جک پالت چیست؟ انواع پالت تراک

جک پالت

جک پالت به دلیل سهولت استفاده و عملی بودن، به یک ماشین ضروری در بخش حمل و نقل صنعت تبدیل شده است. این وسیله که برای جابجایی بارهای کم و بیش سنگین در محل تولید یا انبار استفاده می شود؛ در چندین مدل موجود است که نیازهای خاص را برآورده می کند. پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک نحوه استفاده از پالت تراک را با جزئیات بیشتری به شما ارائه می دهد.

پالت تراک چیست؟

پالت تراک وسیله ای برای جابجایی است و وظیفه آن بلند کردن و بارگیری کالاهای مختلف در یک انبار است. این در واقع یک چرخ دستی است که دارای یک میله کششی با دسته، یک قاب، چرخ های جهت دار، مکانیزم هیدرولیک، غلتک ها و دو بازوی چنگال است که در زیر پالت لغزنده می شوند تا بار را بلند کرده و حرکت دهند. پالت تراک یک وسیله حمل و نقل بسیار محبوب است زیرا استفاده از آن نیاز به تلاش زیادی ندارد. علاوه بر این، در زمان قابل توجهی صرفه جویی می کند. بنابراین می توانید یک جک پالت را در مدت زمان بسیار کوتاهی بارگیری یا تخلیه کنید.

پالت تراک با ارتفاع تقریبی 800 میلی متر قادر به حمل بار پنج تنی است. همچنین یک ابزار همه کاره است که به انجام وظایف مختلف کمک می کند. می توان از آن برای حمل پالت یا ظروف در فواصل کوتاه استفاده کرد. همچنین می توانید از آن به عنوان کمکی در حین عملیات چیدن استفاده کنید. پالت تراک همچنین می تواند به عنوان یک عنصر اضافی برای تامین مناطق برداشت که واحدهای بارگیری در آن قرار دارند استفاده شود.

انواع جک پالت کدامند؟

چندین پالت تراک با ویژگی های مختلف وجود دارد. بسته به بودجه و نوع استفاده تان، بین سه مدل بزرگ حق انتخاب دارید: پالت تراک دستی، پالت تراک برقی و پالت تراک نیمه برقی. در ادامه با پاور پارت همراه باشید تا با انواع پالت تراک آشنا شوید.

جک پالت دستی

این مدل از پالت تراک به صورت دستی کار می کند. تاسیسات برقی ندارد. بنابراین، کشش تنها از طریق فعالیت بدنی به دست می آید. به عنوان مثال، برای حرکت دادن دستگاه، باید میله کشش را بکشید. برای بالا و پایین بردن پالت ها، به ویژه باید میله کششی را پمپ کنید تا یک سیلندر هیدرولیک فعال شود. همه این مانورها می تواند عواقبی بر سلامت فردی که از دستگاه استفاده می کند داشته باشد. به همین دلیل است که پالت تراک دستی برای انبارهای کوچک و متوسط ​​بسیار مناسب است.

مجهز به دو چنگال روی چرخ‌ ها است که به منظور بلند کردن پالت از زمین و تسهیل حرکت، کمی بلند شده‌ اند. حداکثر ارتفاع حمل پالت تراک دستی تقریباً 30 سانتی متر است. در برخی موارد (نادرتر)، می تواند حدود یک متر باشد. توانایی تحمل 2500 کیلوگرم بار با حداکثر سرعت 5 کیلومتر بر ساعت را دارد. پالت تراک دستی بسیار سبک است و به راحتی می توانید آن را در یک باربری نگهداری کنید.

جک پالت

جک پالت برقی

اگرچه هر دو دستگاه کمابیش ساختار یکسانی دارند، اما استفاده از پالت تراک برقی به اندازه مدل دستی به تلاش زیادی نیاز ندارد. تفاوت بزرگ این است که یکی سیستم الکتریکی دارد و دیگری ندارد. بنابراین، کامیون پالت الکتریکی امکان بلند کردن و جابجایی بارها را سریعتر و کارآمدتر ارائه می دهد.

حداکثر بار این دستگاه سه تن و سرعت حرکت آن 10 کیلومتر بر ساعت است و تمامی کنترل های لازم برای مانور صحیح دستگاه را دارد. بنابراین اپراتور هیچ چیز دستی برای انجام دادن یا بارهای سنگین برای حمل روی دستگاه ندارد. بنابراین سلامت اپراتور حفظ شده و از اختلالات اسکلتی عضلانی جلوگیری می شود. با این حال، خرید یا اجاره یک پالت تراک برقی سرمایه گذاری بیشتری را نسبت به مدل دستی در پی دارد.

انواع پالت تراک برقی

پالت تراک برقی در دو مدل مختلف عرضه می شود: پالت تراک عابر پیاده و پالت تراک سواری. عملکرد اولی شبیه به یک پالت تراک دستی است، با این تفاوت که راننده از کمک الکتریکی بهره می برد. در واقع موتوری در زیر میله کشنده پالت تراک واک پشت قرار می گیرد تا بار روی بازوهای اپراتور کاهش یابد. علاوه بر این، مکانیزم بالابر دستگاه کاملاً موتوری است.

در مورد پالت تراک سواری، ویژگی این است که یک پلت فرم ثابت یا تاشو در پشت میله کشش دارد. روی این است که مسئول هدایت دستگاه می آید تسویه حساب کند. تمام کنترل های الکتریکی برای دستگاه بالابر، رانندگی و موتور در سطح سکو قرار دارند.

جک پالت نیمه برقی

این ترکیبی بین دو مدل قبلی است زیرا شامل یک قسمت الکتریکی و یک قسمت دستی است. پالت تراک نیمه برقی در عین کارآمدی سرعت کار را افزایش می دهد. می توان آن را یا به دستگاه بالابر اتوماتیک با کشش دستی و یا با حرکت توسط موتور الکتریکی با بالابر دستی مجهز کرد. پالت تراک نیمه برقی با توجه به هزینه نسبتاً پایین آن نسبت به مدل برقی می تواند سرمایه گذاری بسیار خوبی باشد. علاوه بر این، برخلاف پالت تراک دستی به کاهش قابل توجه حجم کار کمک می کند.

پالت تراک نه تنها در سه مدل موجود است. بسیاری دیگر وجود دارند که ویژگی های خاصی دارند. ما به ویژه به جک پالت بالابر، جک پالت توزین، جک پالت باری همه جانبه و جک پالت بالابر سریع فکر می کنیم.

جک پالت بالابر

این مدل از ماشین که لیفتراک نیز نامیده می شود، امکان ساده سازی قابل توجهی کار گردانندگان را ارائه می دهد. قابلیت بالا بردن شاخک ها و قرار دادن بارها در ارتفاع مناسب را دارد. این کار کارگران را از خم شدن یا خم شدن هر بار نجات می دهد. شاخک های کامیون پالت بالابر می تواند به ارتفاع 80 سانتی متر برسد. ظرفیت بار آن 1500 کیلوگرم است. لیفتراک می تواند دستی یا برقی باشد. بنابراین شما این فرصت را دارید که بهترین مورد را انتخاب کنید.

جک پالت

جک پالت توزین

این یک ماشین جابجایی است که می تواند به طور همزمان کالاها را در طول یک عملیات بلند، جابجا و وزن کند. دارای چهار حسگر است که در زیر شاخک ها قرار گرفته اند که وزن (ناخالص، خالص یا کل) بارها را نشان می دهد. ترازوی پالت تراک در کارخانه ها و انبارها بسیار محبوب است زیرا باعث صرفه جویی در زمان می شود. در واقع، با انتخاب این دستگاه، دیگر نیازی به تخلیه اجناس روی ترازو دقیق برای آگاهی از وزن ندارید. علاوه بر این، برخی از مدل ها مجهز به چاپگر هستند که کار را آسان تر می کند.

جک پالت تمام زمینی

جک پالت‌ های معمولی اغلب در انبارها، کارخانه‌ ها و شرکت‌ های حمل‌ و نقل استفاده می‌ شوند، جایی که سطوح صاف‌تر هستند. به محض اینکه زمین کمی ناهموار می شود، این دستگاه ها کارایی خود را از دست می دهند یا دیگر به درستی کار نمی کنند. این مورد در مورد جک پالت تمام زمینی صدق نمی کند. این به حرکت سریع پالت ها در زمین های ناهموار، شیب دار یا گل آلود کمک می کند. می تواند دستی یا برقی باشد. برخی از مدل ها حتی با موتور احتراقی کار می کنند.

حداکثر ظرفیت بارگیری پالت تراک زمین ناهموار 1500 کیلوگرم و طول دوشاخه آن حدود 860 میلی متر است. با این حال، امکان تنظیم آن برای تطبیق آن با اندازه پالت ها وجود دارد.

جک پالت بالابر سریع

جک پالت بالابر سریع مانند مدل کلاسیک کار می کند. توانایی آن در بالا بردن سریع چنگال ها چیزی است که آن را از سایر دستگاه ها متمایز می کند. در واقع، می تواند پالت را تا ارتفاع 800 میلی متر بالا ببرد. برای رسیدن به حداکثر سطح کافی است تیلر را 6 بار پمپاژ کنید. جک پالت بالابر سریع می تواند دستی یا برقی باشد.

جک پالت

چه کسانی می توانند از جک پالت استفاده کنند؟

از آنجایی که پالت تراک در انبارها و شرکت های حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد، تمامی متخصصان این سازه ها می توانند از این دستگاه استفاده کنند. به علاوه برای استفاده از پالت تراک گواهی خاصی لازم نیست. از سوی دیگر، اپراتوری که وظیفه مانور دستگاه را بر عهده خواهد داشت، باید دانش خود را ثابت کند، زیرا حمل بارهای سنگین خطرات زیادی را به همراه دارد. بنابراین لازم است که اپراتور آموزش پیشگیری از خطر تصادف را دنبال کند. این یک تعهد قانونی برای کارفرما است که ملزم به سازماندهی این آموزش در داخل برای آموزش کارکنان خود و به ویژه اپراتورهای هندلینگ در مورد استفاده از جک پالت است.

قوانین مربوط به استفاده از پالت تراک چیست؟

استفاده از پالت تراک تابع مقررات خاصی است. فقط اپراتورهایی که در زمینه پیشگیری از خطر تصادف آموزش دیده اند می توانند دستگاه را کار کنند. بنابراین لازم است به استانداردها و دستورالعمل های خاصی که عمدتاً به ایمنی مربوط می شود احترام بگذاریم.

همچنین باید ظرفیت بار را رعایت کنید، زیرا اضافه بار آن ممنوع است. همچنین مطمئن شوید که کالاها به طور یکنواخت روی پالت تراک توزیع شده اند. ما به شما توصیه می کنیم که عرض پالت ها از طول شاخک ها تجاوز نکند. این کار از واژگونی جلوگیری می کند و می توانید از دستگاه به نحو مطلوب استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که موانعی را که در مسیر پالت تراک وجود دارد، بردارید. ایمنی اپراتور نیز بسیار مهم است. به همین دلیل پوشیدن کفش ایمنی و دستکش الزامی است.

چگونه جک پالت مناسب را انتخاب کنیم؟

با توجه به مدل های زیادی که وجود دارد، انتخاب آن ممکن است دشوار باشد. با این حال، معیارهای خاصی وجود دارد که می تواند به شما در یافتن دستگاه ایده آل کمک کند. به عنوان مثال، می توانید مواد، ظرفیت بار، طول چنگال یا ارتفاع بالابر را در نظر بگیرید.

جک پالت

مواد

این پارامتر چارچوب پالت تراک و چرخ های آن را در نظر می گیرد. بنابراین برای انتخاب دستگاه خود باید بر اساس مواد این دو عنصر باشید. قاب می تواند فولادی یا فولادی ضد زنگ باشد. یکی بیشتر در محیط های صنعتی استفاده می شود در حالی که دیگری به دلیل مقاومت در برابر رطوبت بیشتر در شرکت های غذایی و دارویی یافت می شود. در مورد جنس چرخ ها، شما می توانید بین لاستیک، پلی اورتان، نایلون یا ولکلان انتخاب کنید.

ظرفیت بار

ظرفیت بار از یک مدل پالت تراک به مدل دیگر متفاوت است. البته حداکثر بار اکثر این دستگاه ها از پنج تن بیشتر نمی شود. بنابراین شما می توانید بر اساس این پارامترها انتخاب خود را انجام دهید.

طول چنگال ها

طول شاخک ها نیز معیار مهمی است که هنگام انتخاب پالت تراک باید به آن توجه کنید. معمولاً به اندازه پالت ها بستگی دارد. اگر اینها کوچک هستند، به شما توصیه می کنیم چنگال هایی را انتخاب کنید که طول آنها بین 600 تا 800 میلی متر است. در غیر این صورت می توانید چنگال ها را از 1150 تا 2000 میلی متر انتخاب کنید. اینها رایج ترین های موجود در بازار هستند.

ارتفاع بالابری

ارتفاع بالابر بستگی به نحوه استفاده از دستگاه دارد. اگر قصد جابه‌جایی کالاهایی را دارید که در ارتفاع مشخصی قرار می‌گیرند، باید کالایی را انتخاب کنید که بتواند به سطح مورد نظر برسد. به هر حال ارتفاع بالابری این دستگاه ها اغلب حدود 200 میلی متر و 800 میلی متر است.

معیارهای بسیار دیگری مانند دفعات و مکان استفاده و همچنین قیمت وجود دارد که می توانید هنگام انتخاب آن ها را نیز در نظر بگیرید.

برندهای اصلی پالت تراک چیست؟

برندهای بسیاری از پالت تراک وجود دارد که نمی توان نام همه آنها را نام برد. با این حال، تولیدکنندگانی وجود دارند که در بازار بسیار بیشتر از سایرین حضور دارند:

  • فنویک
  • استیل
  • کاترپیلار
  • تویوتا
  • میتسوبیشی
  • کرون
  • نیسان
  • یونگهاینریش و…

هر یک از این برندهای اصلی از شهرت بسیار خوبی برخوردار هستند. پالت تراک هایی که آنها ارائه می دهند قوی و بادوام هستند. شما می توانید آنها را برای تمام کارهای جابجایی استفاده کنید. با این حال، اپراتورهایی که جک پالت ها را اداره می کنند باید واجد شرایط باشند.