علت سفت شدن فرمان لیفتراک و راه حل ها

علت سفت شدن فرمان لیفتراک

فرمان یکی از مهمترین قطعات لیفتراک است که بسیاری از اپراتورها و رانندگان لیفتراک آن را بدیهی می دانند. آنها هرگز نمی دانند که فرمان چقدر مهم است تا زمانی که مشکل یا تصادف رخ دهد. متأسفانه، وقتی صحبت از مشکلات فرمان به میان می‌ آید، قبل از تبدیل شدن به یک مشکل جدی، علائم هشدار دهنده زیادی وجود ندارد. به هین دلیل می تواند یک مشکل بزرگ باشد زیرا بسیاری از مشکلات فرمان تا قبل از وقوع تصادف شناسایی نمی شوند. در این مقاله می خواهیم علت سفت شدن فرمان لیفتراک و دیگر مشکلات آن را بررسی کنیم.

علائم هشدار دهنده فرمان لیفتراک

متأسفانه، علائم هشدار دهنده زیادی برای مشکلات فرمان قبل از اینکه خیلی جدی شوند وجود ندارد. یکی از مواردی که باید مراقب آن بود، هر نوع صدای عجیب و غریب در هنگام چرخاندن چرخ هاست، به خصوص زمانی که لیفتراک بارگیری می شود. این می تواند یک علامت هشدار اولیه از زنگ زدگی در مکانیزم فرمان، شیرهای کاهش فشار قدیمی یا حتی یک مشکل در هیدرولیک باشد که ممکن است فشار فرمان را در برخی از مدل ها اعمال کند.

اغلب برای تشخیص مشکلات در فرمان لیفتراک قبل از اینکه کل وسیله شما را از کار بیاندازد، خیلی دیر است. قفل بودن فرمان، تقریباً عدم فشار فرمان ناشی از چرخاندن چرخ، یا تغییر جهت نامنظم، همگی می توانند برای محل کار شما خطرناک باشند، بنابراین مطمئن شوید که هر لیفتراک با مشکل فرمان را از کف کار دور نگه دارید تا مشکل برطرف شود.

رایج ترین علت مشکلات فرمان لیفتراک

مانند خودرو، مشکل در فرمان لیفتراک می تواند ناشی از هر چیزی از لاستیک ها گرفته تا وسایل الکترونیکی باشد. پس از عیب یابی لیفتراک ؛ از بین تمام مشکلات فرمان که تشخیص داده‌ ایم، اینها شایع‌ ترین مقصران هستند.

دریچه های فشار فرمان

برخی از لیفتراک ها (مخصوصاً لیفتراک های قدیمی) دارای یک پمپ فرمان متمایز هستند که به تنهایی فرمان را تنظیم می کند. با این حال، امروزه بیشتر لیفتراک ها دارای فشار فرمان هستند که از سیستم هیدرولیک کار می کند، که از یک شیر ثانویه برای تنظیم فشار فرمان استفاده می کند. اگر این سوپاپ‌ها شل باشند، از موقعیت خارج شده باشند یا به مرور زمان فرسوده شوند، اغلب می‌توانند علت مشکلات فرمان باشند. تعویض این شیرها معمولاً به کمک مکانیک یا تیم تعمیر و نگهداری لیفتراک معتبر نیاز دارد.

چرخ دنده های فرسوده

اگر از چرخاندن فرمان واکنش چندانی دریافت نمی‌کنید و مجبور هستید چرخ را تقریباً به طور کامل بچرخانید تا حتی کسری از چرخش لاستیک‌ها را بچرخانید، علت ممکن است فرسودگی دنده‌ها باشد. به خصوص در لیفتراک های قدیمی یا آنهایی که هزاران ساعت کار کرده اند، دنده های فرسوده می توانند به راحتی فرمان لیفتراک شما را خراب کنند. اگر از یک لیفتراک دست دوم در ایندیانا استفاده می کنید، این می تواند یک مقصر رایج باشد.

سطح پایین مایع فرمان

گاهی اوقات واضح ترین پاسخ درست است. کمبود مایع فرمان در لیفتراک شما می تواند باعث اصطکاک بیش از حد شود و در نتیجه گرما باعث فرسودگی بخش هایی از مکانیزم فرمان شود. مطمئن شوید که به طور منظم تمام سطوح مایع را در کامیون بالابر خود کنترل کرده و دوباره پر کنید.

لاستیک های نامناسب

بسته به نوع و مدل لیفتراک شما و همچنین کاری که انجام می دهید، لاستیک های لیفتراک شما ممکن است نامناسب شده باشند. لاستیک های نامناسب معمولاً به دلیل خرابی سیلندرهای فرمان ایجاد می شوند که ممکن است نیاز به بسته بندی مجدد یا تعویض کامل داشته باشند. گاهی اوقات، اتصال فرسوده و همچنین نشتی دریچه انحرافی در داخل مجموعه فرمان، می تواند باعث شود که یک چرخ در طول زمان جابجا شود. این چگونه و کجا منجر به ناهماهنگی می شود.

عیب یابی ایرادات فرمان لیفتراک

با گفتن همه اینها، لیست کوتاهی از مشکلات فرمان لیفتراک را به عنوان نشانگر ارائه کرده ایم. ببینید آیا هر یک از این مشکلات را با فرمان لیفتراک خود دارید یا خیر.

نیروی زیادی برای چرخاندن فرمان لازم است

  • روغن فشار آزادسازی سوپاپ اولویت و تنظیم کم
  • فشار پمپ کم است که نشان دهنده فرسودگی پمپ است
  • ستون فرمان به درستی با دنده فرمان هماهنگ نیست
  • قرقره شیر اولویت در یک موقعیت نگه داشته می شود
  • دنده فرمان به روان کننده نیاز دارد

فرمان به موقعیت مرکزی خود باز نمی گردد

  • ستون فرمان به درستی تراز نشده است
  • قرقره سوپاپ در دنده فرمان دارای محدودیت بوده است

پمپ صدا ایجاد می کند و میله سیلندر فرمان به آرامی حرکت نمی کند

  • در مدار هیدرولیک فرمان هوا وجود دارد
  • پمپ دارای سایش بیش از حد است (پمپ قدیمی یا بیش از حد استفاده شده)
  • اتصال لرزان خط روغن در سمت ورودی پمپ
  • ویسکوزیته روغن هیدرولیک مناسب نیست
  • سطح روغن در مخزن تامین آن پایین است

وقتی فرمان به آرامی می چرخد، لیفتراک نمی چرخد

  • سطح روغن در مخزن تامین آن پایین است
  • سیستم فرمان دارای هوا در آن است
  • پمپ به درستی کار نمی کند
  • ممکن است کثیفی در سیستم فرمان وجود داشته باشد
  • دنده فرمان به درستی کار نمی کند
  • اجزای سیلندر فرمان فرسوده شده اند

جمع بندی

نکته اصلی این است که مشکلات فرمان لیفتراک می تواند به دلیل مشکلات زیادی ایجاد شود. شاخص هایی وجود دارند که به شما می گویند علت سفت شدن فرمان لیفتراک چیست. زمانی که بتوانید دریابید مشکل هنگام عیب یابی چیست، عالی خواهد بود.