باتری لیتیوم یون یا اسید سرب لیفتراک: کدام یک بهتر است؟

باتری لیتیوم یون یا اسید سرب لیفتراک

باتری لیتیوم یون یا اسید سرب لیفتراک؛ کدامیک بهتر است؟ در حالت کلی ۲ نوع باتری لیفتراک رایج وجود دارد: باتری سرب اسیدی و باتری لیتیومی. تفاوت های زیادی بین باتری سرب اسید و باتری لیتیومی وجود دارد. همه باتری های لیفتراک به یک شکل عمل نمی کنند.

آیا می دانستید اولین باتری لیتیوم یونی تجاری در سال 1991 استفاده شد؟ با این حال، وقتی صحبت از لیفتراک می شود، باتری های لیتیوم یونی تنها 12 سال است که در دسترس هستند. اسید سرب ماده ای قابل اعتماد است که قدمت آن به اوایل دهه 1920 باز می گردد.

در حالی که باتری‌ های سرب اسید قدیمی‌ تر بوده و در طول سال‌ ها به‌ روزرسانی‌ های زیادی داشته‌ اند و همچنان برای برخی از برنامه‌ های کاربردی گزینه بسیار مناسبی هستند، همانطور که در زیر خواهید دید. با ما در فروشگاه قطعات لیفتراک پاور پارت همراه باشید.

باتری سرب اسیدی لیفتراک چیست؟

باتری های لیفتراک سرب اسید باتری های قابل شارژی هستند که نسبت قدرت به وزن بالایی دارند و به دلیل هزینه کمتر مورد توجه قرار می گیرند.

چیزی که بیشتر مردم به آن فکر نمی کنند اندازه و وزن بسیار زیاد باتری های سرب اسیدی است.

باتری معمولی خودرو به طور متوسط حدود 18 کیلوگرم وزن دارد اما باتری لیفتراک می تواند بین 362 تا 1800 کیلوگرم باشد.

در کل یک لیفتراک به طور متوسط 4000 کیلوگرم وزن دارد.

با وجود این، یکی از مزایای باتری سرب اسیدی در واقع وزن آن است.

لیفتراک ها اجسام سنگین (گاهی به 16000 کیلوگرم) را به ارتفاع صدها متر بلند می کنند، بنابراین به چیزی برای کمک به تعادل وزن نیاز دارند.

در این حالت باتری به عنوان یک تعادل عمل می کند و از واژگونی لیفتراک در هنگام بلند کردن بارهای سنگین جلوگیری می کند.

باتری لیتیوم یون لیفتراک چیست؟

باتری های لیتیوم یونی، باتری های لیتیومی و گرافیتی قابل شارژ با چگالی انرژی بسیار بالا، سرعت تخلیه کم و بدون از دست دادن حافظه هستند.

در حالی که لیتیوم ماده بسیار سبک تری است، این باتری ها هنوز هم به یک بدنساز یا یک ماشین برای حرکت نیاز دارند که وزن آنها بین 200 تا 1200 کیلوگرم است.

این باتری سبک تر به معنای وزن کمتری است که لیفتراک شما حمل می کند، بنابراین گاهی اوقات حتی یک صفحه فلزی برای کمک به ایجاد وزن اضافی برای جلوگیری از کج شدن لیفتراک هنگام حمل بارهای سنگین می بینید.

در باتری لیفتراک به دنبال چه چیزی باشید؟

هنگام انتخاب بین باتری سرب اسید و باتری لیتیومی برای لیفتراک خود باید به چند نکته توجه کنید. در اینجا نکاتی وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری نهایی در نظر بگیرید.

1. صرفه جویی در هزینه عمر باتری

برخی از باتری های وسایل نقلیه، از جمله باتری های لیفتراک، عمر زیادی ندارند. هنگامی که آنها خیلی دوام نمی آورند، متوجه خواهید شد که باید به طور مرتب باتری ها را تعویض کنید. وقتی باتری ها را عوض می کنید، برای شما هزینه دارد. هر چقدر هم که این مقدار پول کم باشد، جمع می شود. باتری لیفتراک را انتخاب کنید که هزینه ای در هزینه های سربار شما نداشته باشد.

2. عمر عملیاتی باتری لیفتراک

این نوع به نکته قبلی مرتبط است. شما نمی خواهید عمر باتری کوتاهی داشته باشید. وقتی عمر باتری شما کوتاه است، به این معنی است که باید آن را اغلب شارژ کنید. هنگامی که آن را مرتباً شارژ می کنید، طول عمر باتری به مرور زمان کاهش می یابد. در نهایت خود به خود می سوزد و بعد از مدتی باید یک مورد جدید تهیه کنید.

3. شارژ فرصت

شارژ فرصت یعنی زمانی که شما فرصت (زمان) شارژ باتری لیفتراک خود را دارید. اکثر شرکت ها این کار را در بین استراحت های ناهار در حالی که برای وعده های غذایی خود بیرون هستند انجام می دهند. وقتی آنها برمی گردند، عمر باتری ممکن است بیشتر شود. این بدان معناست که لیفتراک می تواند تا پایان شیفت خود در پایان روز دوام بیاورد.

4. عملکرد باتری ثابت

هنگامی که به دنبال باتری برای لیفتراک خود هستید، معمولاً به دنبال باتری هایی خواهید بود که دارای قوام هستند. به طور معمول، عملکرد باتری در هنگام شروع تعویض آن به بالاترین حد خود می رسد. در انتها معمولاً عملکرد پایین تری دارد و نیروی کمتری را به لیفتراک می دهد. یکی را انتخاب کنید که در کل شیفت ثابت باشد.

5. آیا باتری لیفتراک دودهای خطرناک منتشر می کند یا نه؟

برخی از باتری های لیفتراک دودهای مضری مانند بخار هیدروژن منتشر می کنند. هنگامی که کارگران شما این دودها را استنشاق می کنند، می تواند منجر به مشکلات سلامتی زیادی شود. باتری را انتخاب کنید که بخارهای خطرناکی منتشر نکند.

کدام باتری لیفتراک را انتخاب کنید؟

در ادامه جدول مقایسه ای را برای شما آماده کرده ایم تا بهترین باتری لیفتراک را برای لیفتراک خود انتخاب کنید. هر دو باتری کاربردهای خاص خود را در لیفتراک دارند بنابراین با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

باتری لیتیومی لیفتراک باتری های سربی لیفتراک
هزینه نگهداری کمتر خرید این باتری‌ها ارزان‌تر است و هزینه‌های سربار شما را کاهش نمی‌دهد. آنها مقرون به صرفه هستند زیرا در مقایسه با باتری های اسیدی و غیره، تا پایان عمرشان بیشتر دوام می آورند. هزینه نگهداری بالاتر اگر قصد دارید از لیفتراک در دراز مدت استفاده کنید، شاید این نوع باتری برای اهداف کاری شما بهترین نباشد.
باتری‌های لیتیومی نیز در محدوده بودجه شرکت‌هایی هستند که به دنبال خرید باتری‌های لیفتراک جدید هستند. حتی اگر ممکن است کمی گرانتر از باتری های سرب باشد، دقیقاً تا حد غیرممکنی گران نیست. هزینه اولیه برای خرید باتری سرب لیفتراک ارزان تر از لیتیوم است. بنابراین بله، برای شرکت های جدید که سرمایه زیادی ندارند، این گزینه مناسبی برای راه اندازی کسب و کار جدید شما خواهد بود.
باتری های لیتیومی برای ماندن در لیفتراک طراحی و ساخته شده اند. یعنی اگر می خواهید باتری لیتیومی لیفتراک خود را شارژ کنید، باید کل وسیله نقلیه را با آن به ایستگاه شارژ ببرید. به همین دلیل است که اگر از باتری های لیتیومی در لیفتراک خود استفاده کنید، به فضای شارژ بسیار بزرگتری نیاز خواهید داشت. می توانید باتری های سرب را از لیفتراک خارج کرده و در ایستگاه های شارژ تعیین شده آن شارژ کنید. بنابراین اگر باتری فعلی تمام شد، می توانید آن را با باتری 100% تعویض کنید و اجازه دهید لیفتراک به کار خود ادامه دهد. سپس می توانید باتری خالی را به ایستگاه شارژ آن ببرید تا دوباره پر شود.
برای شرکت هایی که عملیات چند شیفتی دارند خوب است. برای شرکت هایی با عملیات تک شیفتی مناسب است.
برای 2000 تا 3000 چرخه شارژ دوام می آورد. برای 1000 تا 1500 چرخه شارژ دوام می آورد.
دارای چگالی باتری 100Wh/KG تا 265Wh/KG. این نوع باتری 3 تا 6 برابر قوی تر از سرب اسید است. انرژی آن پایدارتر و پراکنده تر است.

بنابراین هنگامی که لیفتراک خود را با باتری های لیتیومی با قدرت بالا شروع می کنید، در پایان شیفت خود همان انرژی را دریافت خواهید کرد.

دارای چگالی انرژی 80Wh/L  تا 90 80Wh/L، با انرژی ویژه 34 80Wh/KG تا 40Wh/KG.

منظور این است که بگوییم: باتری‌های سرب در حفظ انرژی خود خیلی خوب نیستند. وقتی به پایان شیفت خود نزدیک می‌شوید، باتری‌های لیفتراک با این نوع معمولاً ضعیف‌تر و ضعیف‌تر می‌شوند.

باتری های لیفتراک چقدر عمر می کنند؟

باتری های سرب اسیدی اگر به خوبی نگهداری شوند 1500 ساعت شارژ دوام خواهند داشت. باتری های لیتیوم یونی بین 2000 تا 3000 ساعت شارژ دوام خواهند داشت.

باتری لیتیوم یون بهتر است یا اسید سرب لیفتراک؟

امیدواریم که مقایسه بتواند به شما نشان دهد که کدام باتری را باید برای لیفتراک خود تهیه کنید. هر دو باتری لیفتراک کاربردهای خاص خود را دارند. بنابراین مهم است که مزایا و معایب هر کدام را قبل از تصمیم گیری در مورد یکی بسنجید.

پاسخ آسان این است که لیتیوم یون بهتر، قابل اعتمادتر، کارآمدتر و بزرگتر برای گزینه باک شماست. با این حال، این تنها در صورتی یک انتخاب واضح است که از یک برنامه 2-3 شیفت با چند لیفتراک استفاده می کنید. اگر انباری دارید که تنها دارای چند لیفتراک و جک پالت است که شبانه روز از آنها استفاده نمی شود، بهتر است از اسید سرب استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *