نحوه بررسی مایعات لیفتراک به صورت جامع

هر کسی که از لیفتراک استفاده می کند باید بداند که چگونه مایعات مختلف دستگاه را بررسی و پر کند. بررسی مایعات لیفتراک نقش حیاتی در عملکرد تجهیزات دارند. با غفلت از بازرسی و جایگزینی انواع مختلف مایعات، قطعات لیفتراک به مرور زمان خراب شوند.

مدیریت سیالات بخشی از بهره برداری از تجهیزات سنگین است. نیاز به حفظ این سطوح را نادیده نگیرید. اطمینان از وجود مایع کافی و آلوده یا تخریب نشدن آن می تواند هزینه های زیادی را کاهش دهد.

درباره نحوه بررسی مایعات در لیفتراک و حفظ عملکرد تجهیزات خود بیشتر بیاموزید.

لیفتراک از چه نوع مایعاتی استفاده می کند؟

مایعات لیفتراک شما شریان حیات آن هستند. بدون سطح مایع کافی، اجزای دستگاه شما به طور موثر کار نمی کنند و قطعات سریعتر فرسوده می شوند. تعمیر و نگهداری معمول می تواند به جلوگیری از آسیب و بهبود عملکرد تجهیزات شما کمک کند.

در زیر انواع اصلی مایعات لیفتراک وجود دارد که باعث می شود دستگاه به طور موثر کار کند:

روغن ترمز: سیستم ترمز لیفتراک برای عملکرد ایمن حیاتی است. اطمینان از داشتن مایع ترمز کافی بسیار مهم است زیرا به قطعات ترمز لیفتراک کمک می کند در هنگام درگیر شدن سریعا واکنش نشان دهند. هنگامی که در معرض رطوبت قرار می گیرد، روغن ترمز می تواند تخریب شود و بر عملکرد ترمز تأثیر منفی بگذارد.

روغن فرمان: به عنوان یک نوع مایع هیدرولیک، مایع فرمان یک پیوند هیدرولیکی حیاتی بین فرمان و لاستیک‌های جلوی دستگاه است و چرخاندن چرخ‌ های دستگاه را برای اپراتور آسان‌ تر می‌ کند. این مایع قطعات متحرک را روغن کاری می کند و به کاهش خوردگی در دنده فرمان و پمپ فرمان کمک می کند.

روغن گیربکس: روغن انتقال نیز نامیده می شود، این مایع به روانکاری چند قسمت متحرک مختلف در گیربکس کمک می کند. به عنوان خنک کننده برای گیربکس های اتوماتیک عمل می کند.

سیال هیدرولیک: ماشین آلات سنگین برای عملکرد موثر به سطوح مناسب سیال هیدرولیک متکی هستند. این سیال چند نقش کلیدی از جمله تامین نیرو و روانکاری قطعات را ایفا می کند. مایع هیدرولیک همچنین گرما را از بین می برد و در برابر آلودگی محافظت می کند.

روغن موتور: مراقبت منظم از روغن موتور و فیلترهای لیفتراک برای به حداقل رساندن سایش و پارگی ضروری است. روغن موتوری که ویسکوزیته خود را از دست می دهد یا به درستی فیلتر نمی شود می تواند به مرور زمان موتور شما را خراب کند.

چگونه مایعات لیفتراک را بررسی کنید؟

هنگام بررسی مایعات لیفتراک، مهم است که قبل از انجام هر گونه بازرسی، موتور دستگاه را خاموش کنید. با باز کردن قفل و سپس باز کردن کاپوت روی محفظه موتور شروع کنید، جایی که بیشتر مایعاتی را خواهید یافت که برای عملکرد تجهیزات حیاتی هستند.

هنگامی که موتور خاموش است، می توانید به هر یک از انواع مایع زیر دسترسی داشته باشید و از کافی بودن سطح آنها اطمینان حاصل کنید.

روغن موتور

برای بررسی و پر کردن روغن موتور لیفتراک، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. میله اندازه گیری را پیدا کنید: میله را در محفظه موتور پیدا کنید و به آرامی آن را از لوله نشانگر بیرون بکشید.
  2. روغن باقیمانده را پاک کنید: از یک دستمال مرطوب تازه برای تمیز کردن تمام باقیمانده‌های روغن روی چوب استفاده کنید تا بتوانید سطح آن را در مرحله بعد به وضوح ببینید.
  3. میله اندازه گیری را وارد کنید و سطح آن را بررسی کنید: میله شیر تمیز را مجدداً داخل لوله قرار دهید تا کاملاً وارد شود. به آرامی میله اندازه گیری را بردارید و سطح را با علائم بالا و پایین مقایسه کنید.
  4. در صورت نیاز پر کنید: اگر سطح روغن خیلی کم است، مقداری روغن اضافه کنید تا در حد معمولی باشد. مراقب باشید بیش از حد پر نشود.

