زمان مناسب برای تعویض لاستیک لیفتراک

زمان مناسب برای تعویض لاستیک لیفتراک

لاستیک ها نقشی حیاتی در عملکرد لیفتراک ایفا می کنند. در حالی که تلاش برای به تعویق انداختن تعویض لاستیک لیفتراک می تواند منجر به مجموعه ای از مشکلات شود. برعکس، اگر لاستیک ها را خیلی زود تعویض کنید، بازده سرمایه خود را کاهش می دهید. حال این سوال پیش می آید که زمان مناسب برای تعویض لاستیک لیفتراک چه زمانی است؟

لیفتراک ها به انواع مختلف لاستیک مانند جامد ارتجاعی، باند فشاری و پنوماتیک مجهز هستند. در نتیجه، نشانه‌ هایی که یک لاستیک برای تعویض آماده است به نوع لاستیکی که استفاده می‌کنید بستگی دارد.

استفاده از لیفتراک با لاستیک هایی که نیاز به تعویض دارند می تواند به لیفتراک شما آسیب برساند و محیط خطرناکی را برای اپراتور شما و همچنین سایر افراد اطراف ایجاد کند. لاستیک هایی که نیاز به تعویض دارند می توانند باعث ناپایداری لیفتراک شوند. سوار شدن بر این لیفتراک برای اپراتور ناراحت کننده است و می تواند منجر به خستگی و اشتباه شود.

بهترین زمان تعویض لاستیک لیفتراک

چه لیفتراک باشد و چه خودرو، دقیق ترین مبنا و زمان تعویض لاستیک، الگوی لاستیک است، زمانی که عمق شیارهای باقی مانده روی الگوی لاستیک لیفتراک کمتر از 0.16 سانتی متر باشد، باید تعویض شود. در این زمان، چنین لاستیک هایی اغلب لغزنده هستند. مقاومت زهکشی و پنچری لاستیک ها بسیار کاهش یافته است که رانندگی بسیار خطرناک است. نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که اگر تعداد دفعات تعمیر لاستیک بیش از حد باشد، به دلایل ایمنی باید آن را تعویض کرد که می تواند خطر ترکیدن لاستیک را کاهش دهد. زمان معمول تعویض لاستیک لیفتراک مشابه زمان یک خودرو 4 یا 5 سال است، اما جنس لاستیک، محیط کار و عادات رانندگی همگی بر عمر لاستیک تأثیر می‌گذارند.

همچنین بخوانید: راهنمای خرید لاستیک لیفتراک

نحوه بازرسی لاستیک لیفتراک

چند قانون کلی وجود دارد که ما را راهنمایی می کند تا بهترین روش را برای دانستن زمان تعویض هر نوع لاستیک لیفتراک تعیین کنیم. از آنجایی که لاستیک در اثر بارهای سنگین متوالی و جابجایی مواد روی سطوح گاهی ناهموار فرسوده می شود، ممکن است زمان تعویض لاستیک (یا لاستیک ها، در صورت امکان) فرا رسیده باشد.

  • خط نشانگر. وقتی خط نشانگر سایش آج به 50 درصد رسید، لاستیک های لیفتراک را تعویض کنید. ادامه کار با لیفتراک پس از اینکه لاستیک ها از خط سایش فراتر رفتند نه تنها خطرناک است، بلکه به معنای فشار و فشار اضافی بر خود لیفتراک و کاهش بازده سوخت است.
  • پارگی. اگر در لاستیک های لیفتراک پارگی و درز وجود دارد، زمان تعویض آنها فرا رسیده است. در حالت ایده آل، لاستیک ها باید قبل از هر شیفت کاری که در آن استفاده می شود، بررسی شوند. بازرسی تایرهای لیفتراک به معنای بررسی هر لاستیک به صورت جداگانه و سپس جلو در مقابل عقب و چپ در مقابل راست است. سایش ناهموار می تواند نشان دهنده یک مشکل مکانیکی باشد.
  • نقاط مسطح. اگر لاستیک‌های لیفتراک شما در هر نقطه از چرخش خود صاف شوند، ممکن است زمان یک بازرسی جدی فرا رسیده باشد. شاید آنها فقط به هوا نیاز دارند – یا ممکن است زمان تعویض باشد. اگر آنها به هوا نیاز دارند، مطمئن شوید که مانند همه لاستیک‌های بادی، طبق توصیه‌های سازنده برای فشار باد پر شده‌اند.
  • تکه ها. بریدگی‌های عمیق‌، فرورفتگی‌ها، و/یا تکه‌شدن -در لاستیک ها یعنی آنها به پایان چرخه عمر خود رسیده‌اند. و لیفتراک باید تا زمانی که تعویض می شوند، از گردش خارج شود.

زمان تعویض لاستیک جامد ارتجاعی (پنوماتیک جامد)

تشخیص زمان تعویض لاستیک‌های جامد آسان است – آنها با یک خط 60J که «خط ایمنی» نیز نامیده می‌شود، در دیواره کناری تولید می‌شوند که نشان می‌دهد زمان لاستیک‌های نو فرا رسیده است. اگرچه به ظاهر ساده است، اما دانستن زمان تعویض لاستیک های جامد انعطاف پذیر می تواند باعث سردرگمی شود، به خصوص در مورد لاستیک هایی که الگوی آج مشخصی دارند. در این موارد، لاستیک زمانی که آج صاف فرسوده می شود نیازی به تعویض ندارد. بلکه تنها زمانی نیاز به تعویض دارد که به خط 60J فرسوده شده باشد.

همچنین ایده خوبی است که عادت کنید به طور منظم تایرهای جامد انعطاف پذیر را بازرسی کنید تا مطمئن شوید که آسیب هایی مانند خرد شدن یا ترک خوردن آنها را غیرقابل استفاده نمی کند.

زمان تعویض لاستیک باند فشاری جامد

زمان تعویض تایرهای باند فشاری جامد بستگی به صاف بودن یا داشتن طرح آج دارد. لاستیک‌های باند فشاری جامد صاف زمانی که یک سوم لاستیک کلی فرسوده شده است نیاز به تعویض دارند. هنگامی که لاستیک تا خط فرسوده شد، نوبت به لاستیک های نو می رسد. “قانون دو اینچ” روش دیگری برای قضاوت در مورد اینکه آیا لاستیک لیفتراک شما نیاز به تعویض دارد یا خیر – اگر تایر دو اینچ یا بیشتر از ارتفاع اصلی خود را از دست داده باشد، برای تعویض آماده است.

علاوه بر مقدار لاستیک باقیمانده روی یک لاستیک باند فشاری جامد، به بازرسی منظم تایر عادت کنید. تکه شدن، ترک خوردن، پارگی و لکه‌های صاف همگی می‌توانند نشان دهند که زمان تعویض فرا رسیده است، حتی اگر تا دو سوم قد اصلی خود فرسوده نشده باشد یا تا خط 60J پایین نیامده باشد.

زمان تعویض لاستیک پنوماتیک (بایاس و شعاعی)

لاستیک های بادی برای لیفتراک ها به دو روش منحصر به فرد – بایاس و شعاعی – تولید می شوند که هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. یکی از ویژگی های مشترک این دو نوع لاستیک پنوماتیک، علائمی است که هنگام آماده شدن برای تعویض نشان می دهند. عمق آج به عنوان راهنمای خوبی برای میزان عمر باقی مانده در تایر پنوماتیک عمل می کند. زمانی که تایر لیفتراک پنوماتیکی آج نداشته باشد، باید از سرویس خارج شود.

بازرسی منظم تایرهای بادی مهم است. فشار باد لاستیک را بررسی کنید – کم باد شدن می تواند پایداری را به خطر بیندازد و بازده سوخت را کاهش دهد، باد بیش از حد باعث کاهش توانایی توقف می شود و هر دو سرعت سایش را افزایش می دهند – و مطمئن شوید که هیچ آسیبی مانند بریدگی و سوراخ شدن لاستیک وجود ندارد.

طول عمر لاستیک لیفتراک چقدر است؟

طول عمر لاستیک های لیفتراک با توجه به محیط و الگوهای استفاده از سایت های مختلف متفاوت است، به ویژه به شرح زیر:

– در شرایط خاصی از بار و محیط رانندگی، لاستیک‌های لیفتراک با تست فشار مناسب تایر نشان می‌دهند که وقتی فشار تایر کمتر از 20 تا 25 درصد مقدار استاندارد باشد، مصرف سوخت افزایش می‌یابد. 20 درصد هنگامی که فشار لاستیک لیفتراک بالاتر از مقدار استاندارد باشد، مرکز رینگ لاستیک به زمین برخورد می کند و سطح تماس بین لاستیک و جاده کاهش می یابد. بار در واحد سطح افزایش می یابد و سایش مرکز تایر نیز افزایش می یابد.

– تحت بار و فشار معمولی تایر، سرعت لیفتراک باعث افزایش فرکانس تغییر شکل لاستیک لیفتراک، لرزش بدنه و تغییر شکل پیچشی محیط و کناره لاستیک (تشکیل موج ساکن) می شود. در این شرایط راندمان کار تایرهای لیفتراک کاهش می یابد، حتی ترک خوردگی و پوسته شدن رخ می دهد که باعث تسریع سایش و آسیب تایر می شود.

