چک لیست روزانه لیفتراک – نکاتی که باید بدانید

چک لیست روزانه لیفتراک

لیفتراک یکی از پرکاربردترین تجهیزات در محل کار است که برای بلند کردن و حمل بار مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه لیفتراک ها قدرتمند هستند، اما کارکرد هر ماشین صنعتی با خطراتی همراه است. با تخمینی بیش از یک میلیون لیفتراک که در حال کار باشند، اطمینان از اینکه اقدامات ایمنی صورت می گیرد؛ ضروری است. قابلیت اطمینان و ایمنی از اولویت های اصلی ایمنی لیفتراک هستند. بررسی های روزانه لیفتراک باید هر دوی این موارد را پوشش دهد. اما چه بررسی‌ هایی را باید انجام دهید و چرا چک لیست روزانه لیفتراک ضروری هستند؟ با پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک همراه شوید تا در مورد بازرسی های روزانه لیفتراک اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چک لیست بازرسی روزانه لیفتراک

بررسی روزانه لیفتراک شما باید شامل دو بررسی زیر باشد – بررسی بصری و بازرسی قبل از بهره برداری.

روزانه تجهیزات را بازرسی کنید لیفتراک ها باید قبل از هر بار استفاده به طور کامل بازرسی شوند. بررسی های روزانه با سرپرست شیفت و اپراتور انجام شود. هر وسیله ای که نیاز به تعمیر دارد هرگز نباید کار کرد.

بازرسی بصری لیفتراک

ابتدا، شما باید یک بررسی بصری کلی لیفتراک انجام دهید. در این مرحله سعی کنید هر چیزی را که ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد، پیدا کنید. مراقب وضعیت کلی و تمیزی لیفتراک باشید. همچنین باید به مکان لیفتراک فکر کنید. آیا در امنیت قرار دارد؟ آیا موانعی در اطراف یا بالای سر آن وجود دارد؟ این موارد شما را از خطرات لیفتراک به دور خواهد کرد.

وجود یک کپسول آتش نشانی را بررسی کنید، سپس می توانید برای بررسی لاستیک ها اقدام کنید. آسیب دیدگی، شکاف یا تخت بودن را چک کنید. اگر مطمئن نیستید، فشار هوا را با استفاده از فشار سنج دقیق بررسی کنید. سپس به سراغ سیستم پیشرانه بروید. برخی از لیفتراک ها با گازوئیل یا LPG و برخی دیگر از طریق برق کار می کنند. مخزن سوخت/باتری را برای هر گونه خوردگی یا آسیب بازرسی کنید و مطمئن شوید که به طور ایمن نصب شده اند. وضعیت شیلنگ های هیدرولیک را چک کرده و به دنبال سایش یا عدم تطابق در کیفیت شلنگ باشید.

پس از آن، شما باید شاخک ها را بررسی کنید. مطمئن شوید که هر دو شاخک مستقیم و همسطح با یکدیگر هستند. هرگونه آسیب، ترک یا شکستگی را چک کنید. اطمینان حاصل کنید که دندان‌ های آن فرسوده یا شکسته نشده باشند. پین های لنگر زنجیر باید در شرایط خوبی باشند، شل یا خم نشده باشند.

پس از آن، نوبت به بازرسی کابین می رسد. بررسی کنید که کمربند ایمنی یا تسمه در صورت مجهز بودن، سالم است و به درستی کار می کند. اگر قفل صندلی وجود دارد، مطمئن شوید که در موقعیت خود قرار دارند. اطمینان حاصل کنید که همه شماره گیری ها قابل خواندن هستند. قبل از حرکت، آخرین نگاهی به اطراف لیفتراک بیندازید تا نشت مایع، لکه های مرطوب یا چکه را بررسی کنید.

بررسی قبل از عملیات

پس از بازرسی کامل بصری، زمان آن است که چک کنید دستگاه آماده استفاده است و حوادث لیفتراک را از شما دور خواهد کرد.

  • پدال ها باید به درستی و روان کار کنند و در هنگام ترمزگیری به صدای نامطلوب گوش دهید.
  • همچنین ترمز دستی باید به اندازه کافی قوی باشد که در مقابل دریچه گاز سبک نگه دارد.
  • ترمز صندلی نیز باید هنگام پیاده شدن از صندلی کار کند.
  • کلاچ و تعویض دنده باید به آرامی درگیر شوند. پانل خود را بررسی کنید که همه گیج ها کار می کنند و خوانش های مناسب را نشان می دهند.
  • بوق را تست کنید تا ببینید آیا آنقدر بلند است که در یک موقعیت کاری شلوغ شنیده شود.
  • برای بررسی درگیری صاف و فعال سازی زنگ معکوس مناسب، معکوس را انتخاب کنید.
  • فرمان باید روان و بدون صدا و لرزش حرکت کند.
  • مکانیسم بالابر و شیب شاخک ها را بررسی کنید. هر دو نیز باید به آرامی کار کنند.
  • پس از انجام این کار سیلندرها را بررسی کنید تا از نشتی بیشتر مطمئن شوید.
  • پس از آن، چند لحظه را صرف گوش دادن به هر گونه صداهای غیرمنتظره یا غیرقابل توضیح، ساییدن، تکان دادن، یا صدای خروج هوا از هر جایی کنید.