سیال هیدرولیک

برای بررسی و پر کردن سیال هیدرولیک لیفتراک، موارد زیر را انجام دهید:

  • از تراز بودن لیفتراک خود اطمینان حاصل کنید: شاخک های خود را در یک موقعیت استاندارد قرار دهید و لیفتراک خود را در محلی کاملاً تراز پارک کنید تا خوانش دقیقی داشته باشید.
  • مخزن مایع هیدرولیک را پیدا کنید: مخزن را در محفظه موتور قرار دهید.
  • برای بررسی سطح مایع از یک میله اندازه گیری استفاده کنید: درپوش تهویه شده را بردارید و برای بررسی سطح، یک میله اندازه گیری تمیز را وارد کنید.
  • مایع را به لوله پرکننده اضافه کنید: اگر مایع شما کم است، با قیف کردن آن در مخزن مقدار بیشتری اضافه کنید تا به خط حداکثر برسد.
  • با یک کلاه هواکش جدید ببندید: از درپوش جدید استفاده کنید و مطمئن شوید که محکم بسته شده است.

قبل از پر کردن مایع هیدرولیک خود، حتما نوع هیدرولیک لیفتراک خود را شناسایی کرده و از آنچه هیوندای در کتابچه راهنمای اپراتور خود پیشنهاد می کند استفاده کنید.

سیالات انتقال

برای بررسی و پر کردن مایع انتقال لیفتراک مراحل زیر را دنبال کنید:

  • موتور را روشن کنید: قبل از بررسی مایع گیربکس، موتور لیفتراک خود را روشن کنید تا به دمای عملیاتی برسد.
  • ترمز دستی را فشار دهید: هنگامی که ماشین پارک شده است، مطمئن شوید که در حالت دور آرام کار می کند و گیربکس در حالت خنثی قرار دارد.
  • قرار دادن میله اندازه گیری: این میله در زیر صفحه کف در کنار شیر انتقال قرار دارد. برای بررسی سطح مایع از میله اندازه گیری استفاده کنید.
  • در صورت لزوم پر کنید: اگر مایع گیربکس کم است، مقدار بیشتری اضافه کنید تا به منطقه “گرم” برسید.

مایع ترمز و روغن فرمان

سطح روغن فرمان لیفتراک و روغن ترمز به ویژه آسان است. به سادگی هر دو مخزن پلاستیکی را بررسی کنید و ببینید سطح مایع کجاست.

اگر سطح روغن ترمز زیر خط است، فورا ترمزهای خود را بررسی کنید. درپوش مخزن را بردارید و در صورت لزوم مایع بیشتری اضافه کنید. مایع فرمان برقی شما ممکن است دو خط داشته باشد، یکی برای موتور گرم و سرد.

سوالات متداول در مورد نگهداری سطح مایعات لیفتراک

وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری مایعات لیفتراک می شود، چند قدم مهم وجود دارد که باید به طور منظم انجام دهید تا مطمئن شوید عملکرد دستگاه کارآمد و بهینه است. این سوالات متداول در مورد حفظ سطح مایع لیفتراک هیوندای خود را بررسی کنید:

هر چند وقت یکبار باید مایعات لیفتراک خود را چک کنید؟

اپراتورهای لیفتراک باید چک لیست تجهیزات روزانه را که توسط اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) مشخص شده است، دنبال کنند. هر زمان که لیفتراک خود را کار می کنید، موارد زیر را قبل از آن بررسی کنید:

  • سطح روغن موتور
  • میزان سیال هیدرولیک
  • سطح روغن ترمز
  • هر گونه نشتی

هر چند وقت یکبار باید مایع لیفتراک خود را عوض کنید؟

به عنوان یک قانون کلی، شما باید مایعات لیفتراک را هر 1000 ساعت کارکرد تعویض کنید. با تعویض آنها، می توانید دستگاه خود را از شر مایعات تخریب شده خلاص کنید که می توانند تجهیزات شما را خراب کرده و عمر کاری آن را کوتاه کنند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *