بهترین روش شستشوی لیفتراک (موتورهای LPG / بنزینی / دیزلی)

شستشوی لیفتراک

چگونه باید انواع دیگر لیفتراک ها را تمیز کرد؟ سوال بسیار خوبی است زیرا در حالی که هر مدل و ساخت لیفتراک کمی متفاوت است، موارد خاصی وجود دارد که باید قبل از گرفتن آب به لیفتراک خود بررسی کنید. به یاد داشته باشید، هنگام شستشوی لیفتراک باید مراقب قسمت های خاصی از لیفتراک باشید تا به موتور یا قطعات لیفتراک مخصوصا قطعات الکتریکی آسیب نرسانید.

قبل از اینکه لیفتراک خود را بشویید، قوانین کلی وجود دارد که باید انجام دهید. این قوانین برای لیفتراک های ال پی جی، بنزینی و دیزلی اعمال می شود. به یاد داشته باشید که لیفتراک های برقی الزامات کاملا متفاوتی دارند، به مقاله دیگر ما در مورد نحوه تمیز کردن لیفتراک برقی مراجعه کنید.

اول ایمنی

هنگام تمیز کردن، خاک، گرد و غبار، زباله و انواع زباله ها در اطراف پرواز می کنند. کمی وقت بگذارید و قبل از شروع، تجهیزات حفاظت فردی را بپوشید. حداقل از عینک و دستکش استفاده کنید و در صورت در دسترس بودن، چند چکمه لاستیکی را بپوشانید. بسته به محیط کاری که در آن قرار دارد، ممکن است مواد خطرناکی روی دستگاه وجود داشته باشد، بنابراین پوست خود را بپوشانید تا از صدمات قابل پیشگیری جلوگیری کنید.

گردگیری و زدودن زنگ

اولین کاری که هنگام تمیز کردن لیفتراک انجام می شود باید این باشد که تمام آلودگی ها و زنگ زدگی های سست را از سطح دستگاه پاک کنید. گردگیری از بالا و کار کردن تا آخر باید از شر بیشتر کثیفی و کثیفی که روی سطوح لیفتراک گیر کرده است خلاص شود. حذف گرد و غبار و زنگ زدگی راه را برای تمیز کردن دقیق تر با استفاده از تجهیزات دیگر باز می کند.

نحوه شستشوی لیفتراک:

برای نگه داشتن تجهیزات در حداکثر عملکرد، تمیز کردن و نگهداری مناسب لیفتراک در فواصل زمانی توصیه شده ضروری است. تجمع روغن، گریس و کثیفی می تواند بدترین دشمن لیفتراک شما باشد زیرا می تواند از عملکرد صحیح قسمت های مختلف لیفتراک جلوگیری کند. از بین بردن این کثیفی، روغن و گریس تجمع یافته تضمین می کند که قطعات متحرک لیفتراک آزاد هستند و بدون هیچ گونه اصطکاک سایشی حرکت می کنند. هر روش تمیز کردنی که در لیفتراک استفاده می شود باید بتواند روغن ها را گرفته و کثیفی ها را از بین ببرد. در ادامه مهمترین نکات شستشوی لیفتراک را با هم مرور خواهیم کرد.

  • همیشه قبل از شستن لیفتراک باتری را جدا کنید – این کار را می توان با جدا کردن دوشاخه های متصل به ترمینال باتری انجام داد. این از آسیب آب به باتری جلوگیری می کند زیرا جریان برقی را که از لیفتراک عبور می کند حتی در حالت آماده به کار شکسته اید.
  • چه فشار آبی بهتر است؟ می توانید از شلنگ باغبانی یا شلنگ فشار قوی استفاده کنید. قبل از اینکه این تصمیم را بگیرید، باید ویژگی های زیر را در لیفتراک خود بیابید تا از آسیب آب که می تواند باعث آسیب جدی به موتور شود، جلوگیری کنید.
  • فیلتر هوا لیفتراک را پیدا کنید. اینها بر روی لیفتراک ROPS قرار دارند و شبیه توری هستند. تحت هیچ شرایطی آب به اینها نمی رسد.

شستشوی لیفتراک

  • اگر لیفتراک شما دارای قطعات الکتریکی است، باید از محل قرارگیری آنها آگاه باشید. هر لیفتراک متفاوت است و مکان آن در کارخانه سازنده متفاوت است. اینها را می توان در ستون فرمان، زیر داشبورد یا حتی زیر گام به داخل کابین قرار داد. تحت هیچ شرایطی نمی توانید آب را مستقیماً در جایی که محفظه برق شما قرار دارد اسپری کنید.
  • موتور لیفتراک هرگز شلنگ را مستقیماً به داخل موتور یا در مناطقی از لیفتراک خود که سیم کشی برق وجود دارد اسپری نکنید. آب به ناچار از طریق مهر و موم محفظه موتور نفوذ می کند، اما این مشکلی ندارد به شرط اینکه مرحله بعدی را دنبال کنید.
  • برای جلوگیری از خرابی های عمده قطعات موتور لیفتراک را بلافاصله پس از شستن آن کار نکنید. بهترین کار این است که لیفتراک شسته شده را تا پایان روز رها کنید و بگذارید یک شب کاملاً خشک شوند. می‌توانید از شلنگ فشار هوا برای حذف آب اضافی از قسمت‌ های خارجی لیفتراک خود استفاده کنید، اما نباید فورا آن را روشن کنید، زیرا آب همچنان در مناطقی از لیفتراک که نمی‌ توانید ببینید، قرار می‌ گیرد.
  • هنگامی که لیفتراک را می‌ شویید، به خصوص اگر از شلنگ فشار قوی استفاده می‌ کنید، به احتمال زیاد چربی را از قسمت‌ هایی از لیفتراک که ضروری است پاک می‌ کنید. مثلا؛ یاتاقان لیفتراک، اتصالات محور، زنجیر دکل و غیره. پس از تمیز کردن لیفتراک، باید این قطعات را مجدداً چرب کنید تا گیر نکنند و آسیب بزرگی به بار نیاورند.

شستشوی تحت فشار

شستشوی تحت فشار یکی از بهترین راه‌ ها برای از بین بردن کثیفی‌ ها و چربی‌ های جمع‌شده در کثیف‌ ترین لیفتراک‌ هاست. شستشوی تحت فشار نیز روشی مطمئن‌ تر برای تمیز کردن لیفتراک است زیرا در مقایسه با استفاده از آب و صابون به روش معمولی، نیازی به تماس نزدیک با لیفتراک و آلودگی‌ های سطح آن نیست. به ویژه واشرهای فشار آب گرم در حل کردن روغن و گریس در هنگام جدا کردن ذرات کثیفی از سطح لیفتراک بسیار موثر هستند.

برنامه بازرسی و نگهداری لیفتراک

برنامه تعمیر و نگهداری لیفتراک بستگی به کاربری و منطقه کاربرد لیفتراک دارد. لیفتراک‌ هایی که بیشتر در داخل خانه کار می‌ کنند کمتر در معرض خاک، گل و کثیفی هستند که می‌ تواند به سرعت روی آنهایی که در فضای باز کار می‌ کنند انباشته شود. همچنین توصیه های سازنده برای سرویس و نگهداری منظم وجود دارد. برای جلوگیری از خرابی غیرمنتظره، توصیه می شود دستورالعمل های سازنده در مورد سرویس و نگهداری لیفتراک را دنبال کنید. با چنین تجهیزاتی، ایمنی در کار بسیار مهم است و هنگامی که دستگاه در شرایط اوج عملکرد نباشد، این تضمین نمی شود.

این نکات راهنمای کلی در مورد مواردی است که قبل از تمیز کردن لیفتراک ال‌پی‌جی، بنزینی یا دیزلی باید از آن آگاه باشید. برای دستورالعمل‌ های دقیق در مورد بهترین روش‌ ها برای تمیز کردن مدل خاص لیفتراک خود، همیشه با تامین‌کننده یا سازنده اصلی مشورت کنید. برای دستورالعمل های مراقبت از سازنده لیفتراک، به دفترچه راهنمای عملیات لیفتراک خود مراجعه کنید. این یک منبع مفید است که اطلاعات خاصی در مورد مدل لیفتراک شما ارائه می دهد.

تمیز کردن لیفتراک را معمولاً می توان با پاک کردن آن با یک پارچه مرطوب و سپس یک پارچه خشک انجام داد. شستشوی لیفتراک به این روش تضمین می کند که موتور خود را کاملاً از آسیب آب که ممکن است در صورت استفاده از شلنگ یا شلنگ فشاری رخ دهد در امان نگه دارید. اگر لیفتراک شما به دلیل کار در شرایط گرد و غبار، گل آلود یا بیش از حد کثیف بسیار کثیف است، باید به دنبال پشتیبانی فنی باشید و درخواست کمک کنید. ارائه دهندگان خدمات لیفتراک می دانند که از چه چیزهایی اجتناب کنند و چگونه لیفتراک خود را به درستی تمیز کنند تا از آسیب به موتور و قطعات الکتریکی شما جلوگیری کنند.