انواع سوخت لیفتراک : کدام بهتر است؟

در مورد انواع سوخت لیفتراک گزینه های زیادی وجود دارد. اغلب لیفتراک ها وظایف یکسانی را انجام می دهند اما از منابع انرژی متفاوتی استفاده می کنند. نوع تجهیزاتی که انتخاب می کنید به محل کار و نیاز شما بستگی دارد.

ابتدا باید بین احتراق الکتریکی و احتراق داخلی تصمیم بگیرید. لیفتراک های احتراق داخلی یا لیفتراک های آی سی مانند اتومبیل ها از سوخت برای کار استفاده می کنند. رایج ترین سوخت لیفتراک بنزین، گازوئیل یا گاز مایع است.

لیفتراک های پروپان که با گاز مایع کار می کنند، محبوب ترین نوع لیفتراک آی سی هستند. اکثر صنایع بین پروپان و لیفتراک برقی یکی را انتخاب می کنند. با این حال، گزینه های دیگری هم وجود دارد.

انتخاب تجهیزات مناسب باعث افزایش بهره وری و کارایی کسب و کار شما می شود. درباره هر نوع سوخت لیفتراک بیشتر بیاموزید تا مشخص شود کدام یک برای کار شما مناسب است.

یکی از مهم ترین عواملی که در خرید لیفتراک جدید باید در نظر گرفته شود نوع سوخت آن است.

سوخت لیفتراک ها چیست؟

سوخت انواع لیفتراک شامل:

  • برق (باتری های سرب اسید یا لیتیوم یون)
  • گاز مایع (LPG، همچنین به نام “پروپان”)
  • گازوئیل
  • دیزل
  • گاز طبیعی فشرده (CNG)
  • هیدروژن

از این میان، برق و LPG محبوب ترین هستند.

لیفتراک برقی

لیفتراک های برقی با باتری قابل شارژ کار می کنند. این باتری خود از قطعات گران محسوب می شود. به همین دلیل، لیفتراک های برقی معمولاً هزینه بیشتری نسبت به گزینه های آی سی دارند. با این حال، این لیفتراک ها در طول عمر خود هزینه کمتری دارند. این به دلیل هزینه های تعمیر و نگهداری پایین آنها به علاوه هزینه های سوخت حذف شده است.

مزیت اصلی لیفتراک های برقی این است که آلاینده های مضر تولید نمی کنند. این نه تنها برای محیط زیست، بلکه برای کیفیت هوای داخلی نیز عالی است. از این ماشین ها در محیط با خیال راحت و بدون نگرانی از تهویه دود استفاده کنید.

لیفتراک های برقی بی صداتر هستند، ارگونومی بهتری ارائه می دهند و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند. با این حال، آنها گران تر هستند و سوخت گیری شان زمان بیشتری می برد. شارژ باتری ها تا 8 ساعت طول می کشد و پس از آن یک دوره خنک کننده 8 ساعته خواهد بود. لیفتراک های هیدروژنی می توانند برخی از این مشکلات را حل کنند، اما قیمت بالایی دارند.

سرمایه گذاری در یک لیفتراک برقی را برای عملکرد ایمن در داخل ساختمان در نظر بگیرید.

لیفتراک هیدروژنی

لیفتراک های هیدروژنی به جای باتری های سرب-اسید سنتی یا موتورهای احتراق داخلی، توسط سلول های سوختی هیدروژنی کار می کنند.

پیل سوختی هیدروژنی لیفتراک سلولی است که در نتیجه مستقیم یک واکنش شیمیایی جریان الکتریکی تولید می کند. واکنش شیمیایی، الکتریسیته ای را تولید می کند که برای تامین انرژی باری که در این حالت لیفتراک است، استفاده می شود. این لیفتراک ها در سال های اخیر به دلیل کارایی، اثرات زیست محیطی کمتر و هزینه های عملیاتی کمتر، محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. آن‌ها در سبک‌ های ایستاده، نشسته و واکی عرضه می‌ شوند و برخی از مدل‌ ها به‌ طور خاص برای راهروهای باریک و فضاهای تنگ طراحی شده‌اند.

لیفتراک های هیدروژنی معمولاً نسبت به سایر انواع سوخت لیفتراک زمان کار طولانی تری دارند. زمان سوخت‌گیری سریع‌ تر در مقایسه با لیفتراک‌های برقی یا سنتی گازسوز، امکان بهره‌وری بیشتر و کاهش زمان توقف را فراهم می‌آورد. عملکرد بدون آلایندگی، که آنها را به جایگزینی تمیزتر و پایدارتر برای لیفتراک های سنتی تبدیل می کند.

پیل‌های سوختی هیدروژنی نسبت به باتری‌های سرب اسیدی سنتی کارآمدتر هستند و در نتیجه هزینه‌های عملیاتی آن در طول زمان کاهش می‌یابد. می تواند در دمای سرد بدون نیاز به تعویض مکرر باتری کار کند.

لیفتراک های احتراق داخلی

برخلاف مدل های الکتریکی، لیفتراک های احتراق داخلی با سوخت کار می کنند. این محبوب ترین نوع موتور برای لیفتراک است. انواع سوخت لیفتراک آی سی شامل پروپان، گازوئیل و گاز می باشد.

این لیفتراک ها هزینه اولیه پایین تری دارند اما در طول عمرشان گران تر هستند. هزینه ها شامل تعمیر، نگهداری و سوخت می شود. لیفتراک های احتراق داخلی همه کاره هستند و هم در داخل و هم در فضای باز قابل استفاده هستند. به خاطر داشته باشید که لیفتراک های آی سی مونوکسید کربن منتشر می کنند. اگر در محیط داخلی استفاده می شود، این گازهای گلخانه ای باید در نظر گرفته شده و با آنها مقابله شود.

سوخت گیری لیفتراک های احتراق داخلی نیز آسان تر است. مخزن خود را در کمتر از پنج دقیقه پر کنید.

انواع لیفتراک آی سی

لیفتراک های احتراق داخلی انواع مختلفی دارند. هر کدام مزایا و معایب متفاوتی دارند. قبل از خرید تجهیزات در مورد هر نوع بیشتر بدانید.

1. لیفتراک پروپان

لیفتراک های گاز مایع (LPG) که به عنوان لیفتراک پروپان نیز شناخته می شوند، نوع محبوبی از تجهیزات حمل و نقل مواد هستند که با گاز پروپان تغذیه می شوند. به همین دلیل است که این تجهیزات اغلب به عنوان لیفتراک LP شناخته می شود. این ماشین‌ ها نسبت به دیزل کم صداتر اما از نوع برقی پرصداتر هستند. لیفتراک های LPG با لاستیک های بالشتکی و پنوماتیکی در دسترس هستند و می توانند برای عملیات های داخلی و خارجی عالی باشند.

هنگام مقایسه پروپان در مقابل لیفتراک برقی، به محل کار خود فکر کنید. لیفتراک های LP برای برنامه های راه دور که به ایستگاه های شارژ یا شارژ مجدد دسترسی ندارند ایده آل هستند. در بیشتر عملیات ها از لیفتراک پروپان به دلیل راحتی آنها استفاده می شود. تعویض مخزن پروپان سریعتر از تعویض باتری است.

لیفتراک های پروپان نیز برای کارهای سخت در فضای باز ساخته شده اند. این ماشین‌ ها می‌توانند هر زمینی را چه در داخل و چه در خارج از خانه مدیریت کنند. لیفتراک LP تطبیق پذیری، قدرت و کارایی را ارائه می دهد. یک مزیت اضافه شده زمان سوخت گیری سریع و قابلیت های از راه دور است. قبل از انتخاب، مزایا و معایب لیفتراک پروپان در مقابل لیفتراک برقی را در نظر بگیرید.

2. لیفتراک دیزلی

دیزل کارآمد است و نسبت به سایر انواع سوخت لیفتراک امکان کارکرد طولانی تری را دارد. این موتورها گشتاور بیشتری نسبت به آپشن های پروپان و گاز دارند. این باعث افزایش درجه بندی و شتاب می شود. لیفتراک های دیزلی نیز به راحتی قابل شارژ هستند. به خاطر داشته باشید که سوخت دیزل معمولاً گرانتر از بنزین است.

این ماشین ها صدای بلندی دارند و در حین کار آلاینده های زیادی تولید می کنند. به همین دلیل لیفتراک های دیزلی فقط برای استفاده در فضای باز در نظر گرفته شده اند. لیفتراک های دیزلی معمولا فقط با لاستیک های پنوماتیک در دسترس هستند. از این تجهیزات برای مقابله با پروژه های سخت در فضای باز استفاده کنید.

همچنین بخوانید: لیفتراک دیزلی بهتر است یا برقی؟

3. لیفتراک گازی

لیفتراک های گازی کم مصرف ترین نوع هستند. عملیات هایی که به دنبال لیفتراک های گازسوز هستند معمولاً به جای آن لیفتراک های دوگانه سوز را انتخاب می کنند. بزرگترین مانعی که لیفتراک های بنزینی با آن روبرو هستند، کمبود جایگاه های سوخت رسانی است.

از آنجایی که لیفتراک های گازی مخزن پروپان در پشت ندارند، دید عقب را افزایش داده اند. لیفتراک های گازی نیز از گزینه های دیزلی قدرتمندتر هستند. آنها حتی سرعت حرکت و بلند کردن سریع تری دارند. اگر ایستگاه های سوخت گیری دارید که به راحتی در دسترس هستند، یک لیفتراک گازی ممکن است گزینه خوبی باشد.

4. لیفتراک های بنزینی

لیفتراک های بنزینی به دلیل محبوبیت لیفتراک های الکتریکی و LPG و نیازهای سوخت گیری دست و پا گیر نادر هستند. به همین دلیل است که آنها توسط اپراتورهایی ترجیح داده می شوند که ایستگاه های سوخت رسانی به راحتی در دسترس هستند، در موقعیت مناسبی قرار گرفته اند و می توانند اندازه ناوگان خود را تطبیق دهند.

این لیفتراک قابل استفاده در کاربردهای مختلف از جمله ساخت و ساز، تولید و انبارداری است و می تواند بارهای سنگین را به سرعت و کارآمد بلند کند که آن را به انتخابی ایده آل برای محیط های کاری سخت تبدیل می کند.

لیفتراک های بنزینی معمولاً گران تر از لیفتراک های برقی هستند. معمولاً قدرت کمتری نسبت به همتایان دیزلی خود دارند و نمی‌ توانند سرعت بالایی ارائه دهند. آنها گازهای گلخانه ای تولید می کنند که می تواند برای محیط زیست مضر باشد و برای کارگران در مناطقی که تهویه مناسبی ندارد، خطرات سلامتی ایجاد کند.

علاوه بر قیمت خرید اولیه، شرکت ها همچنین باید هزینه های سوخت و تعمیر و نگهداری مداوم را در هنگام در نظر گرفتن کل هزینه مالکیت یک لیفتراک بنزینی در نظر بگیرند.

5. لیفتراک های دوگانه سوز

لیفتراک های دوگانه سوز آنهایی هستند که به هر دو سیستم سوخت LPG (پروپان) و بنزین مجهز هستند. آنها می توانند با هر یک از انواع سوخت کار کنند اما نه به طور همزمان.

لیفتراک های دوگانه سوز در سبک ها و ظرفیت های مختلف بالابری برای رفع نیازهای صنایع مختلف با مدل های داخلی و خارجی موجود هستند. این باعث می شود آنها به اندازه کافی همه کاره باشند تا بتوانند برنامه های مختلف را مدیریت کنند. این نوع لیفتراک به ویژه در کاربردهایی که نیاز به انعطاف پذیری در انتخاب سوخت دارند و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نگران کننده است، مفید هستند.

این لیفتراک ها سوخت کمتری مصرف می کنند و زمان کار طولانی تری دارند. آلاینده‌های کمتری در مقایسه با لیفتراک‌ های بنزینی منتشر می‌ شوند که آنها را به انتخابی سازگار با محیط زیست تبدیل می‌کند. توانایی جابجایی بین منابع سوخت بنزین و پروپان، بسته به کاربرد، در دسترس بودن و هزینه هر سوخت، انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد. لیفتراک های دوگانه سوز معمولاً به دلیل کاهش سایش و پارگی موتور، طول عمر بیشتری نسبت به لیفتراک های بنزینی دارند.

لیفتراک های دوگانه سوز عموماً گران تر از لیفتراک های معمولی فقط بنزینی هستند. این به دلیل فناوری اضافه شده و مواد مورد نیاز برای قابلیت های دوگانه سوز است. به دلیل اضافه شدن اجزای مورد نیاز برای کارکرد دوگانه سوز، نسبت به لیفتراک های معمولی فقط بنزینی نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند.

انتخاب نوع سوخت لیفتراک

تعیین بهترین سوخت برای لیفتراک شما به کاربرد، در دسترس بودن سوخت، بودجه و موارد دیگر بستگی دارد. بیایید هر عامل را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.

به چه میزان ظرفیت وزنه برداری نیاز دارید؟ لیفتراک های احتراق داخلی – به ویژه مدل های دیزلی – تمایل دارند ظرفیت بالابری بالاتری نسبت به لیفتراک های برقی ارائه دهند.

آیا از آن در داخل، خارج از منزل یا هر دو استفاده خواهید کرد؟ لیفتراک هایی را انتخاب کنید که می توانند در مناطق مرطوب مانند LPG، بنزین یا گازوئیل کار کنند. اگر در اتاق های سرد کار می کنید، لیفتراک های برقی و هیدروژنی ممکن است انتخاب خوبی باشند.

چقدر فضای در دسترس دارید؟ به عنوان مثال، لیفتراک های برقی به یک اتاق شارژ نیاز دارند، در حالی که لیفتراک های CNG به فضاهای اختصاصی برای ذخیره سیلندرهای گاز نیاز دارند. آیا فضایی برای شارژ یا ذخیره دارید؟ قبل از انتخاب فضایی را که در اختیار دارید در نظر بگیرید.

در چه نوع زمینی از آن استفاده خواهید کرد؟ لیفتراک های پنوماتیک دیزلی در مقایسه با لیفتراک های برقی، گازی یا هیدروژنی برای زمین های ناهموار یا ناهموار یا فضاهای باز و بیرونی و بزرگ (به عنوان مثال، اسکله ها، سایت های ساختمانی، صنعتی) ایده آل هستند. قبل از اینکه روی لیفتراک مستقر شوید، مطمئن شوید که زمین خود را درک کرده اید.

سوخت شما چقدر است؟ به عبارت دیگر، سوخت لیفتراک خود را از کجا تهیه می کنید؟ آیا می توانید گاز LPG را به راحتی/ارزان دریافت کنید؟ بنزین چطور؟ دیزل؟ اگر پاسخ این سوالات منفی است، لیفتراک برقی ممکن است بهتر باشد. همچنین باید هزینه های بلندمدت مانند برق در طول زمان در مقابل خدمات سوخت گیری را در نظر بگیرید.

آیا نگران انتشار گازهای گلخانه ای هستید؟ لیفتراک های احتراق داخلی می توانند آلودگی زیادی ایجاد کنند. به خصوص لیفتراک های دیزلی. لیفتراک های پروپان نیز انتشار گازهای گلخانه ای دارند و ممکن است نسبت به سایر انواع سوخت کمتر سازگار با محیط زیست باشند. لیفتراک های برقی، گازی و هیدروژنی آلاینده های کمتری تولید می کنند، البته تنها در صورتی که نحوه تولید آنها مقداری از آلودگی ایجاد نکند. اگر بودجه شما اجازه می دهد، به سراغ لیفتراک های کم آلایندگی بروید که می توانند به شما در محافظت از اپراتورهای لیفتراک، کارگران و محیط زیست خود کمک کنند. این لیفتراک ها همانطور که گفته شد نگهداری و تعمیر قطعات لیفتراک کمتری خواهند داشت که در درازمدت به صرفه تر خواهد بود.