لیفتراک هیدروژنی پیل سوختی: هر آنچه باید بدانید

لیفتراک پیل سوختی هیدروژنی

مطمئنا در مورد لیفتراک هیدروژنی پیل سوختی شنیده اید، اما افراد کمی وجود دارند که اطلاعات زیادی در مورد تکنولوژی پشت آن داشته باشند. لیفتراک های هیدروژنی آنقدر که به نظر می رسد پیچیده نیستند و مزایای زیادی دارند. آنها نه تنها برای محل کار شما عالی هستند، بلکه برای محیط زیست نیز مفید هستند. در این مقاله هر آنچه که لازم است در مورد این نوع لیفتراک ها بدانید را ذکر کرده ایم.

لیفتراک هیدروژنی چیست؟

از آنجایی که لیفتراک های برقی همچنان محبوبیت هستند، سازندگان تلاش های قابل توجهی را برای یافتن راه هایی برای بهبود زمان کار و عملکرد برای مطابقت با موتورهای احتراق داخلی (IC) آنها انجام می دهند. نگرانی‌های زیست‌محیطی و در دسترس بودن منابع طبیعی – مانند زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی – نیاز به یافتن راه‌حل انرژی تجدیدپذیر پایدار و بلندمدت را برانگیخته است.

هیدروژن یک عنصر شیمیایی است که در منابع طبیعی مانند گیاهان و آب یافت می شود. در حالی که مقدار محدودی از هیدروژن طبیعی در جو وجود دارد، این عنصر را می توان به روش های جایگزین، از جمله اصلاح بخار، الکترولیز، و تبدیل به گاز تولید کرد.

پیل سوختی سلولی است که در نتیجه مستقیم یک واکنش شیمیایی جریان الکتریکی تولید می کند. واکنش شیمیایی الکتریسیته ای تولید می کند که برای تامین نیروی بار استفاده می شود. امروزه از سلول های سوختی برای تامین انرژی طیف وسیعی از محصولات، از وسایل الکترونیکی کوچک گرفته تا اتوبوس ها و حتی برخی از تاسیسات صنعتی استفاده می شود.

لیفتراک هیدروژنی پیل سوختی چگونه کار می کند؟

سلول های سوختی غشای تبادل پروتون (PEM) در حال حاضر بادوام ترین نوع مورد استفاده برای تامین انرژی تجهیزات صنعتی مانند لیفتراک هستند. مانند باتری، سلول های سوختی PEM از کاتد، آند و الکترولیت برای انتقال الکترون ها در طول مسیر الکتریکی برای تامین انرژی لیفتراک استفاده می کنند. با این حال، برخلاف باتری های سرب اسیدی، این فرآیند تنها با استفاده از هیدروژن و اکسیژن موجود در جو انجام می شود.

الکترولیت، در این مورد، غشایی است که تنها به یون‌های دارای بار مثبت اجازه می‌دهد تا به کاتد عبور کنند و الکترون‌هایی با بار منفی برای تامین انرژی لیفتراک باقی می‌مانند. هنگامی که الکترون‌ها، یون‌های با بار مثبت و اکسیژن وارد شده از محیط در انتهای مدار به هم می‌رسند، آب را به‌عنوان محصول جانبی تولید می‌کند که از پیل سوختی خارج می‌شود.

گاز هیدروژن تحت فشار وارد سلول در سمت آند می شود و به یون های H+ و الکترون ها تقسیم می شود. الکترون ها از طریق آند و به مدار خارجی جریان یافته و انرژی تولید می کنند. در سمت کاتد سلول، گاز اکسیژن وارد می شود. با یون های H+ ترکیب می شود و یک مولکول آب تشکیل می دهد.

به طور خلاصه، هیدروژن و اکسیژن از طریق پیل سوختی برای تولید برق و بخار آب حرکت می کنند. این فرآیند نسبتا ساده است و هیچ محصول جانبی مضری تولید نمی کند.

همچنین بخوانید: لیفتراک دیزلی بهتر است یا برقی؟ 

مزایای استفاده از لیفتراک هیدروژنی

با تبدیل مستقیم انرژی پتانسیل به الکتریسیته، پیل های سوختی کارآمدتر می شوند. لیفتراک های پیل سوختی می توانند با اتلاف بسیار کم انرژی تولید کنند و منابع را حفظ کنند. موتورهای احتراقی راندمان کمتری دارند زیرا ابتدا باید انرژی بالقوه را به گرما تبدیل کنند.

ثانیاً، تنها انتشارات ناشی از لیفتراک پیل سوختی هیدروژنی آب و گرما است. در مقابل، یک لیفتراک موتور احتراق داخلی طیف وسیعی از گازهای گلخانه ای مضر را تولید می کند. این امر لیفتراک های پیل سوختی هیدروژنی را برای اپراتورها و محیط زیست ایمن تر می کند.

در نهایت، پیل های سوختی هیچ بخش متحرکی ندارند. آنها به سادگی یک واکنش شیمیایی را در خود جای می دهند که الکتریسیته تولید می کند. به همین دلیل، لیفتراک های هیدروژنی قابل اعتمادتر هستند. همچنین نسبت به انواع دیگر موتورها کمتر به تعمیر و نگهداری نیاز دارند.

فراتر از این مزایا، لیفتراک های هیدروژنی بسیاری از مشکلاتی را که لیفتراک های برقی ایجاد می کنند حل می کنند. به عنوان مثال، بزرگترین نقطه ضعف استفاده از لیفتراک های برقی این است که شارژ آن ها به زمان زیادی نیاز دارد.

به طور معمول، یک باتری لیفتراک برقی 8 ساعت طول می کشد تا شارژ شود، سپس 8 ساعت دیگر برای خنک شدن بین استفاده نیاز دارد. به طور کلی، به چندین باتری برای شیفت های پشت سر هم نیاز دارید که هزینه های قابل توجهی را اضافه می کند. ناگفته نماند که تعویض باتری بیشتر از سوخت موتور احتراقی طول می کشد.

پیشنهاد می شود: تعمیر و نگهداری باتری لیفتراک

لیفتراک های پیل سوختی این مشکل را برای همیشه حل می کنند. شارژ یک لیفتراک پیل سوختی هیدروژنی چند دقیقه طول می کشد و زمان خرابی را به حداقل می رساند و بهره وری را افزایش می دهد. آنها حتی می توانند به صرفه جویی در هزینه کمک کنند. در واقع، لیفتراک‌های پیل سوختی هیدروژنی 59 درصد کمتر از لیفتراک های برقی هزینه کارکرد و نگهداری دارند.

آیا باید روی لیفتراک هیدروژنی پیل سوختی سرمایه گذاری کنم؟

هیدروژن یکی از منابع انرژی جایگزین قابل دوام است. وقتی صحبت از تجهیزات جابجایی مواد یا حتی خودروها و کارخانه‌ها می‌شود، سلول‌های سوختی هیدروژنی جایگزینی واقعی برای وسایل متعارف امروزی برای تامین انرژی ماشین‌آلات و تجهیزات ثابت شده‌اند. امروزه از فناوری پیل سوختی برای تامین انرژی خودروها، اتوبوس ها، موتورسیکلت ها و حتی قایق ها استفاده می شود. لیفتراک هیدروژنی پیل سوختی مزایای غیرقابل انکار زیادی نسبت به لیفتراک های برقی دارند. لیفتراک‌هایی که با پیل‌های سوختی هیدروژنی کار می‌کنند، به‌عنوان جایگزینی سبزتر و مؤثرتر برای مدل‌های معمولی دیزل یا سوخت پروپان، روز به روز رایج‌تر می‌شوند. به علاوه اینکه هزینه نگهداری کمتری داشته و کمتر به تعمیر قطعات لیفتراک نیاز خواهید داشت.