بهترین زمان تعویض قطعات لیفتراک

زمان تعویض قطعات لیفتراک

لیفتراک ها اغلب برای بلند کردن و جابجایی در عملیات ساختمانی و انبار استفاده می شوند. به همین دلیل با وجود تعمیر و نگهداری منظم، برخی از قطعات زودتر از بقیه نیاز به تعویض دارند. قطعات فرسوده لیفتراک می توانند عملیات را به تاخیر بیاندازند یا حتی به توقف کامل برسند. برای جلوگیری از اختلال در کسب و کار خود، حتماً مشکلات لیفتراک ناشی از قطعات آسیب دیده را بررسی کنید.

ما برخی از رایج ترین علائمی را که نشان دهنده زمان تعویض قطعات لیفتراک در اسرع وقت است را شناسایی کردیم!

مهمترین دلایل تعویض قطعات لیفتراک

مانند همه کالاهای سرمایه ای، لیفتراک نیز حیات ابدی ندارد. بسته به شدت کاربرد، لحظه ای برای تعویض هر کامیون فرا می رسد. به چه چیزی باید توجه کنید؟ بارزترین نشانه های فرسودگی چیست؟

ساعت ها

یکی از موارد بارز البته تعداد ساعات کار است. بسته به نوع لیفتراک، تعمیر و نگهداری بیشتر و گرانتر در بیش از 10000 ساعت انتظار می رود. همچنین به همین دلیل است که بسیاری از قراردادهای اجاره دارای مدت زمان 60 تا 72 ماه یا 5 تا 6 سال با میانگین 1750 تا 2000 ساعت در سال هستند. پس از آن، موتورها و گیربکس ممکن است نیاز به مراقبت و تجدید نظر بیشتری داشته باشند، برس های کربنی با موتورهای الکتریکی نیاز به تعویض دارند و موتورها باید تمیز نگه داشته شوند.

نمای بیرونی

لیفتراک‌هایی که روزانه در محیط‌های نمکی یا نزدیک کوره‌های داغ کار می‌کنند، بعد از چند سال کاملاً متفاوت از ماشین‌هایی هستند که گهگاه به تخلیه پالت‌ها با کالاهای مصرفی سبک کمک می‌کنند. زنگ زدگی، سوختگی، فرورفتگی و برخورد جزییات بیرونی هستند که ممکن است مشکلات دیگری برای دستگاه وجود داشته باشد. آیا همه مهر و موم ها هنوز سالم هستند؟ و یاتاقان ها و نقاط جوشکاری مهم چطور؟

باتری ها

یک باتری کششی متوسط سرب اسیدی برای طول عمر تقریباً 1500 تا 2000 چرخه شارژ و دشارژ ساخته شده است. حداقل اگر تعمیر و نگهداری مناسب انجام شده باشد. این بدان معنی است که هیچ بار میانی، چرخه های شارژ به درستی تکمیل شده، اتصالات خوب بین سلول ها و همیشه حفظ سطح مناسب الکترولیت ها. همچنین استفاده از باتری خود طول عمر را تعیین می کند. اگر نشانگر دشارژ روی 20 درصد توان باقیمانده است، هرگز به کار خود ادامه ندهید، زیرا جلوتر رفتن می‌تواند باعث آسیب جدی شود.

لاستیک های فرسوده

با استفاده مکرر، تایرهای لیفتراک معمولاً نیاز به بازرسی و تعویض منظم دارند. لاستیک های فرسوده می توانند بر عملکرد و ظاهر دستگاه تأثیر بگذارند. از جمله رایج ترین علائمی که نشان می دهد زمان تعویض لاستیک های قدیمی فرا رسیده است، ترک خوردن، پارگی و لکه های صاف است. همچنین، اگر لاستیک‌ ها به اندازه نام تجاری حک شده روی آن‌ ها فرسوده شده باشند، نشان می‌ دهد که حدود صد ساعت تا غیرقابل اعتماد شدن آنها باقی مانده است.

علامت دیگری که باید مراقب آن باشید زمانی است که متوجه می شوید تکه های کوچک از لاستیک خود می افتند. تکه شدن نشانه آن است که باید فوراً تعویض کنید زیرا استفاده از لاستیک‌ های قدیمی؛ اپراتور لیفتراک را در معرض خطر تصادف قرار می‌دهد.

فیلترهای مسدود شده

فیلترهای روغن، هوا و سوخت برای اطمینان از حداکثر عملکرد لیفتراک به خدمات تعمیر و نگهداری پیشگیرانه منظم نیاز دارند. گرفتگی فیلترها می تواند بهره وری سوخت را کاهش دهد که می تواند منجر به آسیب موتور و مشکلات داغ شدن بیش از حد لیفتراک شود. تعمیر و نگهداری معمول می تواند اطمینان حاصل کند که فیلترهای شما تمیز هستند و محورها را برای حداکثر کارایی چرب نگه می دارد.

اگر موتور بوی سوخت قوی منتشر کند، می تواند به این معنی باشد که فیلترها مشکل دارند. شما باید فوراً لیفتراک را از سرویس خارج کنید زیرا می تواند منجر به تجمع خطرناک مونوکسید کربن در انبار شود. برای ایمن نگه داشتن کیفیت هوای داخل ساختمان، مطمئن شوید که تعمیر و نگهداری پیشگیرانه معمول برای لیفتراک های خود را برنامه ریزی کنید. تکنسین‌های حرفه‌ای لیفتراک می‌توانند آزمایش‌های انتشار گازهای خروجی اگزوز را انجام دهند تا مطمئن شوند که ماشین‌های شما برای استفاده ایمن هستند.

شیلنگ آسیب دیده

شیلنگ ها به انتقال مایعات در سرتاسر لیفتراک کمک می کنند. مانند سایر اجزاء، آنها می توانند در طول زمان فرسوده شوند. با این حال، برنامه تعویض شیلنگ مایع بسته به نوع، مکان و عوامل استفاده متفاوت است.

شیلنگ فرمان برق

در حالی که شیلنگ فرمان برقی به راحتی پاره نمی شود یا فرسوده نمی شود، ممکن است متوجه نتایج یک خط آسیب دیده شوید. ممکن است مشکلاتی در فرمان لیفتراک داشته باشید، مانند تکان خوردن در ستون فرمان یا سفت بودن فرمان. شیلنگ فرمان برق باید زمانی که به 3000 تا 4000 ساعت کار می رسد تعویض شود.

شیلنگ مخزن هیدرولیک و مخزن

پارگی یا فرسودگی شیلنگ های هیدرولیک و مخزن می تواند باعث نشت روغن و روغن ترمز، فرسودگی سیلندرها و مشکلات ترمزگیری و تعویض دنده شود. بعد از 3000 تا 4000 ساعت کار حتما آن را تعویض کنید.

شیلنگ سوخت

اگر لیفتراک احتراق داخلی (IC) دارید، شلنگ سوخت را از نظر نشت و نشتی بررسی کنید زیرا در محیط های کاری خاص می تواند بسیار خطرناک باشد. مراقب علائم آسیب، مانند نشتی های قابل مشاهده، موتور ناقص و بوی شدید سوخت باشید. بعد از 3000 تا 4000 ساعت استفاده نیاز به تعویض دارد.

دکل لیفتراک فرسوده

دکل لیفتراک مجموعه ای عمودی در جلو است که برای بلند کردن، پایین آوردن و قرار دادن بارها طراحی شده است. این سیستم پیچیده که از بخش‌های مختلف تشکیل شده است، نیاز به مراقبت و نگهداری منظم دارد تا عملکرد آن در اوج کار کند. یک یا چند قطعه شکسته در دکل لیفتراک می تواند باعث سقوط ناگهانی و چندین خطر ایمنی شود. تنها یک قطعه آسیب دیده می تواند به سایر اجزای دکل نیز آسیب برساند.

تماس فلز با فلز یکی از رایج ترین مشکلات دکل لیفتراک است. رایج‌ترین نشانه‌های تماس فلز روی فلز شامل صداهای آسیاب و علائم خراش است. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، برای تنظیم مجدد یا تعویض قطعات آسیب دیده دکل لیفتراک با یک متخصص تماس بگیرید.

