بهترین زمان تعویض دینام لیفتراک

بهترین زمان تعویض دینام لیفتراک

دینام همراه با باتری و تنظیم کننده ولتاژ بخشی از سیستم شارژ لیفتراک را تشکیل می دهند. دینام برای سایر قطعات لیفتراک مانند روشنایی، گیج و تابلوی ابزار، برق تولید می کند.  دینام می تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد، اما اگر لیفتراک شما قدیمی باشد، ممکن است خراب شود. شناسایی علائم اولیه می تواند به شما هشدار دهد که دینام را بلافاصله قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ بررسی کنید. در این مقاله علائم خرابی و بهترین زمان تعویض دینام لیفتراک را بررسی کرده ایم.

سرنخ‌ های آشکاری که متوجه وجود یک خطای پیشروی می‌ شوید می‌تواند شامل سوسو زدن سنج‌ ها، کم‌ نور شدن چراغ‌ ها و صدای ناله‌ ای که از موتور می‌ آید باشد.

دینام خراب باتری را شارژ نمی کند و در نتیجه باعث روشن نشدن موتور می شود.

اگر بوی سوختن لاستیک را حس کردید، مهم است که دینام را فوراً توسط مکانیک بررسی کنید. اینها نشانه های آشکاری از مشکل در دینام است که باید به آنها توجه کنید.

اگر حس شما می گوید که دینام مقصر است، ابتدا آن را امتحان کنید. با مشخص کردن اینکه آیا علت واقعی مشکل است یا خیر، این کار از هزینه کردن برای تعمیر غیر ضروری جلوگیری می کند.

عیب یابی دینام لیفتراک

قبل از قضاوت در مورد اینکه دینام عامل مشکل است، سایر مشکلات جانبی در سیستم شارژ را که ممکن است بر عملکرد دینام لیفتراک تأثیر گذاشته باشد مانند کانکتور، باتری، کابل ها یا مدار داخلی جدا کنید. در اینجا راه هایی وجود دارد که می توانید برای جداسازی انجام دهید:

اگر باتری را شارژ نمی کند

اگر مشکوک هستید که دینام باتری را شارژ نمی کند، وضعیت شارژ باتری و تنظیم ولتاژ را بررسی کنید. شما می توانید این کار را با یک تستر انجام دهید. این مشخص می کند که آیا سیستم شارژ به درستی کار نمی کند و دینام قادر به تولید شارژ کافی برای باتری نیست.

برخی از مشکلات دیگری که باعث شارژ نشدن دینام می شود، شرایط تسمه و قرقره است. اگر تسمه نصب شده لیز بخورد باعث شارژ نشدن دینام یا کم شارژ شدن آن می شود. کشش تسمه نیز می تواند باعث مشکل شود، بررسی کنید که آیا تسمه کشش مناسبی دارد یا خیر. وضعیت تسمه باید به طور منظم بررسی شود.

کابل ها و پایانه های معیوب نیز می توانند باعث شارژ نشدن دینام شوند. خوردگی در پایانه های باتری و مقاومت دقیقه ای در مدار زمین می تواند به طور قابل توجهی خروجی شارژ را مختل کند.

اگر دینام خوب و در شرایط خوب کار می کند، اما هنوز شارژ نمی شود، ببینید آیا فیوز و اتصال آن خراب است، در بسیاری از موارد این بررسی ساده مشکل را حل می کند.

اگر دینام بیش از حد شارژ شود

اگر متوجه شدید که دینام بیش از حد شارژ می شود، ممکن است باتری گرم شود که می تواند به اجزای داخلی آن آسیب برساند. علت شارژ بیش از حد را می توان به راحتی مشخص کرد: یا وضعیت نامناسب باتری یا رگولاتورهای خراب است.

اگر باتری لیفتراک قدیمی است، باعث می شود دینام به سختی کار کند تا شارژ کافی تولید کند. این شارژ بیش از حد باعث آسیب به باتری می شود و اگر باتری لیفتراک قدیمی باشد، این نگرانی می تواند از کنترل خارج شود.

اگر فکر می کنید که روتورها یا رگولاتورها هستند که باعث شارژ بیش از حد می شوند، ممکن است روتورها یا رگولاتورها خراب شده باشند. این موضوع همچنین باعث شارژ بیش از حد می شود زیرا رگولاتور نمی تواند سطح برق را بخواند و در نتیجه باعث شارژ بیش از حد باتری می شود.

اگر تخلیه انگلی وجود دارد

تخلیه انگلی می تواند باعث ایجاد حالت شارژ کم باتری شود. اگر تخلیه انگلی وجود داشته باشد، ولتاژ مدار می تواند به یک نقطه بسیار پایین کاهش یابد. این تخلیه توسط دینام ایجاد نمی شود، بلکه توسط سایر قطعات الکتریکی لیفتراک ایجاد می شود.

هنگام عیب یابی برای این مشکل، ابتدا باید بررسی کنید که آیا باتری در حال شارژ شدن است یا خیر. شما باید موتور لیفتراک را روشن کنید و بگذارید در حالت بیکار در 1500 دور در دقیقه یا بالاتر بماند، با استفاده از یک ولت متر، آن را به پایانه ها وصل کنید، مطمئن شوید که خوردگی نداشته باشد، باید بین 13.5 ولت و 14.5 ولت بخواند، سپس ما می توان گفت دینام لیفتراک در شرایط خوبی کار می کند.

حالا برای تست تخلیه، در حالی که لیفتراک کار نمی کند، احتراق را در حالت خاموش قرار دهید، ترمینال منفی باتری (این زمین است) را جدا کنید و در صورت روشن شدن، یک چراغ تست را در راستای کابل زمین و ترمینال منفی وصل کنید. اگر چراغ روشن شد یک تخلیه انگلی در جایی در سیستم وجود دارد.

لطفا احتیاط کنید

لطفاً به یاد داشته باشید، هر چه زودتر متوجه شوید که چه چیزی باعث این مشکل شده است، بهتر است. شما قطعه معیوب را که می تواند باعث خراب شدن سایر قسمت های سیستم الکتریکی شود که می تواند منجر به تعمیر پرهزینه تر شود را حذف می کنید.

همچنین بخوانید: علت خرابی دینام لیفتراک

هنگام خرید دینام این موارد را در نظر بگیرید

اکنون که می دانید دینام باعث مشکل شده است، باید فوراً آن را تعویض کنید. در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما در جلوگیری از اشتباه کمک می کند:

  • شماره قطعه OEM را پیدا کنید. تامین کننده حتما شماره قطعه را از شما می پرسد تا قطعه مناسب را به شما بدهد. به این ترتیب از خرید دینامی که با لیفتراک شما مناسب نیست اجتناب می کنید. (به عنوان مثال: میتسوبیشی، کوماتسو و غیره)
  • توجه به آمپر مهم است. همیشه آمپراژی را انتخاب کنید که آمپراژ آن از لیفتراک خارج شده است. هرگز دینام قدیمی را با آمپر کمتر تعویض نکنید.
  • هنگامی که نیاز به تعویض دینام لیفتراک دارید، ممکن است تمایل به خرید یک واحد بازسازی شده یا استفاده شده داشته باشید. این کار را انجام ندهید. به جای آن یک دینام کاملا جدید تهیه کنید. شما واحدی می خواهید که کار کند و دارای گارانتی باشد و کاملاً با مدل و سال خاص لیفتراک شما مطابقت داشته باشد.
  • نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید قطر قرقره است. ممکن است در نهایت واحدی بخرید که قطری کمتر از قرقره اصلی دارد. اندازه قرقره تاثیر بسزایی بر خروجی دینام و شارژ در حالت دور دارد. اگر با خرید قطر کمتر اشتباه کردید، می توانید قرقره ها را تعویض کنید.
  • اندازه و تناسب را بدانید. دینام خروجی بالا معمولاً بزرگ است. اگر لیفتراک شما فقط یک اندازه استاندارد است و تصمیم به خرید یک واحد خروجی بالا دارید، ممکن است به دلیل بدنه بزرگ مناسب نباشد.
  • از نمایندگی های معتبر خرید کنید یا برندی را انتخاب کنید که با کیفیت خوب باشد.
  • ارزانترین دینام را نخرید. سریع‌تر فرسوده می‌ شود و باید هر چند وقت یکبار تعویض شود، بنابراین با خرید نمونه ارزان‌تر صرفه‌ جویی نکرده‌ اید. علاوه بر این، لیفتراک بیشتر دچار خرابی می شود.
  • همیشه برنامه زمانی که دینام ارسال می شود را بدانید. آخرین چیزی که نمی خواهید اتفاق بیفتد، به خصوص در فصل اوج، این است که یک لیفتراک در محل به دلیل معیوب بودن قطعه بیکار باشد. از تامین کننده بپرسید که آیا قطعه موجود است و می توان آن را بلافاصله تحویل گرفت یا ارسال کرد.

نکات مهم برای افزایش طول عمر دینام

اکنون که با موفقیت دینام لیفتراک خود را تعویض کرده اید، بیایید در مورد چگونگی حفظ آن در حالت خوب تا زمانی که ممکن است صحبت کنیم.

اول از همه، قدرت یک بازرسی منظم را دست کم نگیرید. هر هفته چند دقیقه وقت بگذارید تا دینام و اجزای اطراف خود را به صورت بصری بررسی کنید. به دنبال اتصالات شل، تسمه های فرسوده یا نشانه های خوردگی باشید. کمی نگهداری پیشگیرانه می تواند کمک زیادی به جلوگیری از مشکلات احتمالی کند.

در مرحله بعد، مراقب نحوه استفاده از سیستم های الکتریکی لیفتراک خود باشید. با خاموش کردن چراغ ها یا سایر اجزای الکتریکی در زمانی که از آنها استفاده نمی کنید، از بار الکتریکی غیر ضروری خودداری کنید. به یاد داشته باشید، دینام شما باید زمانی که سیستم های الکتریکی بیشتری فعال هستند، سخت تر کار کند.

در نهایت، تعمیر و نگهداری حرفه ای را فراموش نکنید. حتی اگر در انجام تعمیرات جزئی راحت هستید، همیشه ایده خوبی است که یک متخصص حرفه ای لیفتراک شما را هر چند وقت یکبار بررسی کامل کند. آنها می توانند مشکلات بالقوه ای را که ممکن است از دست بدهید را تشخیص دهند و می توانند خدماتی مانند تعویض تسمه یا تنظیم کشش را ارائه دهند که می تواند عمر دینام شما را افزایش دهد.