دستورالعمل ایمنی لیفتراک – راهنمای جامع

دستورالعمل ایمنی لیفتراک

استفاده از لیفتراک در بسیاری از کسب و کارها و صنایع الزامی است. برای اطمینان از اینکه کارگران بتوانند با این دستگاه به درستی کار کنند، باید نکات و دستورالعمل ایمنی لیفتراک را به آنها آموزش دهید. به این ترتیب، کارمندان می توانند بدون ایجاد حادثه ای که منجر به جراحت یا مرگ شود، از لیفتراک استفاده کنند. با پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک همراه باشید.

10 نکته ایمنی لیفتراک که باید بدانید

نکات ایمنی لیفتراک زیر را با کارگران خود به اشتراک بگذارید و آنها برای جلوگیری از حوادث به خوبی مجهز خواهند بود. با پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک تویوتا همراه باشید.

1. قبل از شیفت کاری لیفتراک را بازرسی کنید

قبل از استفاده از لیفتراک یک بازرسی کامل انجام دهید. بازرسی به اپراتور این فرصت را می دهد تا هر گونه مشکلی را که می تواند عملکرد دستگاه را مختل کند شناسایی کند.

کارگران باید الزامات بازرسی لیفتراک OSHA را رعایت کنند. آنها باید سطوح مایع لیفتراک، حفاظ های انگشتی و سایر اجزای بالابر را در طول بازرسی قبل از شروع کار ارزیابی کنند. همچنین، باید یک بازرسی عملیاتی انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که ترمزها، فرمان و سایر اجزای عملکردی دستگاه به درستی کار می کنند.

اگر اپراتور لیفتراک در حین بازرسی مشکلی را شناسایی کند، باید بلافاصله به مدیر خود اطلاع دهد. سپس آسانسور باید تا زمان تعمیر از سرویس خارج شود.

2. تعمیر و نگهداری منظم را انجام دهید

لیفتراک ها باید طبق دستورالعمل سازنده به درستی نگهداری شوند.

OSHA از کسب‌ و کارها می‌ خواهد که برنامه منظم تعمیر و نگهداری لیفتراک را توسعه دهند و از آن پیروی کنند. شرکت ها می توانند برای ایجاد، مدیریت و به روز رسانی از برنامه تعمیر و نگهداری لیفتراک استفاده کنند.

3. لیفتراک را با سرعت مطمئن راه اندازی کنید

اپراتورهای لیفتراک باید لیفتراک خود را با سرعت مطمئن رانندگی کنند. هنگام گرد کردن گوشه ها و نزدیک شدن به نقاط کور باید مراقب باشند. و همیشه لباس و تجهیزات ایمنی مناسب بپوشند.

علاوه بر این، مشاغل می توانند علائم محدودیت سرعت را در محل کار نصب کنند. آنها می توانند به طور مرتب به اپراتورهای لیفتراک یادآوری کنند که با احتیاط رانندگی کنند و علائم هشدار دهنده ارسال شده را رعایت کنند.

4. مطمئن شوید که ساخک ها روی زمین پایین هستند

اپراتور لیفتراک باید شاخک ها را تا سطح زمین پایین نگه دارد. این به اپراتور کمک می کند تا دید رو به جلو واضح را حفظ کند.

ممکن است مواقعی پیش بیاید که اپراتور لیفتراک، شاخک ها را روی زمین پایین نگه می دارد، اما بار آن ها توانایی آنها را برای حرکت ایمن بالابر به جلو مختل می کند. در این موارد، اپراتور باید بالابر خود را برعکس حرکت دهد.

صرف نظر از جهت حرکت، اپراتور لیفتراک باید دید 360 درجه اطراف آسانسور خود را حفظ کند. اپراتور باید همیشه چشم خود را به جهت حرکت نگاه دارد و از آینه های دید عقب خود استفاده کند. او همچنین می‌ تواند چراغ‌ های جلوی لیفتراک را برای حفظ دید واضح در شب یا خارج از منزل فعال کند.

5. بار لیفتراک را ثابت نگه دارید

هنگام جابجایی بارها، اپراتورهای لیفتراک باید از بارهای خارج از مرکز، اضافه بار و بارهای آسیب دیده یا سست آگاه باشند. اپراتورها باید هنگام نزدیک شدن به بارها، استفاده از موقعیت دکل مناسب و موقعیت دوشاخه مراقب باشند.

همچنین نیازی به بارگذاری بیش از حد لیفتراک نیست. انجام این کار می تواند باعث واژگونی بالابر شود. بنابراین، اپراتورهای لیفتراک باید ظرفیت وزن آسانسور را بدانند و از تجاوز از آن خودداری کنند.

