معرفی انواع دستگاه های لیفتراک

انواع دستگاه های لیفتراک

با توجه به گستره وسیعی از لیفتراک ها و تجهیزات جابجایی مواد موجود در بازار امروز، تعیین اینکه کدام نوع واحد برای کاربرد شما مناسب تر است، دشوار است. در این راهنما پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک انواع دستگاه های لیفتراک، مزایا و مدل های محبوب لیفتراک را پوشش می دهد تا به شما در انتخاب لیفتراک مناسب برای نیازهای خود کمک کند.

لیفتراک چیست؟

لیفتراک یکی از مفیدترین و قدرتمندترین وسایل نقلیه در هر سایت کاری است. آنها برای جابجایی مواد، حمل بارهای سنگین و همچنین بارگیری و تخلیه کالا از وسایل نقلیه تحویل و ایمن کردن کالاها در مناطق صعب العبور استفاده می شوند.

تطبیق پذیری لیفتراک ها آنها را ضروری می کند و جای تعجب نیست که می توان لیفتراک ها را در اکثر انبارها، کارخانه ها، کارگاه های ساختمانی و هر جایی که نیاز به حمل و نقل و حمل مواد سنگین دارد، یافت.

وقتی صحبت از انواع مختلف لیفتراک می شود، به همان اندازه که استفاده از آن ها می توان از بین آنها انتخاب کرد. در اینجا ما انواع مختلف لیفتراک ها را بررسی می کنیم و مزایای هر نوع را توضیح می دهیم تا به شما در یافتن بهترین لیفتراک برای نیازهای خود کمک کنید. مهم است که همه اپراتورها در مورد هر نوع لیفتراک که کار می کنند به درستی آموزش دیده باشند.

انواع متداول لیفتراک

لیفتراک ها اشکال و اندازه های مختلفی دارند که هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. ده نوع اصلی لیفتراک وجود دارد که عبارتند از:

  • لیفتراک انباری
  • ساید لودر
  • لیفتراک ضد تعادل
  • لیفتراک تلسکوپی (تله هندلر)
  • لیفتراک زمین ناهموار
  • ریچ تراک
  • جک پالت
  • لیفتراک بار سنگین
  • واکی استکر
  • اوردر پیکر

لیفتراک انباری

لیفتراک Warehouse را می توان در اکثر انبارها، کارخانه ها و در سایت های کار پیدا کرد. این یکی از رایج ترین وسایل نقلیه کار است. معمولاً با سه عامل مشخص می شود:

  • ظرفیت بالابر – که مقدار وزنی است که می تواند به طور ایمن حمل کند بدون اینکه بر پایداری آن تأثیر بگذارد.
  • مرکز بار – این فاصله از دوشاخه ها تا مرکز ثقل باری است که حمل می کنید و بسته به اینکه در حال حمل بار بالا یا پایین، زاویه بالابر و زاویه شیب شما باشد، می تواند بسیار متفاوت باشد. ضروری است هرگز وزنه ای بیش از ظرفیت وزن توصیه شده لیفتراک خود حمل نکنید و بار را متعادل نگه دارید.
  • پایداری – به این ترتیب لیفتراک شما حتی در هنگام حمل بارهای سنگین پایدار می ماند. لیفتراک ها از وزن دستگاه برای متعادل کردن وزن بار استفاده می کنند و به گونه ای طراحی شده اند که تا زمانی که در محدوده وزن و ارتفاع توصیه شده باقی بمانید پایدار باشند.

لیفتراک انبار برای بارگیری و تخلیه وسایل نقلیه تحویل عالی است و می تواند برای حمل موجودی، بلند کردن پالت ها و جابجایی کالا در فواصل کوتاه استفاده شود. آنها به طور کلی می توانند وزن یک تا پنج تن را تحمل کنند و در مکان های داخلی بهترین عملکرد را دارند.

انواع دستگاه های لیفتراک

لیفتراک های انبار نیز دارای دسته های جانبی لیفتراک هستند که عبارتند از: ساید بار و لیفتراک ضدتعادل.

ساید لودر

ساید لودرها در فضاهای باریک و در مناطقی که برای پیمایش سخت است و چرخش سخت است عالی عمل می کنند. اپراتور ساید لودر در یک محفظه جانبی قرار دارد و می تواند به مواد نزدیک شود، آن را بلند کرده و در همان جهت حمل کند، بدون اینکه نیازی به چرخش باشد.

این قابلیت مانور ساید لودرها آنها را برای حمل بارهای طولانی از مواد سخت مانند چوب یا لوله های فولادی بلند که در یک لیفتراک معمولی بسیار ناپایدار هستند، ایده آل می کند. آنها بهترین گزینه برای رسیدگی به موجودی استاندارد نیستند، بنابراین ساید لودرها را بیشتر می توان در تولید فولاد و کارخانه های چوب پیدا کرد.

انواع دستگاه های لیفتراک

لیفتراک ضد تعادل

لیفتراک های تعادلی همان چیزی است که اکثر مردم هنگام تصویربرداری از یک لیفتراک به آن فکر می کنند. لیفتراک را می توان تا بار یا قفسه بدون بازوهای کشیده رانده شد. شاخک ها مستقیماً از جلوی خودرو بیرون می‌آیند، که به راحتی می‌ توانید موجودی را در قفسه‌ ها و خارج کنید.

لیفتراک نوعی طراحی دارد که وزن دستگاه را با وزن بار متعادل می کند و اغلب برای پایداری بیشتر دارای وزن اضافی در عقب است. لیفتراک های تعادلی می توانند در مدل های برقی، گازی یا دیزلی عرضه شوند. برای مدل های الکتریکی، باتری سنگین الکتریکی دستگاه را تغذیه می کند و به عنوان یک بالاست برای وزن بار عمل می کند.

لیفتراک های ضد تعادل نیز دارای گزینه های 3 چرخ هستند که به راننده اجازه می دهد به راحتی در دایره بچرخد.

لیفتراک های تعادلی ایستاده، پیاده و سوار شدن به لیفتراک را در بین بارها برای اپراتور ایمن و آسان می کنند.

انواع دستگاه های لیفتراک

لیفتراک تلسکوپی

اینها گاهی اوقات به عنوان لیفتراک یا تله کامیون شناخته می شوند. لیفتراک های تلسکوپی مانند لیفتراک ترکیبی و جرثقیل هستند. آنها یک بوم و یک بازوی دراز دارند که به آنها اجازه می دهد تا به عقب کامیون های حمل و نقل دسترسی پیدا کنند و مواد را بسیار بالاتر و دورتر از لیفتراک های معمولی بلند کنند. بسیاری از تله کامیون ها می توانند بارهای سنگین را تا ارتفاع 16.76 متری در هوا بلند کنند.

انواع دستگاه های لیفتراک

لیفتراک های صنعتی

لیفتراک های صنعتی به عنوان لیفتراک های با ظرفیت بالا نیز شناخته می شوند و می توانند بارهای بسیار سنگین تر از لیفتراک های استاندارد را بلند کرده و آنها را بسیار بالاتر ببرند. اکثر مدل‌های لیفتراک صنعتی با حداکثر وزن 11197 کیلوگرم شروع می‌ شوند، اما نمی‌ توانند مانند یک تله‌ تراک در زوایای نامناسب بالا بیاورند.

لیفتراک زمین ناهموار

لیفتراک های زمین ناهموار عموماً برای استفاده در فضای باز یا سطوح ناهموار و ناپایدار طراحی شده اند. آنها دارای لاستیک های پنوماتیک ضخیم سبک تراکتور هستند که روی سطوح خیس یا لغزنده نمی لغزند و با میخ یا سنگ های تیز سوراخ نمی شوند. این لاستیک ها همچنین در هنگام حمل بارهای سنگین روی زمین ناهموار به پایداری کمک می کنند.

لیفتراک های زمین ناهموار اغلب در کارگاه های چوبی یا در سایت های ساختمانی که نیاز به بالا بردن تا ارتفاعات بالا دارند استفاده می شود. آنها می توانند یک دکل مستقیم سنتی یا یک دکل تلسکوپی برای دسترسی بیشتر داشته باشند.

این نوع لیفتراک برای محیط های طبیعی ساخته شده است. لیفتراک های زمین ناهموار برای عملیات در زمین های مشکل دار پروژه های ساختمانی و در زمین های طبیعی آسیب ندیده مناسب هستند. در سایت های ساخت و ساز، لیفتراک های زمین ناهموار همه چیز را از پشته های تخته سه لا و تیرهای سقف بلوک های بتنی مدیریت می کنند. ظرفیت لیفتراک های زمین ناهموار از 2000 کیلوگرم تا 25000 کیلوگرم شروع می شود.

انواع دستگاه های لیفتراک

ریچ تراک

ریچ تراک ها برای استفاده در انبارها طراحی شده‌ اند و نام آن‌ ها به دلیل توانایی آن‌ ها در گسترش شاخک‌ ها به خارج از پایه‌ های تثبیت‌ کننده خود به داخل قفسه‌ ها آمده است. آنها در فضاهای تنگ به خوبی کار می کنند و می توانند در انبارهایی با راهروهای باریک مانور دهند و بارها را تا ارتفاع بالا (بیش از 10 متر) بالا ببرند.