علامت هشدار دیگری که باید مراقب آن باشید نوک شاخک ناهموار یا خمیده است. شاخک های دانگ نه تنها عملکرد را کاهش می دهد بلکه باعث آسیب به محصول نیز می شود. هنگامی که بالابر به آرامی شروع به حرکت می کند، آن طور که باید بالا نمی رود یا حرکت نمی کند، ممکن است لازم باشد یک تکنسین حرفه ای لیفتراک را برای تعویض قطعات معیوب دکل لیفتراک استخدام کنید تا عملکرد سیستم دکل بازیابی شود.

برای بررسی وضعیت چنگال، وضعیت تیغه شاخک و دندانه های پشتی کولیس را بررسی کنید. اگر دندان های عقبی از شاخک عقب رد شوند، معمولاً آسیب آستانه 10٪ را نشان می دهد. این بدان معنی است که شما باید دستگاه را در اسرع وقت از سرویس خارج کنید. از سوی دیگر، اگر متوجه برخورد دندان‌های عقب با تیغه شاخک شدید، آسیب وارده به دستگاه زیر آستانه 10 درصد است و استفاده از آن بی‌خطر است.

شاخک و زنجیر فرسوده

یک زنجیر همیشه در حین استفاده کشیده می شود. در یک لحظه خاص به نقطه ای می رسید که استقرار بیشتر ایمن تر می شود. تکنسین سرویس میزان کشش را اندازه گیری می کند و می داند که آیا زنجیر نیاز به تعویض دارد یا خیر. در صورت تعویض زنجیر، توجه به چرخ ها و غلطک ها نیز مهم است. این را به سایش احتمالی چندین قطعه دکل اضافه کنید و ممکن است تعویض لیفتراک مفیدتر باشد.

تعویض زنجیر لیفتراک باید هر 6 تا 12 ماه یکبار انجام شود. با این حال، عوامل متعددی وجود دارد که می تواند بر میزان آسیب زنجیر تأثیر بگذارد، مانند انواع تجهیزات بالابر. موثرترین راه برای تعیین سایش و کشیدگی زنجیر لیفتراک استفاده از زنجیر سنج است. اگر ازدیاد طول بیش از 3٪ باشد، به این معنی است که باید زنجیر لیفتراک را تعویض کنید.

شاخک ها نیز در حین استفاده سایش می کنند. آنها باید کاملا صاف بمانند و آسیبی نبینند و هیچ ترکی نشان ندهند. خمیدگی پاشنه نباید زیاد فرسوده شود و به همین دلیل این جزء نیز نیاز به مراقبت خوب و بازرسی منظم دارد.

ترمزهای تخلیه شده

یک ترمز معمولی حدود 5000 تا 7000 ساعت کار دوام می آورد. با این حال، الگوهای رانندگی و رفتار راننده می تواند بر سلامت ترمزها تأثیر بگذارد. برای مثال، رانندگی در مسافت‌های طولانی بدون مانع، برخلاف استفاده تهاجمی از ترمز، می‌تواند سایش و پارگی ترمزها را کاهش دهد.

اگر هنگام استفاده از ترمز متوجه صدای عجیب یا تاخیر در توقف لیفتراک شدید، باید ترمزها را تعویض کنید یا حداقل یک بازرسی فوری انجام دهید. مطمئن شوید که آنها را به طور منظم بررسی کنید، حتی اگر هیچ نشانه ای از آسیب دیده نمی شوند.

ایمنی باید یکی از دغدغه های اصلی شرکت هایی باشد که لیفتراک را کار می کنند. حتی یک قطعه آسیب دیده می تواند منجر به حوادث مرتبط با لیفتراک شود. علاوه بر بررسی های معمول تعمیر و نگهداری، شرکت ها باید اقدامات احتیاطی بیشتری را برای محافظت از اپراتورهای لیفتراک خود انجام دهند.

خسارت

و سپس آسیب خارجی وجود دارد. اگر خیلی واضح باشد به شما می گوید که کامیون عمر سختی داشته که منجر به عواقبی می شود که ممکن است در زیر سطح قرار گیرد. اما شاخک های خم شده یا فرورفتگی در محافظ بالای سر به شما می گوید که باید قبل از اینکه بتوانید دوباره با خیال راحت از لیفتراک استفاده کنید، اقداماتی را انجام دهید.