6. از نشانگرهای کف استفاده کنید

برای افزایش ایمنی محل کار، نشانگرهای کف نصب کنید. نشانگرها می توانند به اپراتورهای لیفتراک در مورد خطرات حین کار هشدار دهند. از آنها می توان برای دور نگه داشتن عابران پیاده از مسیرهای لیفتراک نیز استفاده کرد.

7. از ظرفیت بار لیفتراک پیروی کنید

ظرفیت بار لیفتراک را تأیید کنید و مطمئن شوید که هرگز از آن تجاوز نکنید. در غیر این صورت، بارگذاری بیش از حد می تواند منجر به واژگونی و آسیب به اموال و تجهیزات شود. حتی بدتر از آن، واژگونی می تواند باعث آسیب جدی یا مرگ شود.

8. افراد اضافی را در لیفتراک حمل نکنید

لیفتراک ها برای حمل بار طراحی شده اند نه افراد اضافی. بنابراین، اپراتور لیفتراک هرگز نباید از بالابر خود به هر دلیلی خارج از هدف مورد نظر خود استفاده کند. اگر برای بالا بردن کارگر به لیفتراک نیاز است، فقط باید در ترکیب با سکوی کار و قفس امن استفاده شود.

9. لیفتراک را در فاصله ایمن از اطرافیان و سایر ماشین آلات نگه دارید

لیفتراک باید در صورت امکان دور از اطرافیان و ماشین آلات سنگین کار کند. اپراتورها باید اطمینان حاصل کنند که فضای کافی دارند تا بتوانند آسانسور خود را بدون خطر برخورد با عارض یا ماشین آلات دیگر متوقف کنند.

10. از کارگران خود بخواهید نکات ایمنی لیفتراک را به روز کنند

بررسی کنید که همه اپراتورهای لیفتراک گواهینامه تایید شده OSHA را دریافت کنند. آنها باید هر سه سال یکبار گواهینامه مجدد دریافت کنند. با صدور گواهینامه مجدد، اپراتورها می توانند به روزترین نکات ایمنی لیفتراک OSHA را دریافت کنند.

چرا باید نکات ایمنی لیفتراک را با کارگران خود در میان بگذارید؟

حتی در سرعت های کم، لیفتراک می تواند آسیب وارد کند یا باعث آسیب جدی یا حتی مرگ شود. اقدامات ساده ای مانند بستن کمربند ایمنی، رعایت علائم ایست و محدودیت سرعت، و به صدا درآوردن بوق در نزدیکی نقاط کور می تواند کمک زیادی به حفظ محیط کار ایمن کند. اقدامات دیگر، مانند نگه داشتن دست ها و پاها در محافظ بالای لیفتراک و باقی ماندن در داخل لیفتراک در صورت واژگونی، کمتر آشکار است. به همین دلیل ضروری است که نکات ایمنی لیفتراک ها را با کارگران خود به اشتراک بگذارید و ایمنی محل کار را جدی بگیرید.

چرا حوادث لیفتراک رخ می دهد؟

طبق آمار جهانی هر سه روز یک نفر بر اثر تصادف لیفتراک جان خود را از دست می دهد. با این حال، اگر رانندگان آموزش های لازم را دریافت کنند، می توان از بسیاری از تصادفات لیفتراک جلوگیری کرد.

حوادث لیفتراک می تواند در هر زمان و بدون اطلاع قبلی رخ دهد. عوامل زیادی در یک محل کار وجود دارد که می تواند احتمال وقوع حوادث را افزایش دهد.

علل اصلی تلفات لیفتراک عبارتند از:

بالابر لیفتراک:

لیفتراک ها به خصوص زمانی که برای حمل بار مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار ناپایدار هستند. یک لیفتراک باید با چرخش بار به عقب و حداکثر 6 تا 8 اینچ رانده شود. از زمین اگر یک اپراتور در حال رانندگی یک لیفتراک نشسته است که شروع به واژگونی می کند، باید غریزه خود را برای پریدن و خارج شدن از مسیر نادیده بگیرد. در این مرحله، اپراتور باید کنار کامیون بماند، محکم نگه دارد و به سمت دیگر متمایل شود.

برخورد عابر پیاده توسط لیفتراک:

عابران پیاده و لیفتراک ها باید از یکدیگر دور باشند. در صورت نزدیک بودن لیفتراک به عابرین پیاده باید تمام تلاش را انجام داد. در واقع، یک اپراتور می تواند از بوق، چراغ های چشمک زن و هشدارهای پشتیبان استفاده کند تا مطمئن شود عابران پیاده از نزدیک بودن لیفتراک آگاه هستند.