هنگام استفاده از لیفتراک، رعایت تمام قوانین، علائم و مقررات محل کار بسیار مهم است. در اینجا برخی از بهترین روش‌ ها وجود دارد که به شما کمک می‌کند محیط عملیاتی خود را مشاهده کنید و از خود و سایر افراد در محل کار محافظت کنید.

دید 360 درجه را حفظ کنید

شاخک ها را تا سطح زمین پایین نگه دارید تا دید واضحی به جلو داشته باشید. اگر بار دید شما را محدود می کند، تجهیزات را به صورت معکوس کار کنید. هنگام قرار دادن بار، همیشه مطمئن شوید که دید خوبی از قفسه دارید. بهترین شیوه های اضافی تعریف شده توسط OSHA عبارتند از:

  • همیشه با عابران پیاده و سایر کارگران تماس چشمی داشته باشید
  • همیشه به مسیر سفر نگاه کنید
  • از آینه های دید عقب برای افزایش دید استفاده کنید
  • اگر در شب، خارج از منزل یا در مناطقی که به نور اضافی نیاز دارید، از چراغ های جلو استفاده کنید
  • می توانید بقیه نکات را در وب سایت OSHA بخوانید.

پیاده سازی سیستم علامت گذاری کف

سیستم علامت گذاری کف می تواند به افزایش ایمنی کارگران کمک کند. از رنگ زرد برای علامت گذاری خطرات فیزیکی مانند نواحی مستعد سقوط یا زمین خوردن و قرمز برای مشخص کردن خطرات آتش سوزی، تجهیزات آتش نشانی و سوئیچ های اضطراری استفاده کنید. راه یاب ها و علائم را در سراسر سایت قرار دهید تا عابران پیاده را از مسیرهای لیفتراک دور نگه دارید، لیفتراک ها را در مسیرهای ایمن هدایت کنید و جریان کلی ترافیک را بهبود بخشید.

حفظ ظرفیت تجهیزات

از ظرفیت لیفتراک خود و هر گونه لوازم جانبی استفاده شده آگاه باشید. از حمل وزنی که بیشتر از وزن تعادل لیفتراک است خودداری کنید. بارگذاری بیش از حد یک لیفتراک می تواند باعث بلند شدن چرخ های عقب از زمین و سقوط کل دستگاه شود و باعث آسیب به پرسنل و آسیب به تجهیزات و مواد شود.

هرگز افراد اضافی را حمل نکنید

اجازه ندهید کارگران دیگر با شما روی تجهیزات سوار شوند مگر اینکه صندلی دوم در لیفتراک نصب شده باشد. از لیفتراک برای بلند کردن افراد استفاده نکنید، زیرا لیفتراک ها برای حمل بار طراحی شده اند. اگر نیاز به بلند کردن فردی دارید، فقط از یک سکوی کار و قفس مطمئن استفاده کنید.

به پایداری لیفتراک توجه کنید

قبل از استفاده از لیفتراک، مطمئن شوید که دست‌ ها و کفش‌ هایتان کاملاً خشک هستند و در موقعیتی راحت بنشینید و همه کنترل‌ ها در دسترس هستند. علاوه بر اینکه خود را ایمن بنشینید، قبل از کار با لیفتراک اقدامات زیر را انجام دهید تا ایمنی خود را افزایش دهید.

هر لیفتراک دارای یک مرکز ثقل است – نقطه ای که وزن در آن غلظت یکسانی دارد – که با باری که حمل می کند سهیم است. لیفتراک ها بر روی یک سیستم تعلیق سه نقطه ای به نام “مثلث پایداری” ساخته شده اند که اپراتورها باید در آن بمانند تا از واژگونی آن جلوگیری کنند. هرچه بار سنگین‌تر باشد، مرکز ثقل از مرکز بار دورتر است و ظرفیت بالابری لیفتراک شما کاهش می‌یابد.

اطمینان حاصل کنید که بارها پایدار و ایمن هستند

هنگام قرار دادن بارها بر روی اسکله بارگیری، حتما آنها را از نظر تعادل بررسی کنید. در حالی که بار به سمت عقب متمایل شده است؛ شاخک ها را تا حد امکان پایین نگه دارید تا پایداری تجهیزات را افزایش دهید، به خصوص هنگام حرکت در رمپ. در صورت لزوم از طناب یا اتصالات برای محکم کردن پشته ها و بارهای سنگین استفاده کنید و مطمئن شوید که پالت ها یا لغزنده های استفاده شده وزن مناسبی برای بار دارند.

با سرعت مناسب حرکت کنید

لیفتراک خود را در محدوده سرعت تعیین شده برانید. هنگام چرخش های تند توقف، چرخش، تغییر جهت ناگهانی یا حرکت سریع خودداری کنید، زیرا این اقدامات می تواند باعث واژگونی لیفتراک شود.

