علت خرابی دینام لیفتراک چیست؟

علت خرابی دینام لیفتراک

زمانی که متوجه شدید که سیستم روشنایی لیفتراک، گیج‌ ها و پانل‌ های ابزار دچار مشکل شده‌ اند، بهترین راه این است که دینام لیفتراک را بررسی کنید. دینام های لیفتراک اجزای حیاتی سیستم شارژ هستند و با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی، الکتریسیته را تامین می کنند. منبع خروجی دینام ها DC است و از این رو، شارژ باتری را به اندازه کافی تضمین می کند و به موتور قدرت می دهد.

همچنین با تنظیم کننده های ولتاژ و باتری کار می کند تا برق قطعات لیفتراک مانند روشنایی، گیج و غیره را تامین کند. دینام های لیفتراک اغلب با بالا رفتن سن دچار ایراد می شوند و شما متوجه تغییرات غیرعادی در وسیله خود می شوید، مانند کم نور شدن چراغ ها، نوسان. گیج ها و صدای ناله موتور. در موارد شدید، موتور ممکن است روشن نشود زیرا باتری شارژ نشده است. هنگامی که چنین اتفاقی می افتد، ممکن است لازم باشد دینام را تعویض کنید. در پاور پارت ما تمام اطلاعات مورد نیاز را در مورد علت خرابی دینام لیفتراک در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مشکلات مربوط به دینام لیفتراک

اگر لیفتراک شما با مشکل شارژ مواجه است، احتمالاً دینام است، اما ابتدا احتمالات دیگر مانند شل یا شکستگی تسمه دینام لیفتراک یا سوختن فیوز را بررسی کنید. دینام ها، درست مانند هر قطعه مکانیکی دیگری در وسایل نقلیه، ممکن است به دلیل استفاده مکرر و سن خراب شوند. برس های کربن و بلبرینگ داخل دینام به مرور زمان فرسوده شده و باعث خرابی می شود. گرمای بیش از حد زیر کاپوت، باتری ضعیف یا بار زیاد آمپراژ چراغ ها، موتور دمنده و غیره می تواند منجر به خرابی زودتر شود. اینها فشار بیشتری به دینام وارد و عمر آن را کوتاه می کنند.

اجزای دینام لیفتراک

دینام شما از چند قسمت ساخته شده است که به آن کمک می کند تا در حین کارکردن موتور لیفتراک برق به طور موثر تولید کند. این بخش ها همگی در فرآیند نقش دارند و شامل موارد زیر می شوند.

  • روتور: آهنربایی است که به دلیل تأثیر چرخش قرقره روی دینام می چرخد. انرژی مکانیکی مورد نیاز دینام را تولید می کند تا بعداً به انرژی الکتریکی تبدیل شود.
  • استاتور: این قسمت از یک دینام لانه روتور را در خود جای داده و از سیم های مسی که به دور روتور می پیچند ساخته شده است. برای شروع یک میدان الکترومغناطیسی در دینام بسیار مهم است.
  • دیود: این AC را به DC تبدیل می کند که باتری وسیله نقلیه شما را شارژ می کند.
  • تنظیم کننده ولتاژ: این دستگاه با قطع برق در صورتی که ولتاژ از حد معینی فراتر رفت، به تنظیم جریان برق کمک می کند.

علائم خرابی دینام لیفتراک چیست؟

خرابی دینام لیفتراک می تواند به این معنی باشد که باتری انرژی خود را از دست می دهد و دوباره شارژ نمی شود. تخلیه باتری لیفتراک دیزل یا گاز مایع می تواند باعث مشکلات راه اندازی موتور شود. در ادامه برخی از علائم رایج برای تشخیص معیوب بودن دینام وجود دارد.

باتری نیاز به تقویت مکرر دارد

اگر باتری شما نیاز به تقویت مداوم دارد، احتمالاً به دلیل ناکارآمدی دینام لیفتراک است. این مشکلات تقویت مداوم اغلب ریشه در یکی از اجزای دینام دارد و نشان می دهد که دینام احتمالاً به تعویض یا تعمیر نیاز دارد.

با این حال، می توانید تنظیم کننده ولتاژ و سطح شارژ را با یک تستر بررسی کنید تا ببینید دینام لیفتراک جریان کافی به باتری نمی دهد یا خیر. همچنین باید بدانید که باتری معیوب ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

همچنین بخوانید: راهنمای خرید باتری لیفتراک

روشن نشدن لیفتراک

اگرچه دلایل دیگری با توقف لیفتراک مرتبط است، برق ضعیف از دینام لیفتراک یکی از آنهاست. هنگامی که منبع برق از دینام خراب باشد، باتری قادر به تولید نیروی کافی برای هماهنگی با عملکرد لیفتراک نخواهد بود و از این رو روشن نخواهد شد.

چراغ های کم نور

نورهای کم روی داشبورد شما بیشتر مربوط به مشکلات دینام لیفتراک است. این یک روش رایج برای تشخیص مشکلات دینام است، اگرچه بررسی و تأیید از یک مکانیک بسیار مهم است.

قطعات الکتریکی کند

دینام معیوب می تواند منجر به تاخیر در عملکرد لوازم جانبی الکتریکی در وسایل نقلیه شما شود، مانند چراغ های داشبورد، بوق ها، سوپاپ ها و غیره. همانطور که می دانید، این امر به طور قابل توجهی بر کارایی وسیله تاثیر می گذارد و در صورت عدم بررسی ممکن است عملکرد کلی دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد.

در ادامه با پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک کوماتسو همراه باشید تا در مورد عیب یابی دینام بیشتر بدانید.

آنچه باید در مورد عیب یابی دینام بدانید

دینام لیفتراک که باتری خود را شارژ نمی کند می تواند منجر به مشکلات دیگری شود. بنابراین، پس از تشخیص مشکل، باید دینام را عیب یابی کنید. سایر مشکلات مرتبط با شارژ نشدن باتری عبارتند از پایانه های خراب، اتصال ضعیف و مشکلات تسمه / قرقره. با این حال، دانستن مسائلی که می تواند از عملکرد بهینه دینام جلوگیری کند، در هنگام عیب یابی حیاتی است.

یکی دیگر از مشکلات این سیستم شارژ بیش از حد است. این مسئله تنها با مشکلات روتورها یا رگولاتورها اتفاق نمی‌افتد، حتی اگر چنین باشد. وضعیت نامناسب باتری نیز می‌تواند منجر به شارژ بیش از حد شود، و این امر به ویژه زمانی که باتری لیفتراک قدیمی است رایج است.

بنابراین، قبل از قضاوت در مورد معیوب بودن یا نبودن دینام لیفتراک، باید سایر قسمت ها را بررسی کنید.

توجه: در بسیاری از مواقع عدم کارکرد دینام نشانه مشکلات دیگر سیستم است. قبل از تعویض دینام عیب یابی و تست افت ولتاژ برای مشخص کردن مشکل ضروری است.

  • اگر دینام کار نمی کند، حل هر گونه مشکل اضافی لیفتراک مانند باتری، کابل ها و سایر اجزای موجود در مدار که ممکن است دینام را تحت تاثیر قرار داده باشد، مهم است.
  • شناسایی مشکل واقعی شارژ دینام برای جلوگیری از تعویض غیر ضروری دینام مهم است.

تست دینام لیفتراک

می توان از مولتی متر برای آزمایش یا تشخیص سریع دینام خراب استفاده کرد. یک مولتی متر تنظیم شده روی محدوده ولتاژ dc می تواند ولتاژ باتری را تأیید کند.

اگر دینام در حال شارژ باتری است، بررسی ولتاژ باتری با موتور در حال کار در دور آرام باید افزایش ولتاژ را نشان دهد.

ولتاژ خروجی نادرست دینام (شارژ بیش از حد یا کم شارژ دینام) می تواند بر سیستم های کامپیوتری خودروهای حساس و سیستم های مرتبط تأثیر بگذارد.

ولتاژ معمولی برای یک سیستم شارژ 12 ولتی خواهد بود:

  • موتور خاموش: 12.5 ولت
  • موتور در 2000 دور در دقیقه: 13.2 تا 14.6 ولت در باتری (ولتاژ تنظیم شده)
  • ولتاژ سیستم باتری 12 ولت بیش از 15 ولت با موتور روشن ممکن است نشان دهنده یک خطای تنظیم ولتاژ دینام باشد.

هنگام خرید دینام لیفتراک چه نکاتی را باید در نظر گرفت

اگر می خواهید دینام لیفتراک خود را تعویض کنید، در اینجا نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

از شماره قطعه دینام لیفتراک خود اطمینان حاصل کنید. تامین کننده این اطلاعات را می خواهد.

انتخاب دینام با آمپر بالاتر به جای دینام پایین تر از دینام قدیمی که جایگزین می کنید توصیه می شود.

اندازه و تناسب دینام هنگام تعویض این قطعه ضروری است. دینام های با خروجی بالا بزرگتر هستند. اگر مجبور به تعویض دینام با اندازه استاندارد خود هستید، این را در نظر داشته باشید.

همچنین، اندازه قرقره عامل دیگری است که باید در نظر بگیرید، زیرا به طور قابل توجهی بر خروجی دینام تأثیر می گذارد. بنابراین، قبل از خرید دینام لیفتراک باید قطر قرقره خود را بررسی کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *