تعمیر و نگهداری باتری لیفتراک: 5 نکته که باید توجه کرد

نگهداری باتری لیفتراک

تعمیر و نگهداری باتری لیفتراک یکی از رایج ترین جنبه های نگهداری لیفتراک شما در شرایط کاری خوب است. هر چه باتری لیفتراک شما بیشتر دوام بیاورد، هزینه شما کاهش می یابد. اکثر باتری‌ های لیفتراک اسید سرب حدود 2000 چرخه شارژ را ارائه می‌ کنند که معمولاً به پنج سال عمر مفید تبدیل می‌شود. اما حتی این طول عمر تنها با نگهداری مناسب قابل دستیابی است.

برای اینکه بیشترین بهره را از سرمایه گذاری خود ببرید، باید فواصل نگهداری منظمی را برای همه باتری ها ایجاد کنید. با مراقبت صحیح، بسیاری از باتری‌ های اسید سرب می‌ توانند بیش از مدت زمان ضمانت‌ شان دوام بیاورند و لیفتراک‌ ها را برای سال‌ های گذشته از عمر باتری معمولی صنعتی تغذیه کنند.

در این مقاله پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک چندین نکته تعمیر و نگهداری ضروری وجود دارد که خدمات قابل اعتمادی را برای باتری‌ های لیفتراک ارائه می‌ کند: آبیاری سلول‌ ها، شستشوی جعبه باتری و انجام شارژهای یکسان سازی منظم. توضیح دقیق هر کار به همراه نکاتی برای انجام ایمن هر کار در ادامه می آید.

راه های نگهداری از باتری لیفتراک

در اینجا چند روش برای نگهداری باتری لیفتراک آورده شده است.

1. باتری لیفتراک را شارژ کنید

این یک واقعیت شناخته شده است که باتری ها هر از گاهی نیاز به شارژ دارند. وقتی نوبت به شارژ شدن می رسد، تعداد چرخه های محدودی دارند. باتری لیفتراک تفاوتی ندارد. سعی کنید باتری های لیفتراک خود را بیش از حد شارژ نکنید زیرا می تواند به راحتی عمر باتری را کاهش دهد.

برخی از راهنماهای آنلاین به شما توصیه می کنند که باتری لیفتراک خود را زمانی که به سطح توان 30 درصد رسید شارژ کنید. گاهی اوقات، می توان به شما توصیه کرد که باتری های لیفتراک را پس از یک شیفت 8 ساعته شارژ کنید، که معمولاً یک “روز کاری کامل” است. باز هم، آن را بیش از حد شارژ نکنید زیرا می تواند عمر آن را کوتاه کند.

توجه داشته باشید که وقتی باتری لیفتراک را شارژ می کنید، قبل از اینکه آن را از برق بکشید، اجازه دهید تا 100٪ شارژ شود. اگر مکرراً قبل از رسیدن به علامت 100 درصد آن را خارج کنید، می تواند بر طول عمر باتری نیز تأثیر بگذارد.

در عین حال، باتری لیفتراک را برای مدت طولانی شارژ نکنید. در حالت ایده آل، بهتر است اجازه دهید چند ساعت تا حداکثر 1 روز شارژ شود. شارژ طولانی مدت می‌ تواند سولفاتاسیون سخت ایجاد کند که باعث کاهش کیفیت باتری می‌ شود. همچنین می تواند صدمات جبران ناپذیر طولانی مدتی به باتری وارد کند و عمر آن را کاهش دهد.

در مقاله دیگری نحوه شارژ باتری لیفتراک را به طور کامل توضیح داده ایم.

2. سطح مناسب مایع باتری را حفظ کنید

مایعات موجود در باتری لیفتراک خود را بررسی کنید زیرا مقدار مناسب آن برای عملکرد کامل آن مهم است. بررسی پیشنهادی تقریباً هر 4-5 دوره شارژ است. هنگام بررسی سطح مایع، ببینید آیا آب کافی برای پوشش عنصر پلاستیکی باتری وجود دارد یا خیر. هر سلول را بررسی کنید زیرا بررسی 1 یا 2 ممکن است کافی نباشد. اگر سلولی وجود دارد که سطح آب کمتر از مقدار توصیه شده دارد، آن را پر کنید.

سعی کنید آن را بیش از حد پر نکنید زیرا ممکن است باتری در هنگام کارکرد لیفتراک به فضای بیشتری نیاز داشته باشد تا انبساط داشته باشد. سطح pH توصیه شده باتری باید بین 5 تا 7 باشد که میزان ناخالصی های باتری توصیه شده است. قطعات لیفتراک سپاهان به شما توصیه می کند که از آب مقطر استفاده کنید، اما پس از آن فقط برای اطمینان باید دفترچه راهنما را بررسی کنید.

3. داشتن ایستگاه شارژ مشخص

بسیاری از شرکت هایی که از لیفتراک استفاده می کنند اکیداً به شما توصیه می کنند که یک ایستگاه شارژ فقط برای باتری های لیفتراک خود داشته باشید. در این منطقه باید دارای تابلوهای روشن، منبع آب موجود، تهویه، کپسول آتش نشانی و تلفن برای مواقع اضطراری باشد.

قوانین استاندارد محل کار هر چند اعمال می شود:

  • سیگار کشیدن در نزدیکی محل تعیین شده شارژ باتری ممنوع است.
  • سعی کنید هنگام شارژ باتری از زیورآلات فلزی استفاده نکنید.
  • از PPE مناسب استفاده کنید.
  • لیفتراک ها را به درستی قرار دهید و قبل از شارژ باطری های آن، استراحت کنید.

4. محلول های آبیاری

به دارندگان لیفتراک توصیه می شود که فقط از آب مقطر و آب دیونیزه شده اضافه شده به باتری خود استفاده کنند. باز هم، به عنوان صاحبان لیفتراک، باید دفترچه راهنمای هر لیفتراک را که نیاز به توجه باتری دارد، بررسی کنید.

در عین حال، به دارندگان لیفتراک توصیه می شود که سطح الکترولیت باید بین سطح آبیاری بالا و محافظ های جداکننده حفظ شود. حداقل تا پایان چرخه های شارژ باتری ها را پر نکنید.

همچنین توجه داشته باشید که نباید باتری ها را بیش از حد پر کنید. یکی از راه‌ های تشخیص اینکه آیا باتری پر شده است این است که ببینید آیا رطوبت در بالای باتری وجود دارد یا خیر. اگر بالای آن آب باشد یعنی بیش از حد پر شده است. مجدداً، اگر نمی دانید یا مطمئن نیستید از چه باتری هایی استفاده کنید، لیفتراک خود را برای کمک به فروشگاه قطعات لیفتراک تویوتا و… ببرید.

5. باتری ها را در اواسط شارژ خاموش نکنید

اکثر کاربران قدیمی لیفتراک به شما توصیه می کنند که باتری ها را زمانی که به سطح 20 تا 30 درصد رسید شارژ کنید. سعی کنید باتری را در محدوده 40 تا 60 درصد شارژ نکنید زیرا ممکن است باتری لیفتراک را خراب کند. شبیه دور انداختن ساندویچ نیمه خورده است. شارژ باتری لیفتراک خود با 50 درصد به راحتی می تواند به آن آسیب برساند و شما مجبور خواهید بود جایگزین های جدیدی برای لیفتراک خود خریداری کنید.

اگر نیاز به استفاده از لیفتراک برای تمام روز دارید، شاید قبل از تعویض لیفتراک، ابتدا از چرخه باتری استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید زمانی که باتری فقط نیمی از آن استفاده شده است، به سادگی شارژ نکنید.

6. بهترین روش های باتری صنعتی: شارژهای یکسان سازی

با گذشت زمان، سلول های مختلف در لیفتراک ها ممکن است ظرفیت های قدرت کمی متفاوتی را ایجاد کنند. وقتی این اتفاق می‌ افتد، کاربران نمی‌ توانند باتری‌ ها را با قدرت کامل شارژ کنند. یک سلول ممکن است به طور کامل شارژ شود در حالی که دیگری فقط نیم شارژ را نگه می دارد.

روش های یکسان سازی از این ناکارآمدی جلوگیری می کند. اساساً هزینه یکسان سازی یک شارژ اضافی هدفمند است. چرخه شارژ معمولی حدود هشت ساعت طول می کشد، در حالی که شارژ یکسان سازی سه ساعت یا بیشتر طول می کشد. شارژرها همچنان جریان کم انرژی را برای ساعات پایانی ارائه می دهند.

این عمل همچنین از طبقه بندی، یک وضعیت بالقوه مضر که در آن اسید و آب در سلول ها جدا می شوند، جلوگیری می کند. در طی مراحل نهایی شارژ یکسان سازی، باتری های لیفتراک هیدروژن و اکسیژن آزاد می کنند. این گازهای فراری حباب‌ هایی را تشکیل می‌ دهند که یک عمل تکان دهنده برای الکترولیت ایجاد می‌ کنند و در نتیجه از لایه‌ بندی جلوگیری می‌ کنند.

توجه داشته باشید که شارژهای یکسان سازی به زمان های خنک شدن طولانی تری نسبت به چرخه شارژ معمولی نیاز دارند. از آنجایی که بیشتر سازندگان باتری شارژ هفتگی یکسان سازی را توصیه می کنند، بسیاری از عملیات ها این کار را در آخر هفته انجام می دهند و زمان کافی برای شارژ و خنک شدن قبل از شیفت بعدی فراهم می کنند.

7. شستشوی باتری لیفتراک

چند راه وجود دارد که الکترولیت باتری لیفتراک می تواند فرار کند و روی جعبه باتری انباشته شود:

  • از آنجایی که باتری ها در حین شارژ شدن گاز آزاد می کنند، بخار اسیدی ریز ممکن است به بالای کیس باتری منتقل شود.
  • الکترولیت تحریک‌ شده می‌ تواند در طول فرآیند شارژ از دریچه‌ های باتری بیرون بریزد، اتفاقی که معمولاً به عنوان «جوش‌ آور» شناخته می شود.
  • آبیاری بیش از حد سلول ها خطر جوش زدن را افزایش می دهد.

باتری ها ممکن است الکترولیت نشت کنند. اگر آنها را در قفسه های طبقه ای ذخیره کنید و قطره چکه ها به طور مرتب نصب یا تعویض نشوند، باتری های سطوح بالایی ممکن است الکترولیت را روی باتری های زیر بچکانند.

باقی مانده اسیدی که روی جعبه های باتری لیفتراک ایجاد می شود می تواند انواع مشکلات را ایجاد کند. اول از همه، ممکن است یک مدار رسانا بین پایه های سرب و بدنه فولادی ایجاد کند. این باعث می شود خود تخلیه در سطح پایین اما ثابت، سوزاندن در چرخه شارژ و محدود کردن طول عمر باتری.

ثانیا، تجمع اسید می تواند پایانه ها را خورده کند. ترمینال های آسیب دیده ممکن است باعث مشکلات الکتریکی در بالابرها و همچنین محدود کردن ظرفیت باتری شود. آنها حتی ممکن است باتری را برای استفاده نامناسب کنند.

به طور منظم قسمت بالایی قاب باتری ها را با یک چربی زدای خنثی کننده اسید مانند AcidSafe Liquid تمیز کنید. فقط مطمئن شوید که درپوش های هواکش قبل از هر کار شستشو محکم وصل شده اند. وارد کردن تصادفی خنثی کننده ها به الکترولیت باتری شما را خراب می کند.

علاوه بر تمیز کردن بالای باتری به طور منظم، یا به دنبال جوش یا ریختن آن، باتری‌ های لیفتراک را دو تا چهار بار در سال، بسته به استفاده، کاملاً بشویید. یک فروشنده باتری با کیت کابینت شستشوی باتری می تواند به سادگی این خدمات را در محل ارائه دهد، با حداقل زمان خرابی باتری های لیفتراک.

چک لیست تعمیر و نگهداری باتری لیفتراک

بسته به کاربرد و کاربرد، برخی از کاربران لیفتراک ممکن است نیاز به افزایش یا کاهش فواصل نگهداری داشته باشند. با این حال، به عنوان یک راهنمای کلی، این چک لیست را دنبال کنید:

وظایف نگهداری هفتگی

  • سطح الکترولیت را بررسی کنید.
  • سلول های آب در صورت لزوم (پس از شارژ).
  • باقیمانده روی جعبه باتری را بررسی کنید. در صورت لزوم با AcidSafe تمیز کنید.
  • پس از شارژ، وزن مخصوص را با هیدرومتر اندازه گیری کنید. باتری‌ های لیفتراک استاندارد، کاملاً شارژ شده، معمولاً باید وزن مخصوص ایده‌آل 1.285 داشته باشند (برای اطمینان با سازنده‌ ها مشورت کنید). اگر وزن مخصوص از سلولی به سلول دیگر متفاوت است، یک بار یکسان سازی را امتحان کنید.
  • شارژ یکسان سازی را با زمان خنک شدن کافی فراهم کنید.

وظایف نگهداری ماهانه

  • باتری ها را بررسی دقیق کنید. به دنبال نشانه های خوردگی در پایانه ها باشید. اتصالات و کابل ها را برای آسیب دیدگی بررسی کنید.
  • رویه کیس های باتری را با AcidSafe یا خنثی کننده مشابه تمیز کنید.
  • پس از شارژ، وزن مخصوص را با هیدرومتر اندازه گیری کنید. باتری‌ های لیفتراک استاندارد، کاملاً شارژ شده، معمولاً باید وزن مخصوص ایده‌آل 1.285 داشته باشند (برای اطمینان با سازنده‌ ها مشورت کنید). اگر وزن مخصوص از سلولی به سلول دیگر متفاوت است، یک بار یکسان سازی را امتحان کنید.

هر سه تا شش ماه یکبار

  • باتری ها را کاملا بشویید. کابینت‌ های شستشوی باتری فرآیند را خودکار می‌ کنند، از جمله عوامل خنثی‌ کننده اختیاری و خشک‌ کردن در هوا پس از اتمام شستشو.
  • باتری های مصرف شده را به خدمات بازیافت بفرستید.
  • فروشندگان باتری لیفتراک ممکن است بسته های خدماتی را ارائه دهند که همه این خدمات تعمیر و نگهداری را ارائه می دهد. از ارائه دهنده خود بپرسید به طور متناوب، اپراتورهای اتاق باتری می توانند تعمیر و نگهداری داخلی را برای افزایش عمر کل مجموعه باتری انجام دهند. مهم نیست که چه کسی این خدمات را ارائه می دهد، با این حال، نگهداری باتری ها بخش مهمی از راه اندازی ناوگان لیفتراک برقی سودآور است.

جمع بندی

نکته اصلی این است که تعمیر و نگهداری باتری لیفتراک آنقدرها هم که برخی افراد فکر می کنند سخت یا پیچیده نیست. توصیه ما این است که اگر احساس سردرگمی می‌کنید یا نمی‌ دانید که با باتری لیفتراک چه کار کنید، یک تعمیرکار مجرب پیدا کنید.