– تحت فشار معینی، اضافه بار لاستیک باعث افزایش انحراف و تغییر شکل می شود و در عین حال تنش سیم بکسل افزایش می یابد که به راحتی باعث شکستن، شل شدن و شل شدن آن می شود. با افزایش بار فشار از تنش های مجاز فراتر می رود، گرمای تولید شده افزایش می یابد، دمای بدنه تایر بالاتر رفته و ظرفیت حمل بار کاهش می یابد. در عین حال به دلیل ساییدگی شانه لاستیک، حتی سنگ های کوچک باعث ترکیدن رینگ لاستیک می شود. هنگامی که بار تایر از 20% تجاوز کند، مسافت پیموده شده 35% کاهش می یابد، زمانی که بیش از 50% باشد، 59% کاهش می یابد.

– شرایط جاده نیز تأثیر زیادی بر عمر لاستیک دارد و بر اصطکاک بین لاستیک و زمین و بار دینامیکی روی لاستیک تأثیر می گذارد. زمانی که تایرهای لیفتراک به مدت طولانی توسط گریس، اسیدها، مواد قلیایی و دماهای بالا خورده می شوند. خواص فیزیکی و شیمیایی لاستیک تغییر خواهد کرد، ظرفیت باربری تا حد زیادی کاهش می یابد، لاستیک در هنگام استفاده مستعد پنچر شدن است. علاوه بر این، اگر لاستیک توسط روغن خورده شود، پدیده ای از پوسته شدن آب بند هوا، پوسته شدن ناحیه کوچکی از لاستیک در دهانه لاستیک و جدا شدن سیم بدنه و لاستیک رخ می دهد.

– دمای بالا باعث کاهش استحکام کششی، ازدیاد طول و سختی لاستیک، کاهش استحکام چسبندگی بین لاستیک و سیم و همچنین تسریع در فرسودگی لاستیک می شود.

توزیع بار در محورهای جلو و عقب، ویژگی های کاری سکان و شرایط جاده متفاوت است، بنابراین شرایط سایش هر تایر یکنواخت نیست. اندازه، ساختار، درجه و الگوی یکسان باعث تسریع سایش تایر می شود.

– در حین استفاده، در صورت عدم توجه به تراز مناسب و چرخش منظم، لاستیک بار ناهمواری را تحمل می کند که باعث فرسودگی سریع لاستیک نیز می شود.

مهمترین نکات استفاده از لاستیک لیفتراک

لاستیک های لیفتراک که منقضی شده اند ممکن است منفجر شوند و خطر ایجاد کنند، برای اطمینان از ایمنی هنگام کار، تعویض لاستیک های جدید ضروری است. حد سایش عبارت است از: عمق آج باقی مانده در تایر (حدود 1/4 عرض آج) 15٪ از عمق آج لاستیک جدید است.

هنگامی که دمای لاستیک قبل از شروع کار خنک شد، ابتدا فشار لاستیک را اندازه گیری کنید. اگر فشار باد لاستیک خیلی کم باشد، می تواند اضافه بار شود، اگر فشار بیش از حد باشد، باعث پنچری و منفجر شدن لاستیک لیفتراک می شود. هنگام بررسی فشار باد لاستیک‌های لیفتراک، چرخ‌ها را نیز از نظر خراشیدگی یا پوسته پوسته شدن، میخ‌ها یا قطعات فلزی که می‌تواند باعث سوراخ شدن و سایش غیرعادی شود، بررسی کنید.

موارد اضافی که باید در نظر گرفته شوند

چند سوال دیگر که باید بپرسید ممکن است به شما در تصمیم گیری در مورد زمان تعویض لاستیک لیفتراک کمک کند:

  • آیا اپراتورهای لیفتراک شما کاهش سرعت و راحتی را در حین کار گزارش می کنند؟
  • آیا فاصله کمتری از زمین و/یا کاهش ارتفاع بالابری وجود دارد؟
  • آیا ظرفیت بار کاهش یافته است؟
  • آیا لیفتراک بیش از حد گرم می شود؟

اگرچه لزوماً نشان دهنده معیوب بودن لاستیک ها نیست، اما هر یک از این سؤالات می تواند به تعیین زمان مناسب برای تعویض لاستیک لیفتراک کمک کند. ار شما هم تجربه ای در این زمینه دارید در بخش نظرات پاور پارت فروشگاه قطعات لیفتراک با ما در میان بگذارید.