نحوه شارژ باتری لیفتراک – راهنمای گام به گام

نحوه شارژ باتری لیفتراک

شارژ باتری لیفتراک حتی برای حرفه ای های باتجربه می تواند ترسناک باشد. با این حال، تا زمانی که اقدامات احتیاطی ایمنی را انجام دهید و مراحل مناسب را دنبال کنید، نحوه شارژ باتری لیفتراک به طور صحیح می تواند عمر و کارایی باتری از مهمترین قطعات لیفتراک برقی را به حداکثر برساند.

باتری هایی که لیفتراک های برقی را تامین می کنند، بزرگ و سنگین هستند و نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارند. بنابراین، هر کسی که این کار را انجام می دهد باید مراقبت و نگهداری مناسب را انجام دهد. در غیر این صورت ممکن است به باتری آسیب برساند که عمر آن را کاهش داده و احتمالاً گارانتی را از بین می برد.

در اینجا دستورالعمل های شارژ باتری لیفتراک آورده شده است تا به باتری لیفتراک برقی کمک کند تا با پتانسیل کامل خود کار کند.

اقدامات قبل از شارژ باتری لیفتراک

شارژ باتری را با حرکت لیفتراک به محل شارژ شروع کنید. طبق گفته OSHA (اداره ایمنی و بهداشت شغلی)، ایستگاه های شارژ باتری لیفتراک به چندین ویژگی ایمنی نیاز دارند: تهویه برای حذف بخارات هیدروژن (اگر غلظت هیدروژن به اندازه کافی قابل توجه باشد که احتمالاً در اثر جرقه مشتعل شود)، حفاظت در برابر آتش یا کپسول آتش نشانی، دوش ایمنی، ایستگاه شستشوی چشم، علائم سیگار ممنوع و مواد خنثی کننده اسید. برای اطلاعات بیشتر ایمنی لوازم لیفتراک از جمله باتری لیفتراک و اطلاعات شارژ باتری، وب سایت OSHA را بررسی کنید.

هنگامی که لیفتراک را پارک کردید، آماده شارژ هستید.

نحوه شارژ باتری لیفتراک

  1. ترمز دستی لیفتراک را فشار دهید.
  2. کلید را در موقعیت خاموش قرار دهید.
  3. صندلی را بلند کنید تا باتری نمایان شود.
  4. از تجهیزات حفاظت فردی مناسب (PPE) مانند عینک ایمنی، محافظ صورت، دستکش و پیش بند استفاده کنید.
  5. شارژری را انتخاب کنید که با ولتاژ خروجی و ظرفیت آمپر ساعت (ah) باتری لیفتراک مطابقت داشته باشد.
  6. کابل های شارژر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در شرایط مناسب کار می کنند. به دنبال علائم سوختگی، آسیب یا ترک باشید. اگر هر گونه کابل شل یا آسیب به باتری پیدا کردید، با خدمات تعمیر باتری لیفتراک تماس بگیرید.
  7. باتری را از لیفتراک جدا کنید.
  • اگر نیاز دارید باتری را از لیفتراک خارج کنید، سعی نکنید آن را به صورت دستی بلند کنید.
  • حمل و نقل باتری ها فقط باید توسط یک متخصص آموزش دیده و با تجربه انجام شود.
  • همیشه از تجهیزات مناسب مانند جک پالت مجهز به کالسکه انتقال استفاده کنید.
  • پس از خارج کردن باتری از لیفتراک و قبل از حمل و نقل، از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید تا از ریختن آن جلوگیری شود.

8. شارژر را به باتری وصل کنید.

  • مراقب باشید شارژر را به ترمینال لیفتراک وصل نکنید.
  • انجام این کار باتری را شارژ نمی کند و می تواند به لیفتراک، شارژر یا هر دو آسیب برساند.
  • هرگز باتری لیفتراک را اگر خیلی گرم یا خیلی سرد است شارژ نکنید.

9. شارژر را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که نشان می دهد شارژ در حال انجام است.

10. همیشه قبل از جدا کردن باتری، شارژر را متوقف کنید، به خصوص اگر قبل از اتمام شارژ، نیاز به توقف فعالیت دارید. در غیر این صورت ممکن است موقعیت خطرناکی ایجاد شود که در آن الکتریسیته بین باتری و کابل شارژر ایجاد شود.

11. اگر نیاز به اضافه کردن آب به باتری سرب اسیدی دارید، این کار را پس از اتمام شارژ و خنک شدن باتری انجام دهید.

  • هرگز قبل از شارژ به باتری سرب اسیدی که آب گرفته است آب ندهید.
  • هر بار که باتری سرب اسیدی پر شده را آب می‌ دهید، یادداشتی را ثبت کنید.

فرآیند شارژ باتری های لیتیوم یون

  • در مکانی مشخص پارک کنید و لیفتراک را خاموش کنید.
  • لیفتراک نباید حامل بار باشد و اپراتور نباید روی لیفتراک باشد.
  • از PPE مناسب استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که شارژر خاموش است.
  • شارژر را به لیفتراک وصل کنید سپس آن را روشن کنید.
  • شارژ را قطع نکنید – صبر کنید تا تمام شود. این می تواند هشت ساعت طول بکشد. باتری را بیش از حد شارژ نکنید.
  • یک لیفتراک با یون لیتیوم احتمالاً 7-8 ساعت دوام می آورد.

فرآیند شارژ باتری های سرب اسید

  • در مکانی مشخص پارک کنید و لیفتراک را خاموش کنید.
  • لیفتراک نباید حامل بار باشد و اپراتور نباید روی لیفتراک باشد.
  • از PPE مناسب استفاده کنید – باتری ها ممکن است حاوی اسید سولفوریک باشند که می تواند باعث سوختگی شدید شود.
  • باتری ها را با استفاده از تجهیزات مناسب از لیفتراک خارج کنید – برای مثال جک پالت برقی یا لیفتراک دیگر.
  • باتری را روی قفسه شارژ قرار دهید تا زمانی که دوباره شارژ شود. باتری را بیش از حد شارژ نکنید.
  • باتری را برای دوره خنک شدن، همانطور که توسط سازنده تعریف شده است، بگذارید.
  • هر الکترولیت را پر کنید.
  • باتری را دوباره به لیفتراک انتقال دهید.

یک لیفتراک سرب اسیدی احتمالاً حدود 6 ساعت دوام می آورد، به علاوه باتری های لیفتراک سرب اسیدی برای شارژ و تعویض نیاز به کار بیشتری دارند. اگر ناوگان بزرگی دارید، ارتقا به لیفتراک‌ های لیتیوم یونی منطقی است زیرا در هزینه‌ ها صرفه‌جویی می‌ شود.

نحوه شارژ باتری خوابیده لیفتراک

حداقل، وقتی صحبت از یک باتری سرب اسیدی پر شده به میان می آید، هرگز نباید اجازه دهید تا 0 درصد شارژ شود.

همانطور که باتری های لیفتراک سرب اسیدی تخلیه می شوند، مواد سرب روی صفحات با سولفات موجود در مایع الکترولیت واکنش نشان می دهند. این فعل و انفعال باعث ایجاد کریستال های سولفات سرب می شود که روی صفحات تشکیل می شوند. هنگامی که این کریستال ها جمع می شوند، سطحی مقاوم در برابر الکتریکی ایجاد می کنند که توانایی شارژ باتری را کاهش می دهد و ممکن است آن را غیرقابل استفاده کند.

بهترین راه برای جلوگیری از تجمع کریستال های سولفات سرب، پیروی از پروتکل های شارژ مناسب است.

هنگامی که می بینید که باتری لیفتراک اسید سرب پر شده در حال نزدیک شدن به شارژ 20٪ است (معروف به “منطقه قرمز”)، بهترین زمان برای شروع چرخه شارژ است. شارژ باتری لیفتراک بین 20 تا 30 درصد تعادل ایده آلی از عمر باتری، عملکرد و زمان از کار افتادن باتری را فراهم می کند.

قبل از اینکه باتری سرب اسیدی پر شده را از شارژر خارج کنید، مطمئن شوید که آن را به طور کامل شارژ کنید. باتری ها دارای تعداد محدودی شارژ هستند، حدود 1500 (عمر پنج ساله). یک باتری سرب اسیدی نمی تواند بین نیم و شارژ کامل تمایز قائل شود. بنابراین، هر شارژ، حتی یک بار از 80٪ تا 100٪، از یکی از آن 1500 شارژ استفاده می کند.

چگونه باتری لیفتراک را ایمن شارژ کنیم؟

با بهترین روش نگهداری لیفتراک، لیفتراک های باتری دار را می توان چندین بار شارژ کرد و باتری ها چندین سال عمر می کنند. پیروی از توصیه های سازنده برای شارژ بسیار مهم است.

باتری ها معمولاً در پایان روز یا پایان شیفت کاری شارژ می شوند، اما ترجیحاً زمانی که شارژ بین 20 تا 30 درصد باشد، در غیر این صورت ظرفیت باتری می تواند زودتر از موعد کاهش یابد. تداوم تخلیه باتری از 20 درصد، طول عمر آن را کاهش می دهد، در حالی که شارژ باتری در حالی که هنوز بالای 30 درصد است، طول عمر آن را کاهش می دهد. هر باتری می تواند حدود 1500 بار شارژ را بپذیرد و بین نیم شارژ و شارژ کامل یا اینکه از کجا آن را شارژ می کنید تفاوتی قائل نمی شود.

انتخاب روش شارژ اشتباه در نهایت هزینه بیشتری را به همراه خواهد داشت و مزایای داشتن یک لیفتراک با باتری را خنثی می کند.

بسته به نوع لیفتراک و نوع باتری چهار روش برای شارژ مجدد وجود دارد:

لیفتراک را به برق وصل کنید و منتظر بمانید تا باتری شارژ شود

این کار در جایی که شرکت در حال اجرای یک شیفت کاری است به بهترین نحو کار می کند زیرا باتری می تواند یک شبه شارژ شود (یا در طول روز اگر در شب استفاده شود). این معمولاً فقط در مورد لیفتراک هایی است که دارای باتری لیتیوم یونی هستند.

باتری را تعویض کنید

این بهترین زمانی است که لیفتراک به طور مداوم در چندین شیفت استفاده می شود. باتری جدا شده و یک جایگزین کاملا شارژ شده در جای آن قرار می گیرد. این مورد معمول در مورد باتری های سرب اسید است.

شارژ سریع

این زمانی است که شارژهای تقویت کننده در زمان استراحت داده می شود تا لیفتراک بتواند برای مدت طولانی تری کار کند تا زمانی که به طور کامل تخلیه شود. اگر وقفه ها به اندازه کافی طولانی باشند، ممکن است بتواند به طور نامحدود اجرا شود. باتری بسیار سخت تر است زیرا به طور ناقص تخلیه و شارژ می شود. توصیه می شود که باتری هر هفته در یک چرخه تخلیه/شارژ کامل قرار گیرد تا باتری یکسان شود. شارژ سریع ممکن است برخلاف شرایط ضمانت باتری باشد.

شارژ فرصتی

همان اصل شارژ سریع اعمال می شود، اما آمپر مورد استفاده در حدود 50-60٪ شارژ سریع است. این همچنین می تواند عمر باتری را کاهش دهد (به خاطر داشته باشید که در بالا در مورد هر باتری که حدود 1500 بار شارژ دارد) صحبت کنید، بنابراین با سازنده مشورت کنید. شارژر با یک شارژر سریع متفاوت خواهد بود، مگر اینکه آمپرها را بتوان روی شارژر تغییر داد. شارژ فرصتی معمولا فقط با باتری های لیتیوم یون توصیه می شود، نه باتری های اسید سرب.

شارژ باتری لیفتراک چقدر طول می کشد؟

خوب، این بستگی به نوع باتری و شارژری دارد که برای لیفتراک خود استفاده می کنید.

برای یک باتری سرب اسیدی پر شده، باید باتری را تا ناحیه قرمز پایین بیاورید و سپس اجازه دهید تا 100 درصد شارژ شود. حدود هشت ساعت طول می کشد تا یک باتری سرب اسیدی پر شده به طور کامل شارژ شود. برای استفاده حداکثری از استفاده از باتری لیفتراک، سعی کنید از قانون 8-8-8 پیروی کنید که به عنوان شارژ معمولی نیز شناخته می شود:

  • 8 ساعت کارکرد.
  • 8 ساعت روی شارژر
  • 8 ساعت برای خنک شدن.

باتری‌ های سرب اسیدی برای شارژ فرصت و سریع طراحی شده‌ اند که نیاز به شارژ در تمام استراحت‌ های برنامه‌ریزی‌ شده بیش از 15 دقیقه دارد. تفاوت بین شارژرهای فرصتی و سریع در این است که باتری در این فواصل کوتاه شارژ با چه سرعتی شارژ می شود.

قانون اساسی برای شارژرهای فرصت و سریع این است که “اگر باتری برای 15 دقیقه یا بیشتر استفاده نمی شود، آن را به شارژر ببرید و وصل کنید.” بسیار مهم است که فرصت و شارژ سریع فقط با باتری ها و شارژرهایی که به طور خاص برای این نوع استفاده طراحی شده اند انجام شود. تلاش برای “شارژ سریع” یک باتری معمولی روی یک شارژر معمولی به باتری آسیب می رساند و عمر آن را به شدت کاهش می دهد.

نکات مهم

برای یک باتری سربی خالص صفحه ای نازک (TPPL)، باید هر فرصتی را که دارید شارژ کنید. این رویکرد به عنوان “شارژ فرصت” شناخته می شود. شارژ فرصتی به اپراتور لیفتراک اجازه می دهد تا باتری لیفتراک خود را در هر زمان که مناسب باشد، مانند زمان استراحت ناهار، شارژ کند.

باتری های TPPL زمانی که با بالاترین شارژ ممکن نگهداری می شوند، بهترین عملکرد را دارند و طول عمر بیشتری دارند. یک قانون خوب برای باتری‌های TPPL این است که «اگر کامیون بیش از 15 دقیقه می‌ نشیند، آن را به برق وصل کنید». فقط یک بار در هفته باید باتری TPPL را به طور کامل شارژ کنید. باتری‌ های TPPL دارای مقاومت داخلی بسیار پایینی هستند که امکان شارژ سریع و مکرر بدون گرم شدن بیش از حد را فراهم می‌ کند، مانند باتری‌ های اسیدی سرب. این آنها را به یک فناوری جدید بسیار محبوب تبدیل می کند.

در نهایت، باتری های لیتیوم یونی قابلیت شارژ مجدد بسیار سریع دارند. این “شارژ سریع” از یک شارژر باتری با فرکانس بالا استفاده می کند. اکثر باتری‌های لیتیوم یونی با کیفیت بالا می‌توانند در حدود یک ساعت از 0 تا 100 درصد شارژ شوند. ما می گوییم “با کیفیت بالا” زیرا باتری های لیتیوم یونی می توانند فرار باشند. بنابراین، شما فقط می خواهید باتری های لیتیوم یون مورد تایید UL از شیمی لیتیوم درجه بالا (کبالت منگنز نیکل) را از یک سازنده معروف خریداری کنید.

نکات ایمنی مهم

باتری لیفتراک سنگین است. اگر در حال تعویض باتری هستید، از تجهیزات مناسب برای استخراج و حمل و نقل باتری ها استفاده کنید. ممکن است به جک پالت برقی یا لیفتراک دیگری نیاز داشته باشید تا باتری را بیرون بکشید و آن را به محل شارژ ببرید و باتری جدید را نصب کنید زیرا وزن آنها بیش از 1000 کیلوگرم است.

  • لباس مناسب انتخاب کنید چکمه های درپوش فولادی، عینک ایمنی و دستکش حداقل PPE هستند. جواهرات فلزی را بردارید و موهای خود را به عقب ببندید.
  • در صورت تماس تصادفی با اسید باتری، همیشه باتری ها را در محل مشخصی که ایستگاه شستشو وجود دارد، شارژ یا تعویض کنید. ممکن است بخواهید یک دوره آموزشی کیت نشت را انجام دهید تا بدانید در صورت نشت چه کاری انجام دهید.
  • هنگامی که شخصی روی لیفتراک نشسته است، باتری را شارژ یا تعویض نکنید.

به یاد داشته باشید، صرف نظر از نوع باتری، همیشه قبل از جدا کردن باتری، شارژر را خاموش کنید. امیدواریم این راهنما تمام سوالات شما را در مورد نحوه شارژ باتری لیفتراک برطرف کرده باشد.