معرفی انواع دکل لیفتراک و اجزای آن

انواع دکل لیفتراک

در بین قطعات لیفتراک ، دکل یکی از مهمترین آنها محسوب می شود. دکل یک قطعه عمودی است که دارای ریل هایی است که در هم تنیده شده اند و به لیفتراک اجازه می دهد تا به راحتی بارهای سنگین را بلند و حرکت دهد. به عبارت دیگر، این مؤلفه ای است که در واقع اصلی ترین کاری که یک لیفتراک برای انجام آن طراحی شده است را انجام می دهد. اما با وجود انواع دکل لیفتراک و اندازه دکل های موجود، انتخاب مناسب برای نیازهای شما می تواند بسیار زیاد باشد. در این مقاله ما همه چیزهایی را که باید در مورد دکل ها بدانید را پوشش خواهیم داد.

دکل لیفتراک چیست؟

دکل لیفتراک یک قطعه عمودی است که چنگال های لیفتراک را بالا برده و پایین می آورد تا بتواند بارهای سنگین را بلند و حرکت دهد. دکل را می توان به جلو یا عقب کج کرد تا زاویه شاخک ها را برای عملیات بارگیری و تخلیه مختلف تنظیم کند. این قطعه در یک لیفتراک برقی، دیزلی یا یک لیفتراک دوگانه سوز در جلو نصب می شود.

  1. بلند کردن و حرکت بارهای سنگین.
  2. لیفتراک را قادر می سازد تا به قفسه های بلند برسد.
  3. عملکرد کج کردن امکان دستیابی راحت تر به بار را فراهم می کند.
  4. همچنین می تواند با پیوست هایی مانند شیفت های جانبی مجهز شود.

دکل لیفتراک چگونه کار می کند؟

دکل مانند ستون فقرات لیفتراک است که به صورت دستی یا هیدرولیکی هدایت می شود. دکل های دستی به اپراتور نیاز دارند تا از پمپ دستی برای بالا بردن و پایین آمدن بار استفاده کند. در حالی که دکل های هیدرولیک از موتور الکتریکی یا دیزلی تغذیه می شوند و از یک سیستم هیدرولیک برای بلند کردن و پایین آمدن بار استفاده می کنند.

اجزای دکل لیفتراک

انواع دکل لیفتراک از چندین قسمت از جمله سیلندر بالابر، زنجیر و غلتک ها تشکیل شده است. قطعات دکل لیفتراک شامل چندین قسمت از جمله موارد است.

  • زنجیره های آسانسور
  • کالسکه حامل شاخک
  • کانال های دکل
  • بلبرینگ های غلتکی
  • سیلندر هیدرولیک
  • پمپ هیدرولیک
  • زنجیر لیفتراک
  • قرقره زنجیر دکل
  • ریل

زنجیره های آسانسور: زنجیرهای سنگینی هستند که به کالسکه بالابر متصل می شوند و از روی دکل ها عبور می کنند. این زنجیر وظیفه بلند کردن و پایین آوردن بار را بر عهده دارد.

ریل: ریل ها ساختار اصلی دکل هستند. یک ریل بیرونی و ریل های داخلی تو در تو وجود دارد. سیلندرهای هیدرولیک به زنجیره های آسانسور فشار می آورند و باعث بالا رفتن ریل های داخلی می شود. ریل ها به دکل لیفتراک اجازه می دهند تا حداکثر ارتفاع شاخک لیفتراک (MFH) خود را گسترش دهد.

کالسکه حامل شاخک: کالسکه یک قاب فولادی جامد است که در داخل ریل های دکل قرار می گیرد و در واقع بار را به سمت بالا و پایین حرکت می دهد. چنگال ها یا سایر اتصالات به همراه پشتی بار بر روی کالسکه سوار می شوند. پیچ های پشتی بار را روی کالسکه می کند. وظیفه آن جلوگیری از بارگذاری بار به عقب از چنگال ها (و حتی روی خود لیفتراک) است.

تکیه گاه بار: پشتی بار که به کالسکه متصل می شود، تضمین می کند که وقتی دکل به عقب کج می شود، بار به عقب جابجا نمی شود. این باعث ثبات و ایمنی بیشتر می شود و سیلندرهای دکل را نیز در برابر بار محافظت می کند.

بلبرینگ های غلتکی: دکل های لیفتراک دارای بلبرینگ های داخلی و غلطک هستند که وسیله ای برای حرکت ریل و کالسکه را فراهم می کند.

سیلندرهای بالابر: مکانیزم های هیدرولیکی هستند که حرکات بالابر و کج شدن دکل و کالسکه را کنترل می کنند. سیلندر بالابر، دکل را برای بالا و پایین کردن نیرو می دهد، در حالی که سیلندرهای شیب به دکل اجازه می دهند به جلو و عقب متمایل شوند.

سیلندرهای شیب: این پیستون‌ های هیدرولیک به قاب و دکل متصل می‌شوند و به دکل اجازه می‌ دهند تا به عقب یا جلو متمایل شوند تا از جابجایی ایمن بارها اطمینان حاصل شود.

اصطلاحات

موارد زیر برخی از اصطلاحات مهم است که باید بدانید:

  • حداکثر ارتفاع شاخک: حداکثر ارتفاع شاخک (MFH) این است که چنگال ها در واقع وقتی که کاملاً دکل را گسترش می دهید، چقدر بالا می رود. از زمین تا بالای چنگال ها اندازه گیری می شود.
  • حداکثر ارتفاع دکل: برخلاف حداکثر ارتفاع شاخک، ارتفاع کلی افزایش یافته از بالای دکل (یا پشتی بار) اندازه گیری می شود که دکل به طور کامل گسترش یابد. این اندازه گیری مهم است که بدانیم از آنجا که یک دکل کاملاً گسترده می تواند به موانع سربار مانند سقف های نیمه تریلر و سیستم های آبپاش آسیب برساند.
  • ارتفاع دکل جمع شده: این ارتفاع دکل است که به طور کامل پایین می آید. از کف تا بالای دکل اندازه گیری می شود. این اندازه گیری مهم است زیرا تعیین می کند که چه مناطقی می توانید آسانسور را در داخل تسهیلات خود قرار دهید.
  • ارتفاع شاخک بالابر آزاد: این به میزان بالابر آزاد بستگی دارد. بالابر آزاد توانایی افزایش کالسکه بدون بیرون آمدن ریل های داخلی از بالای دکل است. از آنجا که یک لیفتراک آسانسور رایگان می تواند در مناطق کم ارتفاع مانند نیمه تریلرها بدون آسیب رساندن به سقف بلند شود.

همچنین بخوانید: راهنمای انتخاب دکل لیفتراک

دکل های لیفتراک از چه ساخته شده اند؟

فولاد با استحکام بالا.

انواع دکل لیفتراک

چهار نوع دکل لیفتراک وجود دارد. انواع دکل لیفتراک عبارتند از دکل تک مرحله ای، دکل دو مرحله ای، دکل سه مرحله ای و دکل چهار مرحله ای.

  • دکل تک مرحله ای: این دکل فقط یک بخش دارد که از دکل به سمت بالا امتداد دارد.
  • دکل دو مرحله ای: این نوع دکل دارای دو بخش است که به سمت بالا از دکل لیفتراک گسترش می یابد. قسمت بیرونی این نوع دکل ثابت و قسمت داخلی این نوع دکل متحرک می باشد. قسمت داخلی دکل دو مرحله ای با بالا و پایین رفتن دوشاخه حرکت می کند.
  • دکل 3 مرحله ای: دکل سه مرحله ای دارای سه بخش است که به سمت بالا از دکل گسترش می یابد. این نوع دکل ها یک قسمت خارجی و دو قسمت داخلی دارند. قطعات داخلی به سمت بالا و پایین حرکت می کنند.
  • دکل 4 مرحله ای: این نوع دکل دارای چهار بخش است که به سمت بالا از دکل گسترش می یابد. این نوع دکل در هنگام بارگیری قطعه ثابتی ندارد و تمامی قطعات آن متحرک می باشد. نکته ای که در رابطه با این دکل ها باید به آن اشاره کرد این است که از دکل های فوق برای موارد محدود استفاده می شود.

اندازه گیری دکل لیفتراک

دکل های لیفتراک به طور معمول بر اساس حداکثر ارتفاع بلند کردن، ظرفیت بار و تعداد مراحل طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال، یک دکل 3 مرحله ای ممکن است حداکثر ارتفاع بلند کردن 5 متر داشته باشد، در حالی که یک دکل 4 مرحله ای می تواند تا 9 متر برسد.

  • ارتفاع دکل: به حداکثر دسترسی عمودی دکل اشاره دارد.
  • ظرفیت بار: به حداکثر وزنی اشاره دارد که لیفتراک با خیال راحت می تواند بلند شود.
  • شیب لیفتراک: به توانایی دکل در کج کردن به جلو و عقب اشاره دارد.

هنگام سفارش انواع دکل لیفتراک، توجه به ظرفیت بار، حداکثر ارتفاع بلند کردن. تعداد مراحل و سازگاری پیوست ضروری است. در نتیجه، اندازه و استحکام دکل به طور قابل توجهی بر عملکرد لیفتراک تأثیر می گذارد. با درک عملکرد و ساختار دکل لیفتراک، اپراتورها می توانند اطمینان حاصل کنند که لیفتراک آنها در اوج عملکرد کار می کنند.