فاصله عملیاتی ایمن را حفظ کنید

همیشه مراقب تجهیزات اطراف در محل کار باشید. با لیفتراک در مجاورت ماشین‌ های دیگر کار نکنید، مگر اینکه کاملاً ضروری باشد، و فاصله ایمن را حفظ کنید تا فضایی برای توقف ایمن داشته باشید و از ماشین‌ هایی که به‌ صورت غیرقابل پیش‌ بینی در حال حرکت هستند اجتناب کنید.

در مقاله دیگری در مورد بهترین روش نگهداری لیفتراک به طور کامل توضیح داده ایم.

از مناطق خطرناک تجهیزات اجتناب کنید

از ایستادن یا راه رفتن زیر بار، مکانیزم بالابر یا ضمیمه لیفتراک خودداری کنید، زیرا ممکن است بار روی هر کسی که در زیر آن قرار دارد بیفتد. دست ها و پاها را از دکل لیفتراک دور نگه دارید، زیرا دکل متحرک می تواند باعث آسیب جدی شود.

لیفتراک را سوخت گیری و شارژ کنید

این مهم است که تجهیزات را به طور کامل شارژ و با سوخت نگه دارید. حتماً در مکان های مشخص شده که معمولاً دارای تهویه مناسب و بدون شعله هستند، شارژ و سوخت گیری کنید. در خاموش کردن تجهیزات با هر بار سوخت گیری کوشا باشید.

لیفتراک را در انتهای شیفت پارک کنید

در پایان شیفت حتما وسایل را همیشه در محل های تعیین شده و مجاز پارک کنید. شرکت ساخت و ساز باید مطمئن شود که قسمت های پارکینگ مسیرها را مسدود نمی کند یا هیچ گونه خروجی یا ورودی را مسدود نمی کند. شاخک ها را کاملاً پایین بیاورید تا روی زمین قرار گیرند، ترمز دستی را فشار دهید، موتور را خاموش کنید و کلید را از استارت بردارید.

اگر مشکلی پیدا کردید چه باید کنید؟

مسئولیت ایمنی لیفتراک بر عهده اپراتور لیفتراک می باشد. اگر در جریان بررسی های روزانه خود مشکلی پیدا کردید، باید آن را به سرکارگر، سرپرست سایت، مدیر یا یکی دیگر از اعضای مناسب کارکنان گزارش دهید. هرگز نباید وسیله نقلیه ای را برانید که از ایمنی آن اطمینان ندارید. پس از برجسته شدن یک موضوع، یک تکنسین آموزش دیده باید مشکل را بررسی کند تا مسیر بعدی اقدام را تعیین کند. هرگز نباید برای رانندگی با لیفتراک ناایمن تحت فشار قرار بگیرید. اگر یک لیفتراک نیاز به تعمیر داشته باشد، می توانید دستگاه دیگری برای استفاده پیدا کنید یا به سادگی باید منتظر بمانید تا لیفتراک به طور مناسب تعمیر شود.

چرا چک لیست روزانه لیفتراک اهمیت دارد؟

چک کردن لیفتراک به صورت روزانه برای اطمینان از ایمنی لیفتراک ضروری است. اگر مشکلی پیش بیاید لیفتراک ها وسایل نقلیه بالقوه بسیار خطرناکی هستند. یک لیست جامع از بررسی های روزانه باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که وسیله نقلیه برای استفاده ایمن است. مشکلات احتمالی ایمنی پیرامون لاستیک ها، فرمان، ترمز یا عملکرد سیستم هیدرولیک را می توان به طور منطقی از طریق بررسی های ایمنی روزانه سختگیرانه اجتناب کرد.

چیزی که باید در نظر گرفت این است که بررسی های ایمنی روزانه فقط یک بار در روز نیست. در عوض باید در شروع هر شیفتی انجام شوند. بنابراین، اگر یک لیفتراک از طریق چندین اپراتور در یک روز در حال کار باشد، هر اپراتور جدید باید قبل از شروع شیفت خود، فهرست یکسانی از بررسی های ایمنی را انجام دهد.

اهمیت چک های یکنواخت

بررسی های ایمنی ضروری است، اما اطمینان از اینکه هر اپراتور متوجه می شود چه چیزی را باید بررسی کند نیز ضروری است. این بدان معنی است که یک چک لیست روزانه لیفتراک باید ایجاد و دنبال شود. همچنین مهم است که اپراتورها تفاوت بین قطعه‌ ای که طبق برنامه کار می‌ کند و باید توجه داشت که به زودی نیاز به تعمیر و نگهداری دارد و قطعه‌ ای که تا جایی که لیفتراک تا زمانی که تعویض نشده و فرسوده شده است را درک کنند.

امیدواریم راهنمای بازرسی روزانه لیفتراک که توسط پاور پارت تهیه شده است به ایمنی شما در محیط کار کمک کند. در صورتی که نکته ای بازگو نشده با ما درمیان بگذارید.