی در ترمز وجود داشته باشد، لیفتراک باید فوراً از سرویس خارج و تعمیر شود.

روغن را عوض کنید

به طور کلی توصیه می شود روغن را هر سه ماه یک بار در لیفتراک تعویض کنید. بنابراین ساعت تعویض روغن لیفتراک 3 ماه یکبار است برای اینکه موتور به خوبی کار کند و طول عمر لیفتراک را افزایش دهد، کار ساده ای است. عدم تعویض منظم روغن منجر به عملکرد ضعیف، خوردگی و تجمع لجن موتور می شود. تعویض منظم روغن و فیلتر روغن در لیفتراک ها تمرین خوبی برای حفظ هر چه بهتر آن است. در مقاله دیگری روغن موتور مناسب لیفتراک را بررسی کرده ایم.

لاستیک ها را چک کنید

لاستیک‌ های لیفتراک می‌ توانند به سرعت فرسوده شوند، به خصوص اگر روز به روز در همان مسیر حرکت کنند. این نوع حرکت تکراری می‌ تواند باعث ساییدگی لاستیک‌ ها از یک طرف یا طرف دیگر شود. لاستیک های یک لیفتراک داخلی که در یک انبار کار می کند معمولاً از لاستیک ساخته شده به یک نوار فولادی ساخته می شوند، جامد هستند و هوا در آنها وجود ندارد. با گذشت زمان، لاستیک ها شروع به خارج شدن تکه هایی از آنها می کنند که ناشی از برخورد سوراخ ها یا درزهای بتن است. این تکه های از دست رفته باعث ایجاد یک سواری بسیار ناهموار و عملکرد ضعیف می شوند.

لیفتراک هایی که برای استفاده در فضای باز ساخته می شوند ممکن است دارای لاستیک های پر از هوا (پنوماتیک)، لاستیک جامد یا لاستیک های پر از فوم باشند. خوب است فشار باد تایرهای بادی را در هر شیفت بررسی کنید تا مطمئن شوید که آنها در PSI پیشنهادی سازنده هستند. لاستیک های کم یا بیش از حد پر عملکرد مطلوبی ندارند.

توجه: فشار تایر باید برای لاستیک های روی یک محور یکسان باشد (در غیر این صورت، بلند شدن ناهموار رخ می دهد). بررسی روزانه مطمئن می شود که هیچ نشتی غافلگیرکننده یا پنچر شدن لاستیک ها وجود ندارد.

مطمئن شوید که شاخک ها مستقیم هستند

شاخک های لیفتراک بسیار مهم هستند – و نگهداری آنها در شرایط خوب ضروری است. شاخک ها باید صاف و بدون ترک باشند تا بتوانند بار را ثابت نگه دارند و حرکت صاف را به بالا و پایین تضمین کنند. دوشاخه ها به قسمت جلوی آسانسور (کالسکه) متصل می شوند و در بریدگی ها قرار می گیرند. به این ترتیب، آنها می توانند صاف بنشینند اما همچنان می توانند چند سانتیمتر در هر جهت حرکت کنند. این حرکت برای تمیز کردن زیر بارهای دشوار مهم است.

باید مطمئن شوید که نوک شاخک ها صاف هستند و هیچ لبه‌ ناهموار یا منحنی ندارند. این بی نظمی ها می تواند منجر به بارهای آسیب رسان در هنگام برداشتن آنها شود. شاخک ها به گونه ای طراحی شده اند که مقدار مناسبی از سوء استفاده را تحمل کنند، به همین دلیل از فولاد جامد ساخته شده اند. اما حتی فولاد جامد نیز می تواند سوء استفاده بیش از حد را جذب کند و آنطور که باید عمل نکند. هر روز شاخک ها را برای آسیب هایی که بر عملکرد آن تأثیر منفی می گذارد، بازرسی کنید.

شیلنگ ها را بررسی کنید

شیلنگ های لیفتراک برای عملکرد دستگاه حیاتی هستند. آنها برای بلند کردن و جابجایی بارها ضروری هستند. مایع هیدرولیک از میان شیلنگ ها عبور می کند و بسته به کنترل هایی که اپراتور فعال می کند، به شاخک ها اجازه می دهد بالا یا پایین بیایند. شلنگ های نشتی بر عملکرد تمام سیستم های هیدرولیک تأثیر می گذارد و باعث کاهش قدرت آنها می شود. سوراخ در شیلنگ ها یا اتصالات بد منجر به تجمع مایعات در آسانسور و ایجاد خطر آتش سوزی می شود. مطمئن شوید که آنها به درستی وصل شده اند و سوراخ و ترک ندارند.

توجه: هرگز سعی نکنید با دست خود نشتی پیدا کنید. برای تعیین نشتی سوراخ سوزنی از یک تکه مقوا استفاده کنید. عدم رعایت این قوانین می تواند منجر به ورود مایع هیدرولیک با فشار بالا به پوست شما شود و باعث تورم، سوزش و قطع عضو یا مرگ شود.

چک لیست و برنامه سرویس لیفتراک

این راهنمای روش نگهداری لیفتراک به جلوگیری از خرابی پرهزینه، اطمینان از حداکثر عملکرد و به حداکثر رساندن طول عمر لیفتراک شما کمک می کند. عدم انجام تعمیر و نگهداری منظم لیفتراک ها منجر به خرابی مکرر تجهیزات شده و می تواند اپراتورها را در معرض خطر حوادث لیفتراک قرار دهد. انواع مختلف لیفتراک نیز به اشکال مختلف نگهداری نیاز دارند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که توصیه های سازنده را دنبال می کنید. لیفتراک هایی با استفاده روزانه باید هر 90 روز یکبار بازرسی شوند.

هنگام ایجاد برنامه نگهداری باید عوامل دیگری را نیز در نظر گرفت. لیفتراک چند ساله است؟ آیا در وضعیت کار است؟ آیا سابقه نگهداری خوب دارد؟ اگر لیفتراک ها کثیف یا نادیده گرفته شده باشند، نیاز به نگهداری بیشتر دارند. تعمیر و نگهداری لیفتراک برای اطمینان از اینکه لیفتراک ها در شرایط کار نگه داشته می شوند و بنابراین می توانند عمر کاری خود را به حداکثر برسانند حیاتی است.

برنامه روزانه نگهداری لیفتراک

ایمنی با هر ماشین آلات سنگین بسیار مهم است. اولین نکته قبل از کار با انواع لیفتراک باید این باشد که از آموزش کامل اطمینان حاصل کنید. داشتن چک لیست لیفتراک برای مرجع روزانه به اپراتور این امکان را می دهد که با بررسی های ایمنی آشنا شود. بررسی عملکردها، مانند شیلنگ‌ ها، مایعات، باتری و کنترل‌ ها، باید بخشی از هرگونه بررسی ایمنی قبل از شیفت کاری باشد.

  • لاستیک ها را بررسی کنید – مطمئن شوید که باد کرده و بدون سایش یا آسیب بیش از حد هستند
  • مطمئن شوید که سطح سوخت کافی است
  • بوق، چراغ ها و هر مکانیزم ایمنی دیگر را تست کنید
  • روغن موتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در سطح مناسبی است – این به حداکثر مصرف سوخت کمک می کند و به جلوگیری از بلوک موتور کمک می کند.
  • تمام ویژگی‌ های ایمنی خودرو، از جمله آلارم‌ ها، ترمزها و چراغ‌ ها را بررسی کنید – این کار به جلوگیری از هرگونه تصادف یا برخورد کمک می‌کند.

برنامه ماهانه تعمیر و نگهداری لیفتراک

به طور معمول پس از 200 ساعت کار انجام می شود، بررسی ماهانه تعمیر و نگهداری لیفتراک باید کمی عمیق تر باشد. پیروی از استانداردهای صنعتی خاص و در عین حال پیروی از توصیه های سازنده بسیار مهم است.

  • روغن موتور را عوض کنید
  • فیلتر هوا را تمیز کنید
  • هر ترک ظاهر شده را بررسی کنید
  • بررسی باتری – برای لیفتراک برقی
  • شاسی و اجزای جرمی را روغن کاری کنید

برنامه سالانه تعمیر و نگهداری لیفتراک

هر لیفتراک باید حداقل سالی یک بار مورد معاینه کامل قرار گیرد. پروتکل‌ های تعمیر و نگهداری سالانه به دقت از توصیه‌ های سازنده پیروی می‌ کنند و معمولاً با حفاظت‌ های گارانتی مرتبط هستند. تعمیر و نگهداری سالانه لیفتراک تضمین می کند که تجهیزات شما همچنان استانداردهای بالایی از ایمنی، توانایی عملیاتی و کارایی وسیله نقلیه را ارائه می دهد.

چک لیست تعمیر و روش نگهداری لیفتراک به صورت سالانه گسترده است، بنابراین در اینجا فقط چند مورد از خدمات گنجانده شده است:

  • روغن ترمز
  • خنک کننده موتور
  • فیلتر سوخت
  • روانکاری در هاب های درایو
  • عنصر صافی سوخت
  • جداکننده آب
  • عملکرد نور معکوس را بررسی کنید
  • عملکرد سوئیچ پدال ترمز را بررسی کنید
  • عملکرد سوئیچ جهت را بررسی کنید