نحوه بازرسی شاخک لیفتراک

نحوه بازرسی شاخک لیفتراک

شاخک لیفتراک از مهمترین اجزای لیفتراک است. اگر آنها در وضعیت کار خوب نباشند، نمی توانید کار زیادی انجام دهید. شاخک های لیفتراک باید به طور منظم به صورت چشمی بازرسی شوند، و در واقع، OSHA ایجاب می کند که تمام کامیون های صنعتی، از جمله لیفتراک ها، هر روز یا بعد از هر شیفت در صورت استفاده 24 ساعته، معاینه شوند. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در مورد نحوه بازرسی شاخک لیفتراک و تعمیر یا تعویض آنها در صورت لزوم بدانید.

روش بازرسی شاخک لیفتراک

قبل از یادگیری نحوه بازرسی انواع شاخک لیفتراک، بهتر است که واژگان اولیه تجهیزات را بدانید. در ادامه قسمت های مختلف شاخک آمده است:

  • Heel: بخشی از شاخک که Blade را به Shank متصل می کند
  • Shank – ساق: قسمت عمودی شاخک که قلاب های نگهدارنده – Hook – را در خود جای می دهد
  • Blade – تیغه: قسمت افقی چنگال که هر باری را که روی آن قرار می دهید تحمل می کند
  • Hook – قلاب: گیره های روی ساق که شاخک را به کریج نگه می دارد (ممکن است آویز یا گیره نیز نامیده شود)
  • Tube: بخشی از لیفتراک که برای نصب شاخک ها بر روی کریج ها استفاده می شود
  • Tip – نوک: انتهای آزاد تیغه (قسمتی که در زیر یا داخل بار قرار می دهید)
  • Positioning Lockقفل موقعیت: دستگاهی که معمولاً روی قلاب در بالای ساق قرار دارد (ممکن است پین قفل یا مجموعه پین نیز نامیده شود)

نحوه بازرسی شاخک لیفتراک

در اینجا مواردی وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید:

زاویه را بررسی کنید

یکی از مهمترین کارهایی که باید هنگام بازرسی شاخک های لیفتراک انجام داد، بررسی زاویه است. شاخک ها باید صاف باشند تا همسطح یا تقریباً هم سطح با زمین باشند. با گذشت زمان، با این حال، ممکن است خم شوند. بلند کردن مداوم بارهای سنگین با لیفتراک ممکن است منجر به خم شدن چنگال ها شود. شاخک ها به جای همسطح با زمین، به سمت بالا خمیده می شوند.

به دنبال ترک ها باشید

علاوه بر بررسی زاویه، هنگام بازرسی شاخک ها باید ترک خوردگی را نیز بررسی کنید. چنگال های لیفتراک معمولاً از فولاد ضد زنگ ضخیم ساخته می شوند. در حالی که آنها می توانند اجسام سنگین را کنترل کنند، از آسیب مصون نیستند. ممکن است ترک هایی در چنگال ها ایجاد شود که در صورت عدم کنترل، یکپارچگی آن ها به خطر می افتد. حتی اگر یک ترک کوچک خط مو باشد، ممکن است دفعه بعد که از آن استفاده می کنید چنگال آسیب دیده نصف شود.

نقطه نصب را بررسی کنید

فراموش نکنید که محل نصب را نیز بررسی کنید. نقطه نصب، ناحیه ای است که شاخک ها به زیرشاخه لیفتراک متصل می شوند. شاخک ها به طور دائم به زیر شاخ وصل نمی شوند. بلکه از طریق پین یا سایر بست ها به هم متصل می شوند. هنگام بازرسی شاخک ها، لحظه ای وقت بگذارید و نقطه نصب را بررسی کنید. شاخک ها باید به درستی روی زیرشاخه محکم شوند. اگر پین ها یا بست ها شل، مفقود یا آسیب دیده باشند، باید قبل از کار با لیفتراک آنها را تعمیر کنید.

Heel را بررسی کنید

Heel قسمت دیگری است که باید هنگام بازرسی شاخک های لیفتراک بررسی کنید. همه چنگال ها پاشنه دارند. چنگال ها از بازوهای 90 درجه تشکیل شده اند. محل اتصال بازوی عمودی و بازوی افقی Heel است. این قسمت ها می توانند فرسوده شوند. اگر متوجه هر گونه علائم خستگی یا آسیب ساختاری شدید، باید شاخک ها را تعویض کنید.

ظرفیت بار را در نظر بگیرید

ظرفیت بار شاخک ها چقدر است؟ همه شاخک ها ظرفیت بار دارند. همچنین به عنوان رتبه بندی بار شناخته می شود، این نشان دهنده حداکثر وزنی است که شاخک ها می توانند به راحتی بلند و حمل کنند. هنگام بازرسی شاخک های لیفتراک، ظرفیت بار را در نظر بگیرید. شما باید در ظرفیت بار بمانید تا از شاخک ها در برابر خرابی زودرس محافظت کنید.

دیگر نکات بررسی شاخک لیفتراک

  • سایش بیش از حد شاخک ها: با استفاده از لیفتراک، فلز فرسوده شده و ضخامت شاخک کاهش می یابد. اگر شاخک ها به حدی فرسوده شده اند که 10 درصد ضخامت اصلی خود را از دست داده اند، وقت آن رسیده است که آنها را تعویض کنید.
  • شکستگی: شاخک های خود را از نظر شکستگی یا بریدگی، چه در اثر استرس یا برخورد تصادفی، بررسی کنید. حتی ترک های کوچک نشانه ای از نیاز به تعویض شاخک ها هستند.
  • آسیب به نوک شاخک: نوک شاخک اولین سطحی است که با مواد در حال جابجایی تماس پیدا می کند. هر گونه سایش بیش از حد نوک چنگال باید جدی گرفته شود و در بسیاری از موارد، این شرایط ضامن تعویض شاخک ها می شود.
  • سطوح خمیده یا ناهموار: وقتی شاخک ها نو هستند، زاویه 90 درجه از ساقه تا تیغه وجود دارد. اگر هر گونه خمشی باعث تغییر این زاویه شده باشد، شاخک ها باید تعویض شوند.
  • تفاوت در ارتفاع تیغه چنگال: در حالت ایده آل شاخک ها باید به طور یکنواخت پوشیده شوند. اگر شاخک نشانه هایی از تفاوت های قابل توجه نشان می دهد، هر دو شاخک باید تعویض شوند.
  • قلاب شاخک: اگر ساییدگی قلاب های شاخک باعث فاصله بیش از حد بین Shank و تیغه شود، شاخک ها باید تعویض شوند.

چگونه چنگال لیفتراک خود را بازرسی کنیم؟

برای بازرسی صحیح چنگال های لیفتراک مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کل طول شاخک را از نظر ترک های سطحی بررسی کنید.
  • زاویه ساق و تیغه را بررسی کنید. اگر آنها از 93 درجه فراتر رفتند، زمان تعویض شاخک فرا رسیده است.
  • قفل موقعیت یابی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند.
  • ارتفاع نوک شاخک را بررسی کنید. ارتفاع دو تیغه باید تقریباً یکسان باشد. در صورت وجود اختلاف 1.4 اینچ یا بیشتر، شاخک ها باید تعویض شوند.
  • برای بررسی سایش قلاب های شاخک از کولیس استفاده کنید. در این زمان باید صاف بودن را نیز بررسی کنید.
  • تیغه و ساقه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خم نشده اند.

بهترین زمان تعویض شاخک لیفتراک

علاوه بر موارد فوق، یکی از بهترین شاخص های زمان تعویض شاخک لیفتراک، فرسودگی آنهاست. وقتی چنگال های خود را بازرسی می کنید، بررسی کنید که خیلی نازک نباشند. با استفاده از کولیس بازوی شاخک می‌توانید مطمئن شوید که شاخک ها هنوز در شرایطی هستند که باری را که برای آن رتبه‌بندی شده‌اند، تحمل کنند.

هنگامی که ضخامت چنگال ها به 90 درصد عرض اصلی رسید، زمان تعویض آنها فرا می رسد. اگر نمی توانید به یاد داشته باشید که شاخک در ابتدا چقدر ضخیم بوده است، به سادگی از کولیس پوشیدنی بازوی شاخک برای بررسی ضخامت قسمت ساقه چنگال استفاده کنید. قسمت ساقه به ندرت فرسوده می شود، بنابراین به احتمال زیاد در ضخامت اصلی خود باقی می ماند.

چرا شاخک لیفتراک باید در بهترین حالت کار کند؟

اگر مشکلی در شاخک ها وجود داشته باشد و به هر حال به استفاده از لیفتراک خود ادامه دهید، خود را در معرض افزایش خطر آسیب قرار می دهید. علاوه بر این، اگر شرایط لازم را برای بازرسی و تعمیر قطعات لیفتراک از جمله شاخک رعایت نکنید، ممکن است به مشکل بر بخورید. کارفرمایان موظفند اطمینان حاصل کنند که شاخک های لیفتراک به طور منظم و مناسب بازرسی می شوند. در برخی موارد، عدم انجام این کار می تواند به عنوان یک خطر شناخته شده OSHA باشد و ممکن است مشمول جریمه شود.