سقوط راننده از لیفتراک:

اپراتور لیفتراک می تواند به طور ناخواسته روی یک سطح ناهموار حرکت کند که می تواند منجر به سقوط شود. یا، او می تواند خیلی سریع رانندگی کند و خیلی سریع در یک گوشه حرکت کند و در نتیجه سقوط کند. برای جلوگیری از سقوط از لیفتراک، اپراتور باید همیشه کمربند ایمنی خود را ببندد و هرگز مسافر حمل نکند.

عوامل دیگری که می تواند منجر به هر دو تصادف لیفتراک شود عبارتند از:

  • فقدان آموزش اپراتور: کارگرانی که گواهینامه لیفتراک خود را ندارند، برای تشخیص خطراتی که می توانند باعث بروز حوادث شوند، آمادگی لازم را ندارند. آنها نسبت به سایر کارمندان بیشتر در معرض تصادف هستند.
  • رانندگی با لیفتراک با سرعت بالا: رانندگان اغلب نمی توانند به موقع ترمز کنند تا از سایر کارگران و وسایل نقلیه دوری کنند. سرعت زیاد همچنین می تواند باعث واژگونی و برخورد شود.
  • فقدان ابزار مناسب: کارکردن یک لیفتراک بدون ابزار، ملحقات و لوازم جانبی مناسب می‌تواند پاسخگویی رانندگان به مواقع اضطراری را دشوار کند.
  • تعمیر و نگهداری ضعیف لیفتراک: چک نکردن هر روز لیفتراک از نظر هرگونه نشانه ساییدگی و عدم انجام تعمیر و نگهداری و تعمیرات منظم می تواند منجر به مشکلات عملیاتی و حوادث شود.

آموزش صدور گواهینامه نکات ایمنی لیفتراک را به کارگران ارائه می دهد که می توانند از آنها برای شناسایی سریع و رسیدگی به خطرات حین کار استفاده کنند. این آموزش حتی نکاتی را ارائه می دهد که می تواند به کارگران کمک کند تا از تصادفات بالابر، جراحات و تلفات جلوگیری کنند.

چرا نکات ایمنی OSHA Reach Truck مهم است؟

OSHA نکات ایمنی کامیون را برای محافظت از مشاغل و کارمندان آنها ارائه می دهد. شرکت ها می توانند این نکات را با اپراتورهای لیفتراک خود در میان بگذارند. با انجام این کار، آنها می توانند به این اپراتورها کمک کنند تا در برابر حوادث لیفتراک محافظت کنند.

هیچ تضمینی وجود ندارد که راهنمایی های ایمنی کامیون از تصادفات لیفتراک جلوگیری کند. با این حال، نشان داده شده است که این نکات به اپراتورهای لیفتراک کمک می کند تا تأثیر تصادفات را محدود کنند. در برخی موارد، آنها به اپراتورها کمک کرده اند تا از حوادث لیفتراک جلوگیری کنند.

مزایای به اشتراک گذاری نکات ایمنی لیفتراک OSHA با کارگران چیست؟

ایمنی لیفتراک برای هر شرکتی که کارگران خود را ملزم به استفاده از بالابر می کند باید در اولویت قرار گیرد. کارگرانی که نکات ایمنی لیفتراک OSHA را یاد می گیرند می توانند از خود و دیگران در برابر تصادفات، جراحات و تلفات محافظت کنند. بعلاوه، آنها می توانند وظایف کاری را با خیال راحت انجام دهند و از هر زمان دیگری بهره ورتر و کارآمدتر شوند.

در کنار این مزایا، اگر کارگرانشان گواهینامه لیفتراک را دریافت کنند، کارفرمایان در مورد جریمه های مطابقت با OSHA نگران نخواهند بود. به این ترتیب، کارفرمایان می توانند به کارگران خود آموزش گواهینامه لیفتراک مطابق با OSHA را ارائه دهند که به نفع هر دو طرف باشد.

نتیجه نهایی: یک اپراتور لیفتراک که به درستی آموزش دیده باشد می تواند از نظر ایمنی در محل کار تفاوت ایجاد کند. او به لطف آموزش مناسب از طریق یک برنامه شناخته شده و منطبق با OSHA، می داند چگونه لیفتراک را ایمن کار کند.

چرا باید به کارگران خود آموزش ایمنی لیفتراک ارائه دهید؟

دستورالعمل ایمنی لیفتراک ذکر شده فقط برای راهنمایی است و جایگزین آموزش مناسب مطابق با OSHA نیست. در حالی که تلفات لیفتراک به پایین ترین حد خود نزدیک می شود، کارفرمایان همچنان باید مطمئن شوند که کارگرانشان گواهینامه مناسب و عقل سلیم برای ایمن بودن دارند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *