نحوه تعویض روغن هیدرولیک لیفتراک

تعویض روغن هیدرولیک لیفتراک

سیستم هیدرولیک لیفتراک یکی از ضروری ترین قطعات لیفتراک است. هیچ چیز بدون آن حرکت نمی کند و مهمترین جنبه آن سیستم مسلماً روغن هیدرولیک لیفتراک است. در این مقاله قصد داریم بدانیم سیال هیدولیک چیست و نحوه تعویض روغن هیدرولیک لیفتراک چگونه است.

هر لیفتراکی که در بازار وجود دارد حداقل یک ویژگی مشترک دارد: همه آنها به مایع هیدرولیک (که گاهی اوقات روغن هیدرولیک نامیده می شود) نیاز دارند. بله، مایع هیدرولیک برای جک پالت، مایع هیدرولیک برای تله هندلر و مایع هیدرولیک برای لیفتراک همگی به یک هدف عمل می کنند: اطمینان حاصل شود که ماشین ها می توانند محموله های سنگین را بلند و جابجا کنند.

سیستم سیال هیدرولیک لیفتراک چیست؟

چندین جزء باید پشت سر هم کار کنند تا سیستم هیدرولیک را تشکیل دهند. ابتدا سیال هیدرولیک لیفتراک در مخزن قرار گرفته و ذخیره می شود. مخزن به یک پمپ هیدرولیک متصل است که به سیال از طریق یک سری شیلنگ فشار وارد می شود. شیلنگ ها به یکی از سه نوع سیلندر هیدرولیک منتهی می شوند.

  • نوع اول سیلندر بالابر است که بالا و پایین رفتن شاخک ها را کنترل می کند.
  • دومی سیلندر شیب دار است که دکل لیفتراک را قادر می سازد به جلو و عقب متمایل شود.
  • سومین سیلندر فرمان برقی است که هدایت لیفتراک را آسان‌ تر می‌ کند.

یک شیر کنترل جریان سیال را تنظیم می کند و آن را به سیلندر صحیح می فرستد. هر سیلندر یک لوله توخالی است که در یک انتها باز است تا سیال بتواند وارد شود و توسط یک پیستون متحرک در انتهای دیگر بسته شود.

سیستم سیال هیدرولیک لیفتراک ضروری است زیرا در سرعت های بالا مایعات مانند یک جامد عمل می کنند. اما مایعات نباید فشرده شوند، آنها باید در اطراف قطعات حرکت کنند. به عنوان مثال، اگر به صورت عمودی به داخل استخر بپرید (مستقیم بالا و پایین)، به راحتی به پایین می‌ رسید. این به این دلیل است که مایع به راحتی می تواند در اطراف شما حرکت کند. با این حال، اگر سعی کنید به صورت افقی وارد شوید، مانند انجام یک فلاپ شکم، در ابتدا احساس می کنید که روی سیمان فرود آمده اید زیرا مایع نمی تواند فشرده شود. فلاپ شکم فشار زیادی دارد زیرا سعی کردید خیلی سریع و با سطح بسیار زیاد وارد استخر شوید.

سیستم های هیدرولیک از این ویژگی برای انتقال نیرو استفاده می کنند. هنگامی که یک سیال هیدرولیک لیفتراک به داخل سیلندر فشار می‌ آورد، فشار افزایش می‌ یابد و پیستون را حرکت می‌ دهد و شاخک‌ ها را قادر می‌ سازد تا بلند یا کج شوند. به این ترتیب است که مقدار نسبتاً کمی از مایع می تواند 500 کیلوگرم محموله را بلند کند.

نحوه بررسی سیال هیدرولیک

در ادامه با روش بررسی سیال هیدرولیک آشنا خواهید شد. با پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک سپاهان همراه باشید.

اپراتورهای لیفتراک باید مایع هیدرولیک را به عنوان بخشی از بازرسی روزانه لیفتراک قبل از کار با خودرو بررسی کنند.

برای بررسی مایع هیدرولیک، لیفتراک خود را در یک منطقه صاف پارک کنید و شاخک ها را پایین بیاورید. شاخک ها باید پایین و تراز باشند زیرا وقتی سیلندرها بالا می روند یا کج می شوند، مایع هیدرولیک در داخل آن قرار دارد. این بدان معنی است که سطح مایعی که در مخزن مشاهده می کنید به طور دقیق میزان موجود در سیستم را نشان نمی دهد. با بالا رفتن شاخک ها، پر کردن بیش از حد سیستم آسان است، که می تواند باعث سرریز شدن و آسیب احتمالی دستگاه شود.

بعد، مخزن مایع هیدرولیک را پیدا کنید. دفترچه راهنمای عملیات لیفتراک باید نموداری از محل دقیق آن داشته باشد.

درپوش قرار گرفته روی مخزن را باز کنید. در قسمت زیرین آن یک میله اندازه گیری وصل شده است. سطح مایع را بررسی کنید و آن را با خط پرکننده توصیه شده بر روی میله اندازه گیری مقایسه کنید. برخی از لیفتراک ها همچنین دارای یک سنج روی مخزن هستند که به جلوگیری از پر شدن بیش از حد کمک می کند.

تعداد کمی از تولیدکنندگان از یک میله هیدرولیک مایع در چندین نسخه لیفتراک استفاده می کنند، مانند لیفتراک های بالشتکی در مقابل لاستیک های پنوماتیک. در نتیجه، میله شما ممکن است چندین خط پرکننده در جلو و پشت داشته باشد، همه با برچسب‌ های مختلف. اگر به نظر می رسد که مایع هیدرولیک به طور همزمان به طور خطرناکی کم است، راهنمای عملیات را بررسی کنید تا ببینید کدام خط پرکننده با لیفتراک مطابقت دارد.

دوام سیال هیدرولیک چقدر است؟

به طور متوسط تعویض سیال هیدرولیک لیفتراک پس از هر 1000 ساعت کارکرد توصیه می شود. برخی از مدل ها ممکن است توصیه کنند که زودتر یا دیرتر از 1000 ساعت تغییر کنند. بنابراین، حتماً دفترچه راهنما را بررسی کنید.

همچنین علائم هشدار دهنده ای وجود دارد که به شما اطلاع می دهد که چه زمانی سیال هیدرولیک نیاز به تعویض دارد. علاوه بر خوانش نشانگر پایین، نشانه ها عبارتند از:

  • بلند کردن و کج شدن کند.
  • گرم شدن بیش از حد خودرو.
  • سیال هیدرولیک تیره رنگ (به جای شفاف).
  • مایع هیدرولیک که بوی سوختگی می دهد.

اگر هر یک از علائم بالا را مشاهده کردید، سطح و وضعیت مایع هیدرولیک خود را بررسی کنید و در صورت لزوم دوباره پر کنید یا تغییر دهید. در ادامه با نحوه تعویض روغن هیدرولیک لیفتراک آشنا خواهید شد. با پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک سهند همراه باشید.

نحوه تعویض سیال هیدرولیک

اولین قدم در تعویض مایع هیدرولیک لیفتراک، قبل از اینکه حتی به ماشین نزدیک شوید، این است که مطمئن شوید که مایع جدید با آنچه در حال حاضر در وسیله نقلیه است مطابقت دارد. انواع مختلفی از سیالات هیدرولیک لیفتراک وجود دارد، از جمله پایه آب، روغنی و مصنوعی، با درجه های ویسکوزیته مختلف. بهترین سیال هیدرولیک بستگی به نوع لیفتراک و نحوه استفاده از آن دارد. به عنوان مثال، مایع مصنوعی به تنظیم دما در محیط های گرم و سرد کمک می کند.

تطبیق سیال هیدرولیک مهم است زیرا حتی پس از تخلیه سیال هیدرولیک، مقداری از سیال اصلی در مخزن باقی می ماند. بنابراین، همیشه دفترچه راهنمای عملیات لیفتراک را از نظر نوع و درجه سیال هیدرولیک توصیه شده بررسی کنید.

هنگامی که مطمئن شدید که مایع هیدرولیک در دست شما با آنچه در مخزن است مطابقت دارد، مراحل زیر را ادامه دهید.

  • در مکانی صاف پارک کنید و ترمز دستی را فشار دهید.
  • شاخک لیفتراک را کاملاً پایین بیاورید. این بسیار مهم است.
  • لیفتراک را خاموش کنید.
  • مخزن سیال هیدرولیک را پیدا کنید و دوشاخه را نزدیک پایه مخزن قرار دهید.
  • یک ظرف زیر این پلاگین قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که ظرف می تواند به اندازه مخزن مایع هیدرولیک باشد (ظرفیت آن در دفترچه راهنمای کار آمده است).
  • دوشاخه را بردارید و یک لحظه به خود فرصت دهید تا روی منظره و صدای تسکین دهنده مایع تخلیه کننده مراقبه کنید.
  • به داخل مخزن خالی نگاه کنید و به دنبال هر گونه زباله یا تجمع باشید. در صورت لزوم تمیز کنید.
  • دوشاخه را دوباره در مخزن قرار دهید.
  • دوباره بررسی کنید که دوشاخه در مخزن باشد. به طور جدی.
  • درپوش بالای مخزن مایع هیدرولیک را بردارید.
  • مخزن را با مایع هیدرولیک پر کنید. به یاد داشته باشید که هنگام پر شدن گیج به دقت مراقب آن باشید. با نزدیک شدن به خط پر کردن، آهسته حرکت کنید و وقتی مخزن پر شد متوقف شوید. زیادی پر نکنید.
  • مایع هیدرولیک ریخته شده را تمیز کنید، مثلاً اگر فراموش کرده اید دوشاخه را دوباره در مخزن قرار دهید.
  • درپوش را عوض کنید. و کار تمام است.

اگر می‌خواهید از دردسر تعویض روغن هیدرولیک لیفتراک اجتناب کنید یا کارهای دیگری برای تعمیر و نگهداری لیفتراک دارید، می توانید با یک تکنسین با تجربه تماس بگیرید.