ریچ تراک ها فاصله بسیار کمی دارند و برای کار در داخل خانه بر روی سطوح صاف و یکنواخت مناسب هستند. از آنجایی که ریچ تراک ها دارای باتری های الکتریکی سنگین و پایه های تثبیت کننده هستند، برای پایدار ماندن نیازی به وزن متعادل ندارند.

یکی از آسیب های متداول که به اپراتورهای کامیون می رسد، برخورد از عقب با قفسه انبار است. این آسیب می تواند به این دلیل اتفاق بیفتد که اکثر کامیون های دستی دارای پشتی باز هستند و هیچ مانعی بین اپراتور و قفسه ها وجود ندارد. یکی از راه های جلوگیری از این صدمات، نصب یک وسیله ایمنی به نام The Backbone® روی کامیون خود است.

  • ریچ تراک ها به گونه ای ساخته شده اند که بتوانند در یک گذرگاه باریک در داخل محوطه انبار فعالیت کنند.
  • برای تخصیص وزن بار، آنها دارای دو پایه بیرونی با پیکربندی چرخ یک یا دو چرخ در هر پایه هستند. چرخ محرک در زیر موقعیت صندلی اپراتور قرار دارد. هنگام کار با دستگاه، راننده به پهلو می نشیند. یک ریس تراک در حالی که بار را بلند می کند، بار را به داخل فاصله بین دو محور برمی گرداند، به این معنی که بار کمتری از کامیون دستی آویزان می شود و به کامیون اجازه می دهد در راهروهای بسیار باریک تر کار کند.
  • ظرفیت ریچ تراک ها از 1000 کیلوگرم شروع می شود و تا 3000 کیلوگرم می رسد.

انواع دستگاه های لیفتراک

جک پالت

جک پالت ها که گاهی اوقات پمپ کامیون ها نامیده می شوند، معمولاً ابزارهای بدون موتور برای جابجایی بارها بر روی پالت ها هستند. استفاده از آن‌ ها آسان است و می‌ توانند به خوبی در فضاهای تنگ کوچک جا بگیرند که در آن انواع دیگر لیفتراک‌ها جا نمی‌ شوند. آنها برای بلند کردن بارهای بسیار زیاد مناسب نیستند زیرا جک پالت تنها پالت را به اندازه ای بالا می برد که زمین را لمس نکند.

پالت تراک ها می توانند بارهای تا وزن 3.5 کیلوگرم را بلند کنند و برای کار کردن نیازی به آموزش تخصصی ندارند. اپراتور چنگال ها را زیر پالت می لغزد و دسته را پمپ می کند تا پالت را از روی زمین بلند کند. خرید یا اجاره کامیون های پالت نیز نسبتاً ارزان هستند.

انواع دستگاه های لیفتراک

اوردر پیکر

اوردر پیکرها معمولاً برای بالا یا پایین بردن اپراتورها به همان سطحی که بار در آن قرار دارد طراحی می شوند. آنها به پرسنل اجازه می دهند تا به سرعت و کارآمد سفارشات را در یک انبار جابجا کنند. مدل پایه سکو را به ردیف دوم قفسه بندی (1-2 متر) می رساند. اوردر پیکرهای سطح بالا می‌ توانند کارگر را تا ارتفاع 11.5 متر بالا ببرند و به آن‌ ها اجازه دسترسی به محصولات ذخیره‌ شده در موقعیت‌ های بالاتر را بدهند.

اوردر پیکرها اغلب بر اساس ارتفاعی که اپراتورها برای رسیدن به قفسه‌ ها نیاز دارند، دسته‌بندی می‌ شوند.

  • اوردر پیکرها ویژگی‌ ها و کنترل‌ های ذاتی مانند ارتفاع پایین پله‌ ها و سکوهای پرشده، دسته‌ های کنترل ارگونومیک، نماهای پانوراما را ارائه می‌ کنند تا به کارگران کمک کنند تا کار بیشتری را با تلاش کمتر انجام دهند.
  • انتخاب اوردر پیکر یک بخش حیاتی در داخل هر انباری است. تا آنجا که 45 درصد از هزینه های عملیات در هر مرکز توزیع را در مقایسه با مراحل دریافت، ذخیره سازی و ارسال شامل می شود و تأثیر مستقیمی بر سطح رضایت مشتری دارد.
  • ظرفیت اوردر پیکرها از 500 کیلوگرم شروع می شود و تا 2000 کیلوگرم می رسد.

انواع دستگاه های لیفتراک

لیفتراک بار سنگین

لیفتراک سنگین می‌تواند بارهای سنگین‌ تر را بالاتر از یک لیفتراک انباری از روی زمین بلند کند. لیفتراک سنگین با حداکثر 11000 کیلوگرم شروع می شود، اما شما فقط باید در کارهای تخصصی به چنین قدرتی نیاز داشته باشید. این باعث می شود که دامنه آن در مقایسه با بقیه لیفتراک ها محدود شود.

20 تولید کننده معروف لیفتراک سنگین در بازار وجود دارد که شامل صنایع NACCO و میتسوبیشی می شوند. برخی از مدل‌ های محبوب دارای ظرفیت قابل توجه 13000 کیلوگرم هستند.

ویژگی کلیدی: اهرم های هیدرولیک توازن دسترسی و قدرت را با هم ترکیب می کنند

موارد استفاده: حمل بارهای سنگین برای کاربردهای صنعتی

انواع دستگاه های لیفتراک

واکی استکر

استاکرها مانند جک پالت برقی هستند، اما دارای دکلی هستند که امکان بلند کردن پالت ها را تا حداکثر ارتفاع 5.4 متری فراهم می کند، همچنین به دلیل سهولت استفاده و ارزان تر از لیفتراک های معمولی هستند. این محصول برای استفاده در انبارهای کوچکتر عالی است.

طیف وسیعی از لیفتراک‌ های استکر، مانورپذیری، دوام بالاتر، هزینه‌های اجرایی پایین و سرعت حرکت بالا را ارائه می‌ دهد. ظرفیت استکرها از 1000 کیلوگرم شروع می شود و تا 2000 کیلوگرم می رسد.

انواع دستگاه های لیفتراک

طبقه بندی لیفتراک

لیفتراک ها نیز بر اساس طبقه بندی خود سازماندهی می شوند. هفت کلاس لیفتراک وجود دارد که توسط اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) مشخص شده است که گزینه سوخت و استفاده آنها را توضیح می دهد. اپراتورهای لیفتراک باید از اقدامات لازم برای ایمنی لیفتراک برای هر طبقه بندی آگاه باشند و برای راه اندازی آن در هر کلاس از لیفتراک گواهینامه داشته باشند.

دسته بندی های مختلف لیفتراک عبارتند از:

کلاس I – کامیون سواری با موتور الکتریکی

  • نوع سوخت: برقی
  • استفاده: تنظیمات داخلی که در آن کیفیت هوا نگران کننده است

کلاس II – کامیون راهرو باریک موتور الکتریکی

  • نوع سوخت: باتری
  • استفاده: جابجایی موجودی در فضاهای باریک یا تنگ

کلاس III – کامیون دستی موتور الکتریکی

  • نوع سوخت: باتری
  • استفاده: تخلیه سریع کامیون های تحویل در فواصل کوتاه

کلاس IV – موتور احتراق داخلی با تایرهای بالشتکی

  • نوع سوخت: گازوئیل
  • استفاده: موقعیت های کم ترخیص

کلاس V – کامیون های موتور احتراق داخلی با لاستیک های پنوماتیک

  • نوع سوخت: گازوئیل
  • استفاده: در فضای داخلی و خارجی با سطوح ناهموار

کلاس VI – تراکتورهای الکتریکی و موتور احتراق داخلی

  • نوع سوخت: باتری، گاز یا گازوئیل
  • استفاده: حمل یا بکسل بار

کلاس VII – لیفتراک زمین ناهموار

  • نوع سوخت: گازوئیل
  • استفاده: سایت های ساختمانی، زمین ناهموار، بلند کردن ارتفاعات

نحوه انتخاب لیفتراک

اگر به دنبال یک لیفتراک هستید، مهم است که بدانید چگونه از آن استفاده می شود و چه چیزی مورد نیاز است. برای هر شغل و مکانی لیفتراک طراحی شده است و دانستن آنچه نیاز دارید ضروری است. برخی از مواردی که در موردد انواع دستگاه های لیفتراک باید در نظر گرفت عبارتند از:

  • ظرفیت – چه وزنه ای برای بلند کردن نیاز دارید؟ برای بلند کردن مواد به چه ارتفاعی نیاز دارید؟
  • فضا – مساحت شما چقدر است، درها و منافذ شما چقدر ارتفاع دارند؟
  • برق – آیا باید با برق یا گاز کار کنید؟
  • سطح – آیا زمین یکنواخت است یا ناهموار؟ آیا به لیفتراک خود در داخل یا خارج نیاز دارید؟