ظرفیت حمل لیفتراک چقدر است؟

ظرفیت حمل لیفتراک

وجود لیفتراک ها در هر انباری از ضروریات است، اما حتی این ماشین های چشمگیر هم محدودیت هایی دارند. در این مقاله پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک قصد داریم ظرفیت حمل لیفتراک را بررسی کنیم تا با دانستن اینکه یک لیفتراک می‌تواند چقدر وزن را بلند کند، از ایمنی خود و افراد دیگر مطمئن باشید.

یک جانور عظیم را در حال پرسه زدن تصور کنید. عرض آن از دو SUV بیشتر است، وزن آن نزدیک به 100 تن است، از یک لیموزین کششی بلندتر است و می تواند تا 72 تن را بلند کند. در حالی که ممکن است به نظر برسد که ما در حال توصیف چیزی از مجموعه «پارک ژوراسیک» هستیم، در واقع یک – لیفتراک فنلاندی Kalmar DCG720-10LB، دارنده عنوان «قوی‌ ترین لیفتراک» در کتاب رکوردهای جهانی گینس – است.

ظرفیت وزن لیفتراک

برای درک کامل مشخصات لیفتراک بالابر، ابتدا به نحوه عملکرد لیفتراک کمک می کند.

لیفتراک نسخه پیشرفته یکی از قدیمی ترین ابزار بشریت است: اهرم. یک اهرم اصلی شامل یک تیر و یک تکیه گاه است که نقطه محوری پرتو است. هنگامی که باری روی یک سر اهرم قرار می گیرد، فشار وارد شده به انتهای دیگر، طول تیر را طی می کند تا بار را بالا ببرد. محل تکیه گاه تعیین می کند که چقدر فشار (یا تلاش) لازم است و بار چقدر بالا می رود. به عنوان مثال، زمانی که تکیه گاه به بار نزدیک است، تلاش کمتری مورد نیاز است، اما تنها در فاصله کوتاهی حرکت می کند. تکیه گاه دور از بار به تلاش بیشتری نیاز دارد، اما بار بالاتر می رود.

تکیه گاه لیفتراک، محور جلوی آن است. بیشتر لیفتراک‌ های مورد استفاده در انبار «ضد تعادل» هستند، به این معنی که باتری سنگینی که کامیون و وزنه‌ های دیگر را تامین می‌ کند در عقب خودرو قرار دارند. وزن اکثر لیفتراک ها دو برابر ظرفیت وزن لیفتراک است. وزن لیفتراک به حفظ سطح کامیون در هنگام بلند کردن و جابجایی بارهای سنگین کمک می کند.

انواع لیفتراک ها دارای یک صفحه اطلاعات هستند که حداکثر ظرفیت حمل آن را نشان می دهد. با این حال، فقط به این دلیل که یک لیفتراک می تواند وزن خاصی را بلند کند، همیشه به این معنی نیست که باید این کار را انجام دهد. که توسط مرکز ثقل بار، معروف به مرکز بار تعیین می شود.

ظرفیت بار، ظرفیت نامی و ظرفیت خالص، همگی حداکثر وزنی را که یک کامیون می‌تواند با خیال راحت در یک مرکز بار مشخص افزایش دهد، توصیف می‌ کنند. اگر بار در مرکز نباشد، لیفتراک نمی تواند تا حداکثر ظرفیت خود بلند شود.

مرکز بار چیست؟

OSHA مرکز بار را به عنوان “فاصله از سطح دوشاخه ها تا مرکز ثقل بار” تعریف می کند. برای یک کانتینر مربعی که بر روی قلاب های لیفتراک قرار دارد، مرکز بار وسط یک محموله است. با این حال، برای یک ظرف مستطیلی یا نامنظم، وزن ممکن است مستقیماً در مرکز نباشد.

برای درک بهتر مرکز بارگیری لیفتراک، دو کودک را در حال بازی روی الاکلنگ تصویر کنید. وزن یکی 22 و دیگری 45 کیلوگرم است. معمولاً کودک بزرگتر الاکلنگ را کنترل می کند. با این حال، اگر کودک 22 کیلوگرمی به پهلو بچرخد یا به عقب متمایل شود، با تغییر مرکز ثقل خود و از بین بردن تعادل، کنترل را به دست می‌ آورد.

اکنون جسمی مستطیلی را تصور کنید که ابعاد آن 120 در 152 سانتی متر و وزن آن 1800 کیلوگرم است. قرار دادن این بار لیفتراک به صورت عمودی بر روی تین ها (عرض 121.92 سانتی متر) به این معنی است که مرکز بار 60.96 سانتی متر است و حمل و نقل آن ایمن است. با این حال، بارگذاری شیء به صورت افقی (152 سانتی متر) مرکز بار را به 76.2 سانتی متر منتقل می کند، که ممکن است مرکز بار لیفتراک را بیش از حد به جلو ببرد و موقعیت خطرناکی ایجاد کند.

به عنوان یک قاعده کلی، مرکز بار 60.96 سانتی متر از سطح شاخک ها فاصله دارد (نقطه مرکزی پالت استاندارد 121.92×121.92 سانتی متر).

مثلث پایداری

محاسبه دیگری که بر میزان توانایی بالابر لیفتراک تأثیر می گذارد، مثلث پایداری است. مثلث پایداری یک ناحیه تئوری بین دو لاستیک جلویی لیفتراک (تکیه گاه) و وسط محور عقب است. برای حفظ تعادل یک لیفتراک، مرکز ثقل باید در مثلث پایداری باقی بماند.

مرکز ثقل لیفتراک وقتی باری را حمل نمی کند در وسط مثلث پایداری قرار دارد. با این حال، عمل قلاب‌ ها که یک جسم را بلند می‌ کنند، چیزی را ایجاد می‌ کند که به عنوان مرکز ثقل ترکیبی شناخته می‌ شود. مرکز ثقل ترکیبی متغیر است و با بالا آمدن جسم، حرکت کامیون، جابجایی جسم و غیره تغییر می کند. تا زمانی که مرکز ثقل ترکیبی در محدوده مثلث پایداری باقی بماند، لیفتراک ثابت می ماند. اگر مرکز ثقل ترکیبی از خارج از مثلث پایداری عبور کند، لیفتراک در خطر واژگونی یا تصادف خطرناک دیگری قرار دارد.

ظرفیت حمل لیفتراک

ظرفیت وزن لیفتراک معمولاً بر اساس اندازه استاندارد اکثر پالت هاست که 120 در 120 سانتیمتر است. با این حال، ظرفیت حمل شرایط ایده‌ آلی مانند بار کاملاً متمرکز و رانندگی با لاستیک‌ ها پایین است. اگر این شرایط رعایت نشود، داده ها دیگر 100٪ درست نیستند. خوشبختانه، امکان تعیین ظرفیت لیفتراک تنظیم شده وجود دارد.

معمولاً یک لیفتراک دارای ظرفیت وزنی 1800 کیلوگرم و مرکز بارگیری 60.96 سانتی متر است. با این حال، اگر راننده باید یک پالت را با قلاب های کامیون که یک پای آن از زمین بلند شده است حمل کند، مرکز ثقل و مرکز بار 30.48 سانتی متر جابه جا می شود.

برای محاسبه ظرفیت حمل جدید، با تعیین مرکز بار جدید شروع کنید. این کار را با اضافه کردن مرکز بار اصلی لیفتراک با ارتفاع قلاب ها انجام دهید. در مرحله بعد، مرکز بار لیست شده لیفتراک را بر مرکز بار جدیدی که به تازگی محاسبه کرده اید، تقسیم کنید. در نهایت، این نتیجه را در ظرفیت وزن لیفتراک ذکر شده ضرب کنید.

  (این مرکز بارگذاری جدید است.) 91.44 سانتمیتر = 60.96 + 30.48

 سانتی متر 0.6667  = 60.96/91.44

 کیلوگرم 1800X0.6667 = 1200

به سادگی با بلند کردن قلاب ها از روی زمین، لیفتراک دیگر نمی تواند 1800 کیلوگرم را با خیال راحت حمل کند. محدودیت وزن جدید حدود 1200 کیلوگرم است که تفاوت قابل توجهی دارد.

اتصالات و ظرفیت لیفتراک

اضافه کردن یک ضمیمه لیفتراک به دلیل وزن اضافی خود ضمیمه، ظرفیت باربری لیفتراک را کاهش می دهد و به این دلیل که یک ضمیمه معمولاً مرکز بار کامیون را به جلوتر می برد. همانطور که مرکز ثقل به سمت جلو حرکت می کند، حداکثر وزن بار باید کاهش یابد تا از واژگونی جلوگیری شود. برای ایمن بودن و جلوگیری از حوادث لیفتراک، توصیه می شود که قبل از افزودن ضمیمه به لیفتراک خود با یک متخصص آگاه صحبت کنید.

ظرفیت نامی لیفتراک و ظرفیت خالص

ظرفیت خالص یک لیفتراک نشان دهنده توانایی واقعی لیفتراک است و هر گونه اتصالات، نوع دکل لیفتراک و هر گونه تغییر دیگری را در بر می گیرد. ظرفیت خالص به عنوان ظرفیت بارگیری نیز نامیده می شود.

به چه ظرفیت لیفتراک نیاز دارید؟

قبل از بارگیری و استفاده از لیفتراک مواردی را باید در نظر بگیرید. این موارد در حفظ سلامتی و ایمنی اهمیت بالایی دارد. در اینجا چند سوال برای پرسیدن وجود دارد:

  • بار معمولی من چقدر سنگین است؟
  • چقدر باید بارهایم را بلند کنم؟
  • بزرگترین بار من چه طولی است؟
  • لیفتتراک از چه نوع اتصالاتی استفاده می کند؟

در پاور پارت، ایمنی لیفتراک و افرادی که با آن سروکار دارند؛ برای ما حیاتی است. بنابراین، اگر سؤال دیگری در مورد میزان ظرفیت حمل لیفتراک دارید، لطفاً با ما درمیان بگذارید.